تولید محصول جایگزین‌نشدنی دانش‌بنیان فشار تحریم را کاهش می‌دهد + صوت
کد خبر: 4113667
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۳
قمری در گفت‌وگو با ایکنا:

تولید محصول جایگزین‌نشدنی دانش‌بنیان فشار تحریم را کاهش می‌دهد + صوت

برگزیده جایزه کارآفرین برتر سال ۱۳۹۸ گفت: باید تلاش کرد به سمت تولید کالاهای جایگزین‎‌نشدنی رفت چرا که هرچه برروی تولید کالاهای پیچیده و با دانش فنی خاص متمرکز شویم قدرت مانور دشمن را در تحریم‌ها کاهش خواهیم داد و قابلیت‌های اقتصادی بیشتری برای کشور به وجود خواهد آمد

محمدحسین قمری

محمدحسین قمری، سرپرست دفتر خدمات عمومی(مرکز اصناف) وزارت صمت و برگزیده جایزه کارآفرین برتر سال ۱۳۹۸ در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان در افزایش تولید نقش مهمی دارند، اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان واقعاً نقش مهم و مثمرثمری دارند و می‌توانند در دو حوزه افزایش درآمدهای دولت و هم در پایداری درآمدهای دولت ایفای نقش کنند.

وی افزود: در دنیا شاخصی تحت عنوان پیچیدگی اقتصادی وجود دارد. شاخص پیچیدگی اقتصادی به این معناست اگر کشوری به کشور دیگر هرچقدر بتواند کالای مورد نیاز و پیچیده‌تر و جایگزین‌‎نشدنی‌تر که کشورهای کمتری تولیدکننده آن هستند را صادر کند، از جایگاه اقتصادی بالاتری برخوردار بوده و درآمدهایش پایدارتر است.

حرکت به سمت تولید کالاهای جایگزین‎‌نشدنی

سرپرست دفتر خدمات عمومی وزارت صمت تأکید کرد: باید تمام تلاش خودمان را بکنیم به سمت تولید کالاهای جایگزین‎‌نشدنی برویم، چرا؟ چون اگر کشوری که کالایی جایگزین‌شدنی تولید و صادر می‌کند به محض سخت شدن شرایط مانند تحریم، سریع کالای تولیدی کشور دیگر جایگزین آن خواهد شد. لذا براین اساس هرچقدر برروی تولید کالاهای پیچیده و با دانش فنی خاص متمرکز شویم قدرت مانور دشمن را در تحریم‌ها کاهش خواهیم داد و قابلیت‌های اقتصادی بیشتری برای کشور به وجود خواهد آمد و این موضوع به قدرت اقتصادی کشور در دنیا می‌افزاید.

قمری با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان توان تولید محصولات پیچیده و جایگزین‌نشدنی را دارند، گفت: همانطورکه از اصناف انتظار داریم در حوزه صادرات مواد خام و مواد عادی و مثبت کردن تراز تجاری ایفای نقش کنند، همین انتظار را می‌توان از شرکت‌های دانش‌بنیان داشت. به عبارت کامل‌تر شرکت‌های دانش‌بنیان هم می‌توانند درآمدهای کشور را افزایش دهند و هم ثبات درآمدی را رقم بزنند.

وی ادامه داد: به باور من آن چیزی که در لایحه بودجه و برنامه هفتم باید در نظر گرفته شود و گنجانده شود این است که محصولات و حوزه‌هایی که می‌توانند تأمین‌کننده این پیچیدگی در اقتصاد باشند شناسایی شوند و هر دستگاهی در حوزه خودش از محصولات و تولیدات پیچیده شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کند تا این رویه منجر به افزایش درآمد به ویژه‌ درآمدهای پایدار دولتی شود.

میزان و کیفیت تحقق شعار سال

برگزیده جایزه کارآفرین برتر سال ۱۳۹۸ در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به میزان و کیفیت عملیاتی شدن شعار سال گفت: به باور من با وجود اینکه تقریباً 10 ماه از سال 1401 سپری شده خیلی در حوزه عملیاتی‌سازی شعار سال موفق ظاهر نشده‌ایم، البته توفیقاتی حاصل شده ولی چشم‌گیر نیست. رشد GDP یا رشد سهم دانش‌بنیان‌ها از اقتصاد کشور آنچه که مدنظر بوده و ظرفیت کشور ایجاب می‌کند، نیست. در کشور تعداد بسیاری از فارغ‌التحصیلان وجود دارند که می‌توانند در زمینه تولید دانش‌بنیان مؤثر واقع شوند، لذا ظرفیت دانشگاهی و ترکیب جوان جمعیت فرصت خوب و ویژه‌ای برای تحقق اهداف دانش‌بنیانی است. از سوی دیگر در منطقه‌ای قرار گرفته‌ایم که ایران می‌تواند سهم قابل توجهی از صادرات به کشورهای همسایه داشته باشد به ویژه صادرات محصولات دانش‌بنیان.


بیشتر بخوانید:

قمری در پاسخ به این پرسش که آیا لازم است برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان کل جامعه با مفهوم دانش‌بنیان آشنا شود، گفت: رایانه و قطعات رایانه‌ای جلوه‌ای از علوم دانش‌بنیانی هستند یا تلفن همراه، و اگر بررسی کنید پی خواهید برد اکثر مردم صرفاً از اینها برای انجام امورات روزمره استفاده می‌کنند و ضروری نیست که حتماً مفهوم دانش‌بنیان در کل جامعه فراگیر شود. به جای اینکه بر فراگیری علوم دانش‌بنیان در جامعه تمرکز کنیم بهتر است نیازها سنجیده شود و براساس نیاز جامعه یا نیاز سایر کشورها محصولات دانش‌بنیان تولید و به فروش رسد.

نیازسنجی؛ یک اصل مهم

وی تأکید کرد: به باور من اگر نیازسنجی صورت نگیرد هرچقدر هم محصول پیچیده تولید شود، خریداری نخواهد داشت، پس هدف از تولید باید رفع نیاز باشد.

برگزیده جایزه کارآفرین برتر سال ۱۳۹۸ ترویج و شناسانده شدن اکوسیستم دانش‌بنیان در محیط نخبگانی و دانشجویی را امری مهم و ضروری عنوان و تأکید کرد: باید در این راستا دانشگاه‌های کشور از دانشگاه نسل دو به دانشگاه کارآفرین ارتقا یابند. به عبارت بهتر ترویج روحیه رفع نیاز و کارآفرینی در جامعه جوان و نخبگانی می‌تواند اتفاقات خوبی را در کشور رقم بزند و به نظر من در این حوزه نیروی جوان و دغدغه‌مند کم نداریم و ظرفیت‌هایی مشاهده می‌شود و هرچه هم ضعف وجود دارد به خاطر نوع پشتیبانی‌هاست.

قمری در پایان گفت: تولیدات دانش‌بنیان نقش کلیدی در حل مشکلات اقتصادی کشور دارند و اگر می‌خواهیم در تبادلات بین‌المللی و منطقه‌ای اتفاق خوبی رقم خورد ضروری است به سمت تولیدات دانش‌بنیان به ویژه تولیدات پیچیده دانش‌بنیان حرکت کنیم و از این طریق می‌توان حجم خوب صادرات را برای کشور محقق کرد.

کد
aa

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha