گردهمایی بانوان تأثیرگذار جهان؛ این بار در تهران
کد خبر: 4116030
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶

گردهمایی بانوان تأثیرگذار جهان؛ این بار در تهران

طی روزهای گذشته شاهد برگزاری کنگره ملی و بین‌المللی بانوان تأثیرگذار جهان در ایران بودیم که به شکل جداگانه برگزار شد. از دستاوردهای این نشست تفاهم برای تأسیس «انجمن بین‌المللی بانوان تاثیرگذار» با مرکزیت ایران بود.

بانوان تأثیرگذاربه گزارش ایکنا، طی روزهای گذشته شاهد برگزاری کنگره ملی و بین‌المللی بانوان تأثیرگذار جهان در ایران بودیم که به شکل جداگانه برگزار شد. کنگره ملی روز سه‌شنبه 27 دی ماه برگزار و طی آن از بانوان تأثیرگذار داخلی تجلیل شد.

طی این برنامه تعدادی از بانوان فرهیخته از سراسر جهان شناسایی و برخی از آنها تقدیر شدند. در این کنگره 96 کشور و 70 مقام زن کشورهای خارجی مشارکت داشتند.

کنگره بین‌المللی بانوان تاثیرگذار نیز روز 30 دی‌ماه در سالن اجلاس سران با استقبال رسمی انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، از همسران رؤسای دولت‌های کشورهای مختلف برگزار شد.

 در اجلاسیه روز اول این‌ کنگره که از روز 29 دی آغاز شده است، 300 میهمان خارجی از جمله 70 نفر از مقامات و فعالان زن حوزه‌های مختلف اعم از وزرا، معاونان رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس به ایران آمده‌اند تا بدون سوگیری رسانه‌های غرب، صدای زنان ایرانی را بشنوند. 

پس از استقبال رسمی انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان از همسران رؤسای دولت‌های کشورهای مختلف و میهمانان عالیرتبه کنگره در اولین کنگره بین‌المللی بانوان تأثیرگذار در سالن اجلاس سران، همسران رؤسای‌جمهور عکس یادگاری گرفتند و سپس گفت‌وگوی اختصاصی مهمانان خارجی کشورهای مختلف ارمنستان، صربستان، کامرون، سوریه، گینه، سریالانکا، نیجریه و ... با همسر رئیس جمهور کشورمان در تالار جداگانه‌ای برگزار شد.  

دفاع از حقوق زنان

بنابر این گزارش، در این نشست زنان کشورهای مختلف تأکید کردند که جمهوری اسلامی ایران نقش مؤثر و پتانسیل بالایی برای جامعه جهانی دارد. دفاع از حقوق زنان و گسترش فرصت حضور آنها در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و همچنین مبارزه با اجحاف در حق زنان از دیگر رویکردهای مورد اشاره شرکت‌کنندگان بود.  

شرکت‌کنندگان ضمن تشکر از جمهوری اسلامی برای این میزبانی یادآور شدند که زنان برای همکاری نیاز به نگاه کلان به جای نگاه جزیره‌ای دارند.  

همچنین شرکت‌کنندگان از رئیس‌جمهور کشورمان به دلیل اینکه معتقد بودند آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی نقش بزرگ و مهم زنان را در جامعه به رسمیت شناخته است، تشکر کردند. 

انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده نیز در اختتامیه کنگره بین‌المللی بانوان تأثیرگذار اظهار کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) بانوان ایران توانستند رشد چشمگیری را در فعالیت‌های علمی فرهنگی و... بروز دهند و بی‌سوادی را ریشه کن کنند. در سلامت و بهداشت، جامعه هدف زنان به خوبی تحت پوشش سلامت قرار گرفت. نرخ امید به زندگی از 54 سال به 78 سال ارتقا یافت. نیمی از کادر درمان را زنان عهده‌دار شدند‌.

درخشش بانوان ایرانی پس از انقلاب اسلامی ایران

معاون رئیس جمهور تأکید کرد: زنان با حفظ ارزش‌ها و هویت ملی و اسلامی خود در عرصه‌های گوناگون ملی و بین‌المللی به زیبایی درخشیدند. از نمونه‌های بارز درخشش زنان ساحت‌های ورزشی است که توانسته‌اند هزاران مدال را کسب کنند. در این دولت دختران تاکنون 877 مدال کسب کرده‌اند.

خزعلی اظهار: همگی از تبعیض و نابرابری گله‌مند هستید. زن با وجود ظرفیت های خود و شرایط ویژه خلقتی خود به امری فراتر از تساوی می‌اندیشد‌. شما زنان فرهیخته بسیاری اوقات معتقد هستید به نام تساوی مواردی به زنان موکول شده که عین بی‌عدالتی است.

معاون رئیس جمهور اعلام کرد: امروز زنان‌ما امری فراتر از تساوی، یعنی عدالت را خواهان هستند، عدالتی که هویت مقدس زنانه را به رسمیت بشناسد‌. همانگونه که باید ازخشونت و آزار بانوان در هر شکل و سیاقی با وضع قوانین و اصلاح رویه و ارتقا فرهنگ پیشگیری کرد، ریحانه بودن زن لزوم حمایت از آنان را در خانواده و جامعه را مورد تأکید قرار می‌دهد. اگرچه زنان از حمایت پذیری عبور کرده‌اند و به زنان تأثیر گذار و نقش‌آفرین و پیشران تبدیل شده‌اند. 

همزمان با برگزاری اولین کنگره بین‌المللی بانوان تأثیرگذار در ایران، پیشنهادی از سوی ایران برای تشکیل انجمن بین‌المللی بانوان تأثیرگذار مطرح و مقرر شد سند تفاهم‌نامه آن به امضای شرکت‌کنندگان برسد.

تأسیس انجمن بین‌المللی بانوان تأثیرگذار

در اعلامیه‌ای که برای تأسیس انجمن بین‌المللی بانوان تأثیرگذار آمده است، شرکت‌کنندگان برای خلق جهانی که در آن ارزش ذاتی محبت زنانگی، شکوه تعهد، عشق همسری و قدرت آرزوهای مادرانه با هدف ایجاد آینده روشن و سرشار از تعالی و عدالت برای فرزندان توافق کردند. 

همچنین در این یادداشت تفاهم تأکید شد که با در نظر داشتن بهبود توانمندسازی و ارتقای سطح زندگی زنان و کودکان در سراسر جهان، بدون تبعیض های جنسیتی، ملیتی و مذهبی برای مشارکت هم افزای بانوان و انتقال تجربه و حمایت بین فردی، الگوسازی و امید بخشی هدف گذاری شود.

 شرکت‌کنندگان در این تفاهم بر جذب سرمایه‌های دولتی، خصوصی و عمومی جهت پیشبرد اهداف انجمن تأکید کردند و مقرر شد برای پیگیری و نهایی سازی و تحقق اهداف این تفاهم نامه و دیگر پیشنهادات موسسان دبیرخانه در تهران تأسیس شود تا با ارتباط‌گیری و تعامل اسناد پیشنهادات را به تأیید و امضای نهایی اعضا برساند.

جمیله سادات علم‌الهدی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز برای نامگذاری این انجمن عنوان «گوهرشاد» را پیشنهاد داد و تأکید کرد: این شخصیت ایرانی یک ملکه پارسی بوده که حدود 800 سال پیش تحولات مهم فرهنگی ایجاد کرده و برای توسعه فرهنگ صلح تلاش بسیاری کرده است و نهایتأ در همین مسیر هم به شهادت رسیده است و در حال حاضر مسجد گوهرشاد در مشهد یکی از پررفت آمدترین مساجد ایران است.

انتهای پیام
captcha