لزوم تغییر قوانین آلمان برای حمایت از حقوق زنان محجبه
کد خبر: 4115988
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲

لزوم تغییر قوانین آلمان برای حمایت از حقوق زنان محجبه

فعالان مسلمان در آلمان معتقدند برای برخورداری زنان محجبه از حقوق برابر در این کشور، علاوه بر اصلاح نگرش جامعه، تصویب قوانین حمایت‌گر از این زنان لازم است.

به گزارش ایکنا به نقل از یوراکتیو، طبق یک گزارش تازه، در آلمان زنان مسلمانی که روسری به سر می‌کنند  تحت  تبعیض و محرومیت از خدمات اجتماعی قرار دارند و همه اعضای ائتلاف حاکم موافق اصلاح قوانین ضد تبعیض نیستند.

ریم آلابالی رضوان، کمیسر ضد نژادپرستی دولت، اعلام کرد مسلمانان با بیشترین تبعیض در بین اقلیت‌ها در آلمان مواجه هستند.

از آنجایی که روسری به عنوان یک نماد مذهبی برجسته است، زنان محجبه تبعیض بیشتری را   چه در زندگی روزمره و چه زمانی که به دنبال مکانی برای زندگی هستند یا در بازار کار تجربه می‌کنند.

برای مقابله با این روند، ائتلاف حزب سوسیال دموکرات به رهبری صدراعظم اولاف شولز، حزب سبزها و حزب لیبرال FDP با انتصاب فردا آتامان به عنوان اولین کمیسر مستقل برای مبارزه با تبعیض، اداره ضد تبعیض این کشور را تقویت کردند.

به گفته آتامان، احزاب حاکم همچنین وعده اصلاحیه‌ای را دادند که قانون بسیار پیچیده «رفتار برابر» نسبت به عموم جامعه موسوم به AGG را ساده می‌کند تا دفاع از خود در برابر تبعیض را برای افراد آسیب‌دیده آسان‌تر کند.

آتامان به EURACTIV گفت: مهلت‌ هشت هفته‌ای که قربانیان باید علیه تبعیض اقدام قانونی کنند بسیار کوتاه است. علاوه بر این، کسانی که تحت تأثیر تبعیض قرار می‌گیرند به تنهایی مخاطرات دعوای قضایی را تحمل می‌کنند و از حمایت نهادهای دولتی یا غیردولتی برخوردار نیستند.

لزوم تغییرات اساسی در قوانین

جوزفین اورتلب، عضو حزب سوسیال دموکرات بوندستاگ، مانند آتامان معتقد است که انجمن‌ها باید حق شکایت در مورد چنین موضوعاتی را داشته باشند. او می‌گوید: متأسفانه، ما نتوانستیم در این مورد در مذاکرات در سطح فدرال به توافق برسیم. حق انجمن‌ها برای شکایت، نهادهای ضد تبعیض را قادر می‌سازد تا علیه نقض قانون رفتار برابر اقدام قانونی کنند.

مصباح خان، یکی از اعضای کمیته امور داخلی بوندستاگ، نیز معتقد است که اصلاحات و به‌ویژه حق شکایت انجمن‌ها مدت‌هاست که به تعویق افتاده است. وی افزود: تبعیض و نژادپرستی مشکلی ساختاری و اجتماعی است. اما تصویب این قانون تاکنون به دلیل تردید FDP در مورد این ایده شکست خورده است.

کاترین هلینگ پلاهر، نماینده پارلمان اروپا و سخنگوی سیاست حقوقی گروه پارلمانی FDP می‌گوید: می‌خواهیم مردم را توانمند و از آنها حمایت کنیم تا از حقوق خود دفاع کنند. اما در مورد قانون اقدام جمعی شک داریم. او ادامه داد: ما به عنوان یک ائتلاف متعهد شده‌ایم که AGG را در این دوره قانونگذاری ارزیابی کنیم.

یک مطالعه در سال 2016 نشان می‌دهد که زنان مسلمان محجبه برای دسترسی به بازار کار با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شوند. بر اساس نتایج آن مطالعه، زنان با روسری و اسامی ترکی باید چهار برابر زنان دارای نام‌های معمولی آلمانی برای دعوت به مصاحبه درخواست می‌دادند و برای مشاغلی که به مدارک بالاتر نیاز دارند، آنها مجبور بودند تا هشت برابر بیشتر درخواست دهند.

اسماء الادریسی، نماینده ضد تبعیض و تنوع شهر بوخوم، قبل از اینکه شغل فعلی خود را پیدا کند، چیزی مشابه را تجربه کرد. او می‌گوید: از 120 درخواست استخدام، من به حداکثر 10 مصاحبه دعوت شدم، حتی با وجود اینکه فرد مناسبی برای آن شغل بودم. او افزود: هر چه موقعیتی که برای آن درخواست می‌کنید بالاتر باشد، تبعیض بیشتر است.

الادریسی قبلاً رئیس شبکه ضد تبعیض در هسن بود، جایی که تعداد باور نکردنی مواردی را تجربه کرد که در آن زنان مسلمانی که به دنبال اجاره خانه بودند حتی برای دیدن آپارتمان‌ها دعوت نمی‌شدند. او گفت: در آنجا، داشتن نام خارجی مورد پیش‌داوری قرار می‌گیرد.

به گفته آتامان، زنان باید در این مورد مشاوره بگیرند و تبعیض را تحمل نکنند. او تأکید کرد: پوشیدن روسری یک تعهد شخصی و مذهبی است و ما باید آن را بپذیریم.

با این حال، الادریسی از پیشرفت‌هایی که در مبارزه با تبعیض، به‌ویژه در بخش‌های اجتماعی و مراقبتی در دولت فعلی حاصل شده است، استقبال می‌کند. او با اشاره به اینکه دولت‌های محلی نیز بیش از گذشته فعال هستند گفت: اکنون دستمزدهای بهتری پرداخت می‌شود و برنامه‌های آموزشی با دید بازتر وجود دارد.

بریتانیا، الگوی مناسب رعایت حقوق مسلمانان

او با اشاره به حادثه تیراندازی‌ در دو شهر هاله و هانائو در سال 2019 و 2020 گفت: آلمان در آغاز راه است، اما من این تصور را دارم که در سال‌های اخیر دوباره پسرفت کرده است. الادریسی با نگاهی به کشورهای دیگر، از بریتانیا به عنوان یک مثال مثبت یاد کرد، جایی که وضعیت درک اقلیت‌ها «کاملاً متفاوت» با آلمان است.

او درباره این کشور که آلمان می‌تواند از آن چیزهای زیادی بیاموزد، گفت: در آنجا، حتی در بالاترین مناصب، زنانی هستند که روسری می‌پوشند و شانس فعالیت اجتماعی دارند.

 در می 2020، رفیعه ارشد، اولین قاضی زن محجبه در بریتانیا شد، در حالی که پلیس یورکشایر بر روی طرح روسری کار می‌کند که می‌تواند به عنوان بخشی از یونیفرم پلیس استفاده شود.

به گفته الادریسی، تغییر نگرش اجتماعی نسبت به زنان مسلمان محجبه در آلمان بسیار مهم است زیرا طبق گزارش 2020 شاخص سیاست ادغام مهاجران (MIPEX) این کشور یکی از ضعیف‌ترین حمایت‌های ضد تبعیض را در میان کشورهای مورد بررسی دارد.

وی افزود: ویژگی‌های ظاهری درست همانطور که برای انتقال تصاویر منفی به کار می‌روند  می‌تواند به تغییر نگرش نسبت به زنانی که محجبه هستند کمک کند.

انتهای پیام
captcha