پرداخت زکات در ۴۵۰ روستای استان قزوین
کد خبر: 4112884
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۷

پرداخت زکات در ۴۵۰ روستای استان قزوین

رئیس اداره زکات استان قزوین با بیان اینکه ظرفیت زکات استان قزوین از میزان زکات فعلی بالاتر است، گفت: از مجموع روستاهای دارای سکنه و فعال استان در ۴۵۰ روستا زکات واجب و در ۲۳۵ روستا زکات مستحبی پرداخت می‌شود.

پرداخت زکات

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی کمیته امداد قزوین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین باب‌اله شهسواری، رئیس اداره زکات استان قزوین، در بازدید از مرکز نیکوکاری روستای رودک، گفت: در حال حاضر ۸۲۰ روستا در استان قزوین داریم که از این تعداد تنها ۶۰۰ روستا دارای سکنه است.

رئیس اداره زکات استان قزوین اظهار کرد: از مجموع روستاهای دارای سکنه و فعال استان در ۴۵۰ روستا زکات واجب و در ۲۳۵ روستا زکات مستحبی پرداخت می‌شود که باید گفت ظرفیت زکات استان قزوین از میزان زکات فعلی بالاتر است.

وی بیان کرد: یکی از راه‌های اولیه ترویج زکات برنامه ریزی برای اجرای این دستور الهی است که در این راستا طی هشت ماهه سال جاری دو جلسه شورای زکات در سطح استان برگزار شده و در این مدت ۱۷ جلسه شهرستانی، ۴۲ جلسه در بخش‌های مختلف استان، ۴۲۰ جلسه در روستاها و ۹ همایش آموزشی برای مبلغان و عاملان و کشاورزان و مودیان برگزار شده است.

حجت‌الاسلام شهسواری خاطرنشان کرد: در مهرماه همایش استانی زکات هم با حضور قائم مقام کمیته امداد، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی به همراه استاندار و امام جمعه قزوین برگزار شد که به لحاظ برگزاری این همایش در روستای شیداصفهان و استفاده از ظرفیت‌های مردمی، بسیار مورد توجه قرار گرفت.

وی گفت: اقدامات مختلفی برای تبلیغ و ترویج زکات انجام شده و می‌شود ولی نگاه ما در این خصوص بر این رویکرد استوار است که باید باز هم کار کنیم و هرچه تلاش شود بازهم لازم است تبیین و اطلاع رسانی صورت گیرد چراکه باید کوتاهی و قصور جبران شود.

رئیس اداره زکات استان قزوین اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا در تبیین دستور الهی زکات که در جای جای قرآن در کنار نماز آمده است، اقدام کنیم تا واجب بودن این دستور الهی هرچه بیشتر اطلاع رسانی و فرهنگ سازی شود.

وی تصریح کرد: ارسال پیام کوتاه برای جامعه هدف، تهیه ساعت‌های دیجیتالی با پیام نمای زکات و نصب در مساجد روستاها و شهرها، تهیه پلاک‌های ثمره طیبه برای دریافت زکات مستحبی و توزیع بین کشاورزان، انعقاد تفاهم نامه با حوزه‌های علمیه، امور مساجد، بسیج طلاب و سایر دستگاه‌های مرتبط و تشویق عاملان، مودیان، مبلغان در نماز جمعه‌های شهرستان‌ها و بخش‌ها از اقدامات صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام شهسواری خاطرنشان کرد: تشکیل شورای زکات در روستاها، استفاده از ظرفیت روحانیون مستقر، هجرت، مقیم وغیره به منظور فرهنگ سازی و جمع آوری زکات در کنار دیدار چهره به چهره با کشاورزان، مسئولان محلی و معتمدان و افراد فعال محلی از دیگر اقدامات برای فرهنگ سازی زکات است.

وی یادآور شد: در حال حاضر زکات جمع آوری شده در هر منطقه، بخش یا روستا در همان محل جمع آوری شده برای محرومان و پروژه‌های عام المنفعه صرف می‌شود که در این میان کمک به محرومان در اولویت مصرف زکات است

انتهای پیام
captcha