حل مسائل حوزه زنان نیازمند هم‌افزایی و عملکرد فراجناحی است
کد خبر: 4116844
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱

حل مسائل حوزه زنان نیازمند هم‌افزایی و عملکرد فراجناحی است

عضو هیئت علمی پژوهشی مرکز مطالعات و تحقیقات زنان با اشاره به تدوین اسناد مختلف و عملیاتی نشدن آنها در حوزه مسائل بانوان گفت: اگر جناحی و خطی فکر نکرده و براساس مشکلات واقعی سند فراجناحی بنویسیم، می‌تواند برنامه اقدام و عمل همه دولت‌ها و جناح‌ها قرار بگیرد؛ این اشتباه است که هر نهادی برای خودش پژوهش کند.

فریبا علاسوند عضو ارشد پژوهشکده زنان

به گزارش ایکنا از کرمان، فریبا علاسوند، عضو هیئت علمی پژوهشی مرکز مطالعات و تحقیقات زنان امروز، چهارم بهمن‌ماه در نشست تخصصی مشاوران امور بانوان ادارات استان کرمان با بیان اینکه بخش عمده‌ای از سیاستمداران، مدافعان حقوق زن و کنشگران به‌دنبال حل مسائل زنان در ابعاد جهانی، منطقه‌ای و ملی هستند، گفت: تاکنون در حوزه حل مسائل زنان در دنیا کارهای بسیاری انجام شده که قابل انکار نیست.

وی با بیان اینکه این کارها مدل و روش‌هایی دارد که باید برای بررسی موفقیت یا شکست آنها شناخته شوند زیرا در روش‌های ما نیز مؤثر است، افزود: مشکل این است که ما خیلی وقت‌ها در مبانی متوقف می‌شویم و عملیاتی نیستیم.

علاسوند با تأکید بر لزوم شناخت اسناد پایه کار در حوزه زنان، ادامه داد: کنوانسیون حقوق زنان تبعیض را اینگونه تعریف می‌کند که هرگونه تمایز براساس جنسیت تبعیض است و این مفهوم تفاوت‌های مربوط به جنسیت را مطرح می‌کند و در مجموع به‌دنبال جهانی‌سازی یک‌سری از مفهوم‌ها هستند.

عضو هیئت‌ علمی مرکز تحقیقات زنان گفت: یکی از مهم‌ترین مبانی کنوانسیون حقوق زنان، کار روی معنا و مفهوم جندر است که در واقع یک ایدئولوژی و مفهوم پویا و در حال تغییر است اما بزرگ‌ترین اشتباه ما در کشور این بود که به جنسیت معنا کردیم. از سال ۲۰۰۰ به این سمت، جندر را به معنای انواع جنسیت‌ها گرفتند و این فاجعه هزاره سوم است که نمی‌دانیم به کجا می‌رسد.

علاسوند با اشاره به تدوین اسناد مختلف و عملیاتی نشدن آنها در حوزه مسائل بانوان گفت: اگر اینقدر جناحی و خطی فکر نکرده و براساس مشکلات واقعی سند فراجناحی بنویسیم، می‌تواند برنامه اقدام و عمل همه دولت‌ها و جناح‌ها قرار بگیرد؛ این اشتباه است که هر نهادی برای خودش پژوهش کند در حالی که نهاد اجرایی کارش اجراست.

وی اظهار کرد: جامعه قدرتمند زنان جامعه‌ای است که بتواند تعدادی از مسائل را به‌عنوان اولویت‌ها به تفاهم تمام کسانی که بودجه‌ها را تقسیم می‌کنند، برساند و این هم‌افزایی را ایجاد کند و در گام اول باید مسائل را اولویت‌بندی کنیم.

علاسوند با اشاره به مشکلات حوزه زنان، گفت: مسائلی را بانوان دارند که به هیچ وجه آقایان ندارند و بدتر از این وضعیت، این است که هیچ کس در استان‌ها به برخی از این مسائل فکر هم نمی‌کند و می‌بینیم آمار برخی مسائل خیلی بالا است. لذا باید مسائل را در یک اتاق فکر به تفاهم رسانده و هر دستگاهی اقدام خود را درخصوص کلان مسئله انجام بدهد و امیدوارم استان کرمان به‌عنوان پایلوت این کار را دنبال کند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در پیشرفت و کار برای زنان دارای رکورد است، گفت: درجه یک نیستیم اما شتاب ما در حل مسائل زیاد بوده و با وجود همه مشکلات از جمله تحریم، کارهای جناحی، بودجه و ... اقدامات خوبی صورت گرفته اما مردم اطلاع ندارند و احساس رضایت در زنان نیست.

انتهای پیام
captcha