نسخه اصیل مطالبه‌گری را می‌توان از مساجد اخذ کرد
کد خبر: 4112153
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵

نسخه اصیل مطالبه‌گری را می‌توان از مساجد اخذ کرد

معاون امور استان‌های ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد با بیان اینکه مسجد خانه خدا، پناهگاه مردم و پایگاه ولایت است، گفت: نسخه اصیل کارکردهای توحیدی، اجتماعی، بصیرتی، سیاسی، مطالبه‌گری و عدالت‌طلبی را می‌توان از دل مسجد اخذ کرد.

محمد تقی محمدیان

به گزارش ایکنا از خوزستان، مراسم تکریم و معارفه مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان خوزستان، امروز، ۱۴ دی‌ماه در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد. 

محمدتقی محمدیان، معاون امور استان‌های ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور ضمن گرامیداشت سالروز شهادت شهدای مقاومت گفت: این شهدا زمینه تعالی فرهنگ مسجد را فراهم کرده‌اند. در اینجا لازم است خاطره‌ای از سردار سلیمانی در اجلاس سال 91 ائمه جماعات استان تهران بیان کنم. مهمان ویژه این اجلاس، سردار سلیمانی بودند. ایشان در سخنرانی‌شان با اشاره به تصویر معروف شهید حججی قبل از شهادت گفتند «در این تصویر شهید و قاتل هر دو تربیت‌یافته مسجد هستند؛ یکی تربیت‌یافته مسجد تقوی و یکی تربیت یافته مسجد ضرار است». از این تعبیر مدد می‌گیرم و می‌گویم مسجد هم در کیان اعتقادی ما جایگاه بالایی دارد و هم خاستگاه انقلاب اسلامی است.

وی در ادامه گفت: باورمان این است که مسجد در کیان فکری ما جایگاه رفیعی دارد. مسجد سه رکن تعریفی دارد؛ اولاً خانه خداست و شرف انتسابش به حق تعالی، ارجحیت آن روشن می‌کند و کارکردهای توحیدی و نیایشی را می‌شود از دل مساجد احصاء کرد. ضلع دیگر مسجد این است که پناهگاه مردم است؛ یعنی کارکردهای امدادی، اجتماعی و معاضدتی را از دل مسجد می‌توان احصاء کرد و نسبت به آن برنامه‌ریزی داشت و رکن سوم این است که مسجد پایگاه ولایت است؛ یعنی نسخه اصیل همه کارکردهای بصیرتی، سیاسی، مطالبه‌گری و عدالت طلبی را می‌تواند از دل مسجد اخذ کرد. مسجد چنین جایگاهی دارد؛ به ویژه در حال حاضر که در چله دوم انقلاب اسلامی هستیم.

معاون امور استان‌های ستاد عالی کانون‌های مساجد افزود: همان‌گونه که در قدم اول مسجد، خاستگاه انقلاب اسلامی بوده است، در گام دوم انقلاب نیز مسجد مهم است. زمانی در نهاد رسمی فرهنگ در کشور یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این جمع‌بندی رسیدند که ما برای تربیت عناصر انسانی مولد در عرصه فرهنگ و هنر نیازمند بچه‌های پاک مسجد هستیم که در عرصه فرهنگ و هنر ایفای نقش کنند؛ لذا کانون‌های فرهنگی هنری مساجد شکل گرفت.

محمدیان گفت: این مأموریت جدی ماست و تلاش است که این مأموریت را احیا و تقویت کنیم. خوزستان هم می‌تواند الگو باشد. ظرفیت‌های ممتاز انسانی که در این استان متمرکز است می‌تواند زمینه تعالی و رشد کانون‌های مساجد را فراهم کند.

وی در پایان با بیان اینکه در خوزستان اتفاقات ارزشمندی در این زمینه شکل گرفته است، ادامه داد: بسیاری از مدیران ارشد استان هم تربیت‌یافته‌های مسجد هستند و این را به فال نیک می‌گیریم. لازم می‌دانم از زحمات حجت‌الاسلام همت‌پور، مسئول سابق کانون‌های مساجد استان در دوره تصدی‌گری‌شان تشکر کنم که با وجود امکانات محدود اتفاقات خوبی را رقم زدند و امیدواریم حجت‌الاسلام سمیری حضور پر برکت و منشأ تحولات جدی در این عرصه داشته باشد. 

انتهای پیام
captcha