عملکرد روحانیون سبب اقبال مردم به مسائل دینی می‌شود
کد خبر: 4112711
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
حجت‌الاسلام رفیعی:

عملکرد روحانیون سبب اقبال مردم به مسائل دینی می‌شود

عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی(ص) با اشاره به اینکه باید از ظرفیت منبر و شعر آیینی استفاده کرد و محتوای مورد نیاز نسل جوان را به آنها ارائه کرد، گفت: عملکرد روحانیت و اهل علم، موجب جذب یا بالعکس، پراکنده شدن مردم از مسائل دینی می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه در سوگواره حضرت ام‌البنین(س) که شامگاه 16 دی‌ماه در حرم مطهر امامزاده شاه سیدعلی(ع) برگزار شد، اظهار کرد: خداوند در آیه 23 سوره مبارکه شوری می‌فرماید: «ذَٰلِكَ الَّذِي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ ۗ قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ ۗ وَمَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ»؛ به این معنا که من از شما اجر رسالت جز این نخواهم که مودت و محبت مرا در حق خویشاوندان منظور دارید. این مزد خواستن صرفا در مورد حضرت محمد(ص) بوده و در مورد هیچ کدام دیگر از انبیای الهی ذکر نشده است.

عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه با اشاره به نقل قولی از ابن عباس که از شخص پیامبر اکرم(ص) پرسیده بود «القربی» مد نظر خداوند چه کسی است، گفت: ایشان فرمودند: منظور حضرت علی(ع)، حضرت زهرا(س) و فرزندان آنهاست. اجری که پیامبر اکرم(ص) از مسلمانان خواسته در حقیقت باز هم نفعش به مؤمنان می‌رسد که ولایت اهل بیت(ع) را می‌پذیرند؛ اگر کسی با خورشید و دریا قهر کند، به خودش ضرر می‌زند و دوری از این خاندان نیز همین‌گونه است.

وی با بیان اینکه راه‌های محبت به اهل بیت(ع) شامل موارد متعددی است که از جمله مهمترین آنها می‌توان به دوست داشتن قلبی اشاره کرد، افزود: حضرت علی(ع) از پیامبر اعظم(ص) نقل کرده که هر کس در دل، محبت تو را دارد مؤمن و هر کس بغض تو را دارد، منافق است.

رفیعی محبت و مودت زبانی را مرحله و راهکار بعدی دانست و تصریح کرد: می‌توان از زبان شعر و خطابه استفاده کرد و محب اهل بیت(ع) بود. شاعرانی مورد توجه ائمه اطهار(ع) قرار داشتند که بر مسیر اعتدال شعر گفته‌اند هر چند کسانی هستند که اهل غلو بوده و در تعریف و تمجید از حد می‌گذرند و خلاف واقع می‌گویند.

وی با بیان اینکه امروز تبلیغات حرف اول و آخر را می‌زند، گفت: باید بیندیشیم که چه اتفاقی افتاده بخش قابل توجهی از جوانان و نوجوانان، از نماز و مسائل دینی دور شده‌اند؟ این نشان‌دهنده تبلیغات سنگین غربی و تأثیرگذاری آنها در جامعه ماست.

استاد حوزه علمیه افزود: باید از ظرفیت منبر و شعر آیینی استفاده کرد و محتوای مورد نیاز نسل جوان را به آنها ارائه کرد؛ هیئت‌های مذهبی تأثیر زیادی روی نسل جوان دارد؛ باید بتوانیم از جلسات قوی و مشهور مداحان و منبری‌های بزرگ استفاده کرد و در مقابل تبلیغات سوء دشمنان ایستاد.

رفیعی با اشاره به مودت و محبت رفتاری و عملی گفت: عملکرد روحانیت و اهل علم، موجب جذب یا بالعکس، پراکنده شدن مردم از مسائل دینی می‌شود.

عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه مرحله بالاتر محبت اهل بیت(ع) را فدا کردن جان دانست و تصریح کرد: امام حسین(ع) مصداق بارز این مسئله است که از پدر و مادر، جان و مال و ناموس خود گذشت تا اسلام ناب زنده بماند.

وی یادآور شد: شهید سلیمانی هم جزو مصادیق محبت تام و تمام به اهل بیت(ع) بودند، شهیدی که همه چیزش را داد تا مکتب تشیع باقی بماند.

انتهای پیام
captcha