مصلای ملک‌شهر؛ خانه‌ای برای اسکان افراد بی‌خانمان
کد خبر: 4116346
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴
خطیب جمعه شهرستان ملک‌شهر بیان کرد:

مصلای ملک‌شهر؛ خانه‌ای برای اسکان افراد بی‌خانمان

حجت‌الاسلام سیدروح‌الله فیاض گفت: بخشی از فضای مصلای شهرستان ملک‌شهر برای اجرای طرح خانه پدری و اسکان افراد بی‌خانمان در نظر گرفته شده است.

سیدروح‌الله فیاض، امام‌جمعه شهرستان ملک‌شه

حجت‌الاسلام سیدروح‌الله فیاض، امام‌ جمعه شهرستان ملک‌شهر در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان با بیان اینکه 90 درصد احکام اسلام به حوزه اجتماعی مربوط می‌شود، بیان کرد: مساجد و مصلاها به‌عنوان مهم‌ترین مراکز اسلامی باید نمایانگر آموزه‌های اسلام باشند.

وی ادامه داد: تصمیم بر این شد تا به‌منظور مقابله با آسیب‌های اجتماعی، فعالیت‌هایی در محل مصلا داشته باشیم. در همین راستا، طرح حمایت و رسیدگی به اقشار آسیب‌پذیر جامعه، یک رسالت اجتماعی و اقدام نو و کم‌سابقه در کل کشور به منظور رسیدگی به بی‌خانمان‌هاست.

امام‌ جمعه شهرستان ملک‌شهر اظهار کرد: این طرح به نام «خانه پدری» نامگذاری شده و مکانی برای رسیدگی به محرومان است، اما ظرفیت اسکان طولانی‌مدت برای افراد بی‌خانمان در این طرح وجود ندارد و فقط برای اسکان شبانه‌روزی برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی افزود: این طرح در نهایت، از سوی گروه‌های مردمی و تشکل‌های اجتماعی و خدماتی با دریافت مجوزهای قانونی لازم و هماهنگی با دستگاه‌های ذی‌ربط کلید خورد. برای اطلاع‌رسانی، تعدادی از جوانان منطقه به کمک آمدند و در مناطقی که افراد کارتن‌خواب و بی‌خانمان‌ها هستند، حضور یافتند و آنها را برای اسکان به مصلا دعوت کردند.

فیاض تصریح کرد: افراد در ابتدای ورود، پذیرش و اطلاعات اولیه آنها ثبت می‌شود، همچنین شرایط اعتیادشان مورد بررسی قرار می‌گیرد تا در صورت داشتن اعتیاد و علاقه به ترک، به کمپ منتقل شوند. چکاپ‌های پزشکی نیز انجام می‌شود و در صورتی که افراد دارای زخم باشند، پانسمان انجام می‌شود، اما در صورت داشتن مواردی که نیاز به انجام کارهای تخصصی باشد، به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منتقل می‌شوند.

وی اضافه کرد: همچنین یک دست لباس نو و وسایل استحمام در اختیار آنها قرار می‌گیرد، سپس مشاوران و مددکاران وضعیت این افراد را مورد بررسی قرار می‌دهند. تاکنون افراد بی‌خانمانی که مشکلات خانوادگی داشته‌اند، با کمک مددکار مجموعه، از کارتن‌خوابی به آغوش خانواده بازگشته‌اند. برخی از این افراد مشکل اشتغال داشتند که با هماهنگی خیران، زمینه اشتغال آنها نیز فراهم شده است.

امام‌ جمعه شهرستان ملک‌شهر تأکید کرد: 12 ارگان و دستگاه از جمله بهزیستی، شهرداری، دادستانی، نیروی انتظامی، کمیته امداد و معاونت فرهنگی و اجتماعی استانداری اصفهان، از متولیان این امر هستند.

وی در پایان گفت: مردم و اهالی منطقه از این طرح استقبال کرده و تحت‌تأثیر قرار گرفتند. این نوع واكنش و استقبال مردم نشان می‌دهد که ما در این زمینه خلأ جدی داریم و با توجه به کارکرد مساجد، مصلا و اماکن مذهبی، بخش قابل توجهی در این حوزه مغفول مانده است که باید از این ظرفیت استفاده شود. معتقدم تا زمانی که مسجد برای نماز و راز و نیاز کارکرد دارد، برای ارائه خدمات اجتماعی نیز کاربرد دارد و نباید تعطیل شود.

محبوبه فرهنگ

انتهای پیام
captcha