شهید سلیمانی دایرةالمعارف فرهنگ مقاومت است
کد خبر: 4111704
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۳

شهید سلیمانی دایرةالمعارف فرهنگ مقاومت است

حجت‌الاسلام صابری‌‌اراکی، خطیب کشورمان با بیان اینکه حاج قاسم فقط یک شخصیت نظامی نیست، گفت: سردار سلیمانی فرهنگ و دایرةالمعارف مقاومت است.

حجت الاسلام محمدحسین صابری اراکی

حجت‌الاسلام محمدحسین صابری‌اراکی، خطیب کشورمان، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، در خصوص شخصیت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، گفت: افرادی که خدایی زندگی می‌کنند خواه ناخواه در سیره و عملکرد آنان تأثیرگذار است، بدون تردید ریشه این عمل را باید در خانواده جست‌و‌جو کرد. افرادی همچون شهید سلیمانی در خانواده‌ای تربیت شدند که آن خانواده نگاه روحانی و معنوی به دنیا داشته و فرزندان خود را نیز با این نگاه و در همین فضا تربیت کرده‌اند.

وی ادامه داد: افتخار حضور در بیت‌الاحزان شهید سلیمانی در کرمان را داشته‌ام و برای این شهید والامقام منبر رفته و در قنات‌ملک، زادگاه شهید حضور داشتم. شهید در رامبر بیت‌الاحزانی دارند که توسط خودشان تأسیس شده است و  در این مکان چند سالی است که منبر می‌روم و از نزدیک با شخصیت سردار و والدین این شهید آشنا هستم. وجود خانواده‌ای بسیار ارزشی، متقی و پرهیزکار باعث شده است تا فرزندان قابل همچون سردار تربیت شوند.

صابری‌اراکی ادامه داد: خانواده سردار در دوران دفاع مقدس فرزند خود را برای حفظ ناموس، کیان اسلام و قرآن به جبهه اعزام کرده و فرزند نیز در این دوران با اخلاص، وفاداری، صداقت، دینداری، ولایت‌پذیری، رهبر دوستی و مردم دوستی تربیت اسلامی را به به اثبات می‌رساند. شهید پس از اتمام جنگ سلاح بر زمین نگذاشت و در جبهه‌ای دیگر همچون مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر وارد عرصه نبرد شد.

ایدئولوژی قرآنی سردار سلیمانی

وی ادامه داد: شهید سلیمانی در عرصه‌های مختلف منشأ خیرات و برکات بسیار برای نظام بود و توانست در عمر بابرکت خود خدمات بسیار برجای گذارد. این شهید دوره‌ای فرمانده سپاه کرمان بود تا اینکه با حکم مقام معظم رهبری به فرماندهی سپاه قدس انتخاب شد. ایشان از روستاهای کرمان به واسطه داشتن عملکرد دینی، ایدئولوژی قرآنی و بُردفکری فراملی خود را به دنیا معرفی کند.

صابری‌اراکی با بیان اینکه مجاهدت سردار فقط برای دفاع از جوامع اسلامی و مسلمانان مظلوم محدود نشده بود، ادامه داد: غده سرطانی همچون داعش، وهابیت، سلفی‌ها و ... در خاورمیانه و حتی برخی کشورهای اروپایی دست به حملات تروریستی زده و مسئولیت آن را می‌پذیرفتند، سردار این حملات را تاب نیاورد و برای دفاع از مردم مظلوم دنیا دست به جهاد کرد و در جبهه‌های سوریه و عراق با گروه‌های تکفیری به نبرد پرداخت و پیشگام از نیروهای زیردست خود در میدان نبرد شرکت کرد این فرزند نامشروع امریکا و اسرائیل(داعش) را سرجای خود نشاند.

 وی در ادامه گفت: سردار در عرصه بین‌المللی فتوحات بسیار داشت و مردم ایران عتبات عالیات را از طرح و برنامه ایشان دارند. از خود گذشتگی این شهید باعث شد تا داعش در نطفه خفته شده و هیچ کاری نتواند انجام دهد، آنان آمده بودند تا سردمدار برخی کشورهای اسلامی همچون عراق و سوریه باشند، اما این آرزوی خود را به گور بردند و توسط اقدامات این شهید نابود شدند.

عینیت‌بخشی به فرهنگ مقاومت

خطیب کشورمان ادامه داد: حاج قاسم فقط یک شخصیت نظامی نیست، بلکه او فرهنگ و دایرةالمعارف مقاومت است و می‌تواند مقاومت را به بهترین شکل ممکن در شخصیتش متصور شد و برای دیگران به خوبی تشریح کرده و مثال زد. مقاومت در وجود این شهید متبلور بود و توانست به این فرهنگ عینیت بخشد.

وی با بیان اینکه سردار سلیمانی در عمر خود خدمات بسیار ارزنده‌ای برای اسلام انجام داده و با رفتن خود دل‌های بسیاری را سوزاند، ادامه داد: سردار اگر هزار سال هم عمر می‌کرد در تمام طول زندگی منشأ خیر بود و به همین خوبی می‌درخشید. دشمن جانی، خون‌خوار و قدرت‌طلب به خیال خام خود خواست تا مردم را از سردار دور کند، اما کور خواند، سردار عزیزما و ابومهدی المهندس فرهنگ بودند و فرهنگ برای همیشه تاریخ باقی خواهد ماند. فرهنگ مانند اقیانوس مواج و مانند چشمه جوشان است و هیچ‌گاه به خشکی متمایل نخواهد بود.

صابری اضافه کرد: امروز حاج قاسم‌ها در قامت و کسوت نویسندگان، شعرا، نخبگان و دانشمندان در عرصه‌های مختلف وجود دارند که قلم در دست گرفته و به نام، یاد و نیت این شهید مطالبی را گردآوری کرده و در آینده به دست عزیزان و نوجوانان می‌رسد. لازم است برای جهانی شدن مکتب سلیمانی کتاب‌هایی فاخر در گروه‌های سنی مختلف تألیف و به چند زبان زنده دنیا ترجمه شود. نویسندگان حوزه کودک و نوجوان و رمان‌نویسان رسالت خطیری در این حوزه بردوش دارند که باید عملی کنند. اساتید دانشگاه، حوزه و مربیان تعلیم و تربیت در مدارس تریبون خدمات و زحمات حاج قاسم باشند و دستاوردها و شخصیت ایشان را به خوبی معرفی کنند.

سلیمانی‌ها در گهواره‌اند

وی ضرورت تربیت نسل سلیمانی را متذکر شد و افزود: حاج قاسم‌های آینده در گهواره هستند و در کوچه، پس کوچه‌های شهرها و روستاها زندگی می‌کنند. عطر وجود این شهید برای همیشه در کشور ما پابرجاست و خانواده‌ها قطعاً سلیمانی‌های دیگر را برای مبارزه با دشمن تربیت خواهند کرد. سردار مبتکر حرکت جهادی و مبدع فرهنگ ماندگار بود. درست است که شهید از نظر جسمی بین ما نیست، اما تمام خدمات ارزشمندی که انجام داده است الگویی برای نسل‌های آینده است. استکبارستیزی، ولایت‌مداری و مردم‌داری او حرف اول را می‌زند و جوانان باید از این الگو پیروی کنند.

صابری ادامه داد: راز محبوبیت سردار مردم‌داری و مردم‌دوستی است. حاج قاسم با پشت میزنشینی میانه خوبی نداشت و خود را محدود به میز کنفرانس و جلسه نمی‌کرد. او به عنوان فرمانده پیشقراول سربازان و نیروهای زیردست بود. پیشرو بودن سبقه عملی و تاکتیک شهید بود. او رو به‌روی دشمن همچون سربازی شجاع و جنگنده قرار می‌گرفت و از سوی دیگر در کنار مردم از آنان دفاع مکرده و حمایتشان می‌کرد. مسلمان بودن و متدین بودن برگ‌های برنده ما است و ریزبینی در مبانی اعتقادی همواره مدنظر شهید بود.

وی رفتار، عمل و گفتار شهید را برگرفته شده از فرهنگ عاشورا و مکتب حسینی دانست و گفت: نمونه‌های بارز آن را در وصیت‌نامه این شهید می‌خوانیم و در نهایت نیز با پیکری تکه تکه شده همچون اربابش امام حسین(ع) به دست افرادی خونخوار به شهادت رسید.

صابری‌اراکی با تأکید براقدامات صورت گرفته در خصوص نهادینه کردن فرهنگ و مکتب سلیمانی در کشور، بیان کرد: در مدت زمان کوتاه نمی‌توان به اهداف رسید. درست است که طرح و برنامه‌های بسیار خوبی در این سال‌ها انجام شده است، اما نسبت به شخصیت وارسته وی باید بیشتر توان گذاشت و فرا مرزی عمل کرد؛ چراکه شخصیت این شهید برون مرزی است و امروز از گوشه کنار جهان و از ادیان مختلف همچون بودایی، مسیحی و ... بر مزارش حاضر شده و ادای احترام می‌کنند. فرهنگ و مکتب سلیمانی بین‌المللی است و باید بین‌المللی اندیشید.

انتهای پیام
captcha