رسانه‌های آمریکا چگونه از زن مسلمان نماد مظلومیت می‌سازند
کد خبر: 4115567
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳

رسانه‌های آمریکا چگونه از زن مسلمان نماد مظلومیت می‌سازند

دانیا صدیق نوشت: به عنوان یک دختر مسلمان که در آمریکا زندگی می‌کنم، در طول زندگی‌ام احساس کردم که در رسانه‌ها به شدت نادرست معرفی شده‌ام.

به گزارش ایکنا به نقل از لس‌آنجلس تایمز، دانیا صدیقی (Daniya Siddiqui)، روزنامه‌نگار جوان در یادداشتی به موضوع مسلمانان و نوع توصیف آنها در رسانه‌های آمریکایی پرداخت و نوشت: به عنوان یک دختر مسلمان که در آمریکا زندگی می‌کنم، در طول زندگی‌ام احساس کردم که در رسانه‌ها به شدت نادرست معرفی شده‌ام. من احتمالاً می‌توانم یک یا دو مورد را به یاد بیاورم که در آن شخصی مثل خودم را دیده‌ام که روی صفحه نمایش داده شده است، اما هیچ کدام مثبت نبودند.

به طور کلی، حضور مسلمانان در رسانه‌ها به شدت کم است. مسلمانان از نظر تلویزیون و فیلم مدرن در جامعه آمریکا عملاً وجود ندارند.

در مطالعه اخیر سازمان USC Annenberg's Inclusion Initiative، مشخص شد که مسلمانان 25 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، اما تنها 1.1 درصد از شخصیت‌های سریال‌های تلویزیونی محبوب را تشکیل می‌دهند.

 الباب خان، نویسنده اصلی این گزارش، می‌گوید که این چشم‌پوشی کردن رادیکال، پتانسیل ایجاد آسیب در دنیای واقعی برای مخاطبان، به‌ویژه برای مسلمانان را دارد.

متأسفانه، بازنمایی اندکی که برای مسلمانان وجود دارد، معمولاً نادرست است و اغلب دیدگاهی تک بعدی از مسلمانان را نشان می‌دهد که آنها را کلیشه‌ای و مردم را در معرض دید منفی از دین و پیروان آن قرار می‌دهد.

مسلمانان، نماد تروریسم و خشونت در رسانه‌های آمریکایی 

در درجه اول، تصویر مسلمانان اغلب با تروریسم یا خشونت همراه است. مطالعه   Annenberg Inclusion Initiative (AII) نشان داد که بیش از 30 درصد از 98 شخصیت مسلمان مورد ارزیابی در این تحقیق، مرتکب خشونت می‌شدند در حالی که نزدیک به 40 درصد هدف حملات خشونت‌آمیز بودند. واضح است که این بازنمایی از مسلمانان بسیار ناصحیح، خطرناک و کاملاً طعنه‌آمیز است، زیرا اسلام در واقع دینی است که صلح را ترویج می‌کند.

یکی دیگر از تصاویر رایج که مسلمانان را بد جلوه می‌دهد این است که زنان هنگام برداشتن حجاب (روسری) احساس رهایی می‌کنند و باعث می‌شود مخاطب تصور کند که حجاب نماد ظلم است.

زنان محجبه همچنین معمولاً به‌عنوان افراد تسلیم شده و ترسان نسبت به همتایان مرد خود به تصویر کشیده می‌شوند که بیشتر از همه ارتباط بین زن مسلمان بودن و سرکوب شدن را ترویج می‌کنند.

من هنوز یک شخصیت مسلمان را روی پرده ندیده‌ام که تمام شخصیت او حول مذهب آنها متمرکز نباشد. در یک نمونه و بر اساس تحقیق  AII، از 98 شخصیت مسلمان (در سینما و تلویزیون) تقریباً نیمی از آنها به شکلی شفاهی عقاید خود را نشان دادند و 23.5 درصد به صورت غیرکلامی مسلمان نشان داده شدند. بسیاری از این شخصیت‌ها از طریق لباس‌هایشان مسلمان بودن خود را نشان دادند.

در حالی که آگاهی از ایمان یک شخصیت برای مخاطب بد نیست، اما تمرکز دائمی شخصیت‌های مسلمان حول دین اغلب جنبه‌های دیگر وجودی آن‌ها را کمرنگ می‌کند و مخاطب را به این باور می‌رساند که دین کانون زندگی هر مسلمان است و مسلمانان را منزوی می‌کند. این تمرکز شخصیت آنها (از طریق نشان دادن ایمان) بر دین، نشان می‌دهد که  هویت آنها صرفاً به دین وابسته است نه کاری که می‌توانند در جامعه انجام دهند یا تأثیرگذاری آنها در جامعه باشد.

توصیه‌نامه برای طرح سیمای حقیقی مسلمانان

همانطور که کاشف شیخ (Kashif Shaikh)، یکی از بنیانگذاران و رئیس Pillars Fund (سازمان حمایتی اسلامی) می‌گوید: این تصویرسازی باعث خواهد شد مسلمانان در برابر دیگران آسیب‌پذیر شوند. آنها (مسلمانان در رسانه‌ها) طوری ساخته شده‌اند که با دیگر آمریکایی‌ها متفاوت به نظر برسند درحالیکه شبیه یکدیگر هستند.

سازمان مذکور به دنبال دستیابی به تعداد زیادی از روایت‌ها و هویت‌های ظریف (مسلمانان) برای طرح در رسانه‌ها است. برای انجام این کار، آنها مشوق سرمایه‌گذاری بر روی تولید آثاری هستند که بینش عمیقی نسبت به جوامع مسلمان دارند تا بتوان داستان‌های واقعی و مثبتی درباره این اقلیت گفت.

لزوم بهبود تصویر مسلمانان در رسانه‌ها

  Pillars Fund دستورالعملی را برای پرداختن به مسلمانان در رسانه‌ها به نام «طرحی برای گنجاندن مسلمانان»(The Blueprint for Muslim Inclusion) ایجاد کرده است که توصیه‌های خاصی را برای تقویت شیوه‌های نمایندگی مسلمانان ارائه کرده است.

ریز احمد، بازیگر مشهور مسلمان، در توصیف خود به عنوان یک بازیگر مسلمان هدف بازنمایی مسلمانان را کاملاً روشن می‌کند: «ایفای نقش شخصیتی که داستانش ارتباطی ذاتی با نژاد او ندارد.»

اخیراً، با فیلم‌هایی مانند Miss Marvel، بازنمایی مسلمانان بهبود یافته است. با این حال، هنوز جای زیادی برای پیشرفت وجود دارد. با پیروی از دستورالعمل‌های «طرحی برای گنجاندن مسلمانان» و رد معرفی نادرست مسلمانان در رسانه‌ها، افرادی مانند من در نهایت می‌توانند خود واقعی‌مان را بر روی صفحه نمایش ببینند.

انتهای پیام
captcha