نشست شورای توسعه قرآنی قم پس از ۸ ماه توقف برگزار شد
کد خبر: 4115404
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۶

نشست شورای توسعه قرآنی قم پس از ۸ ماه توقف برگزار شد

نشست شورای توسعه قرآنی استان قم برای دومین بار در سال ۱۴۰۱، با حضور جمعی از مدیران و فعالان مؤسسات قرآنی این استان در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد.

شورای توسعه قرآنی قم پس از ماه‌ها توقف برگزار شدبه گزارش ایکنا از قم، شورای توسعه فرهنگ قرآنی، شورایی متشکل از مدیران عالی دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی دولتی و عمومی و صاحب‌نظران مؤسسات قرآنی مردمی است که وظایف مختلفی در توسعه فرهنگ قرآنی، اجرای فعالیت‌های قرآنی، آموزش عمومی قرآن، پژوهش‌های قرآنی و فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی را بر عهده دارد و طبق مصوبه، جلسات این شورا باید یک بار در ماه در هر استان تشکیل شود، اما علی‌رغم نقش مهمی که این شورا در تعمیق و گسترش فعالیت‌های قرآنی و نیز هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف در امور قرآنی دارد، جلسه این شورا در استان قم با ماه‌ها توقف و عدم برگزاری همراه بود‌.

با پیگیری‌های خبرگزاری ایکنا و از سوی حرم مطهر حضرت معصومه(س) و پیگیری مستقیم آیت‌الله سیدمحمد سعیدی‌، تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س)، روز گذشته، ۲۷ دی‌ماه، نشست شورای توسعه قرآنی قم با حضور جمعی از مدیران و فعالان قرآنی این استان در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

برگزاری این جلسه در حالی بود که در سال 1401  تنها یک نشست از این شورا در فروردین‌ماه برگزار شده بود.

امیرعلی عموزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در این جلسه با بیان اینکه قم میزبان 250 هزار اتباع و مهمان خارجی از 120 کشور دنیاست، گفت: این اتباع اگر در قم ماندگار شوند به نوعی شهروند ما محسوب می‌شوند و اگر به کشور خود بازگردند سفیر ما هستند و لازم است که برای فعالیت‌های مربوط به اتباع یک پیوست فرهنگی دیده شود.

وی اضافه کرد: به همین منظور با همکاری ارگان‌های مختلف خانه فرهنگ و هنر ملل افتتاح شد که یکی از ستون‌های این خانه فعالیت‌های قرآنی در حوزه بین‌الملل است و برنامه‌های خوبی در حال اجراست.

امیرعلی عموزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم

عموزاده ادامه داد: یکی از فعالیت‌هایی که سازمان اوقاف انجام داده؛ برگزاری اولین مسابقات معارفی قرآن کریم به میزبانی استان قم است که بهمن‌ماه در قم مرحله نهایی آن برگزار خواهد شد.

برپایی جلسات قرآن در مساجد قم و شناسایی استعداهای قرآنی

در ادامه علی‌اصغر شعاعی، دبیر کمیته مردمی شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان قم به ارائه گزارشی از عملکرد این کمیته پرداخت و گفت: تشکیل جلسات متعدد با اعضای شورا درباره فعالیت‌های قرآنی استان شامل، افزایش محافل قرآنی در مساجد، ارتقای سطح مؤذنان و مکبران مساجد و شروع ششمین دوره طرح استعدادیابی استان قم با عنوان نسیم فرودس از مهمترین فعالیت‌های کمیته‌های مردمی است.

علی اصغر شعاعی، دبیر کمیته مردمی شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان قم

وی با بیان اینکه طی هماهنگی‌های انجام شده با اداره‌کل اوقاف استان قم، مؤسسات قرآن را برای اجرای برنامه به بقاع متبرک استان متصل کرده‌ایم، گفت: در این راستا جلسات متعدد قرآنی در مناسبت‌های مختلف اجرا شده است.

فعالیت‌های قرآنی حرم بانوی کرامت

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد مشرف، مدیر معارف قرآن و عترت آستان مقدس بانوی کرامت با بیان اینکه حرم مطهر در زمینه فعالیت‌های قرآنی ویژه نوجوانان فعالیت خوبی داشته است، گفت: در حال حاضر نوجوانانی که تحت تربیت‌های قرآنی هستند در حرم در سه حوزه قرائت حفظ و مفاهیم آموزش می‌بینند.

وی با بیان اینکه در حرم مطهر محفل ترتیل‌خوانی ویژه نوجوانان برپا می‌شود، افزود: قرائت قرآن اذان‌گاهی حرم در روزهای پنجشنبه ظهر توسط نوجوانان انجام می‌شود و با شناخته شدن نوجوانان قرآنی دعوت‌هایی از نوجوانان در سطح استان قم و کشور انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد مشرف، مدیر معارف قرآن و عترت آستان مقدس بانوی کرامت

در ادامه این نشست برخی از مؤسسات قرآنی برتر استان قم به ارائه گزارشی از عملکرد خود درباره مسائل قرآنی پرداختند.

یادآور می‌شود، پس از پایان جلسه مقرر شد شورایی در خصوص آسیب‌شناسی شورای توسعه قرآنی استان قم برگزار شود که خبرگزاری ایکنای قم نیز از اعضای این شوراست.

انتهای پیام
captcha