13 هزار نسخه خطی قرآنی و تفسیری را جمع‌آوری کرده‌ایم
کد خبر: 4115443
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم:

13 هزار نسخه خطی قرآنی و تفسیری را جمع‌آوری کرده‌ایم

رئیس دانشگاه علوم علوم ومعارف قرآن کریم از جمع‌آوری ۱۳ هزار نسخه خطی قرآنی و تفسیری توسط این دانشگاه خبر داد.

سید محمد نقیببه گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، رئیس دانشگاه علوم ومعارف قرآن کریم، شامگاه سه‌شنبه ۲۷ دی‌ماه در نشست هم‌اندیشی مدیران مراکز و گروه‌های علمی قرآنی که به میزبانی انجمن قرآن پژوهی در دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد، در سخنانی اظهار کرد: طی سال‌های اخیر فعالیت‌های ارزشمند قرآنی در این مرکز دانشگاهی انجام شده است که برگزاری موفق سومین سال کتاب سال قرآن و تفسیر را در ماه‌های اخیر پشت سرگذاشتیم.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: در کنار برگزاری کتاب سال حوزه یا کتاب سال جمهوری اسلامی آنچه با مظلومیت همراه بود مجموعه کتب قرآنی و تفسیر بودند که از سوی محققان و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی به رشته تحریر درآمده بودند، لذا با توجه به اهمیت موضوع کتاب سال قرآن و تفسیر را در سال ۹۹ با ۴۵ اثر در سال ۱۴۰۰ با ۶۰ اثر و امسال با مشارکت ۲۱ مرکز علمی و انتشاراتی با ارائه ۱۶۰ اثر ارزشمند موفق به برگزاری شدیم؛ لذا امید داریم با حمایت انجمن قرآن پژوهی حوزه این حرکت با جدیّت و همراهی بیشتر مراکز قرآنی حوزوی و دانشگاهی مواجه گردد.

وی ادامه داد: از سال ۹۷ که مسئولیت دانشگاه را عهده‌دار شدم، توجه و احیای نسخ خطی را پیگیر شدم تا کتابخانه‌ای مختص نسخ خطی قرآن و تفسیر را راه اندازی کنیم. بحمدلله امروز موفق به جمع‌آوری وساماندهی ۱۳ هزار عنوان نسخه خطی تفسیری و قرآنی شده‌ایم و حتی دو نسخه آن را احیاکرده‌ایم.

حجت‌الاسلام نقیب بیان کرد: موضوع دیگری که در دستور کار داریم، بحث احیاکنندگان یا کاتبین نسخ خطی است. به زودی کارگاهی برای آموزش احیای کاتبین نسخ خطی راه‌اندازی خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در ادامه به موضوع «خط قرآنی» اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه خط قرآنی در حال فراموشی است و تنها خط تایپ رایانه‌ای، برای خط قرآن استفاده می‌شود، لذا از مسئولین وزارت علوم درخواست داریم با توجه به اینکه رشته کتاب قرآن سال‌ها در دانشگاه فعال بود و سال‌ها پیش با دستور وزارت علوم آن را حذف کردند، مجددا فعال کنند تا این خط بیش از این به فراموشی سپرده نشود.

انتهای پیام
captcha