ایران و سوریه؛ پیشگام در مقاومت علیه پروژه تکفیری تجزیه منطقه + فیلم
کد خبر: 4111507
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
استاد دانشگاه دمشق در وبینار بین‌المللی ایکنا بیان کرد:

ایران و سوریه؛ پیشگام در مقاومت علیه پروژه تکفیری تجزیه منطقه + فیلم

استاد دانشگاه دمشق تصریح کرد: اشغال افغانستان، سقوط عراق و آغاز جنگ در سوریه به‌عنوان پروژه آمریکایی تجزیه منطقه ملت‌های بیدار از جمله ایران و سوریه را برای مقابله با اشغالگری در یک جبهه واحد قرار داد و اینجا بود که فرهنگ جدیدی به نام مقاومت شکل گرفت؛ زیرا هیچ راه حلی در برابر ما جز اتخاذ این فرهنگ یعنی فرهنگ ایستادگی و مقاومت وجود نداشت.

بسام ابوعبدالله، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه دمشق و مدیر مرکز پژوهش‌های دمشق

به گزارش ایکنا، بسام ابوعبدالله، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه دمشق و مدیر مرکز پژوهش‌های دمشق در وبینار «عزت، امنیت، آزادی در مکتب شهید سلیمانی» که صبح امروز، 13 دی به مناسبت سومین سالگرد شهادت سردار سرفراز شهید سلیمانی و همراه و هم‌رزم جاودان او شهید ابومهدی المهندس در ایکنا برگزار شد، طی سخنانی ویدئویی به شکل‌گیری فرهنگ جدیدی موسوم به فرهنگ مقاومت در منطقه غرب آسیا و نقش مجاهدت‌های شهید سردار سپهبد قاسم سلیمانی پرداخت که مشروح آن در ادامه از نظر می‌گذرد:


بیشتر بخوانید:


درود و رحمت و برکات خداوند بر  شما باد.

از دعوت شما برای مشارکت اینجانب در سومین سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس تشکر و سپاس فراوان دارم.

به واقع من در خصوص عنوان این سمینار که «عزت، امنیت و آزادی» در مکتب شهید سلیمانی است و با تمرکز بر موضوع تقویت فرهنگ مقاومت سخن خواهم گفت.

طبیعتاً وقتی می‌خواهیم درباره تقویت فرهنگ مقاومت در سطح منطقه سخن بگوییم بهتر است مرحله ما بعد از هزاره و مرحله هزاره جدید را در نظر بگیریم و بخصوص زمانی که حمله نظامی آمریکا به منطقه آغاز شد. از زمان جنگ افغانستان و پروژه نو محافظه‌کاران آمریکایی و صحبت‌هایی که از پروژه خاورمیانه بزرگ یا جدید به راه افتاد و قرار بود منطقه را بر اساس اصول مذهبی یا قومی تجزیه کنند که همه ملت‌های منطقه را به واقع فرامی‌گرفت؛ آن زمان اشغال افغانستان و سپس سقوط عراق در سال 2003 روی داد و آغاز مرحله‌ای که ما آن را غرور آمریکا در منطقه می‌خوانیم به خاطر آنچه که گمان می‌کرد در منطقه محقق کرده است. آنها معتقد بودند که منطقه را دوست خواهند داشت سپس نوبت جنگ سوریه شد و اینچنین دخالت‌های آمریکا در منطقه ادامه و برای براندازی هفت کشور در منطقه برنامه داشت.

رویارویی با پروژه اشغال عراق توسط آمریکا که با بیش از یکصد و پنجاه هزار نظامی تا بن دندان مسلح به دلیل همه قدرت و استکباری که ایالات متحده در آن زمان داشت و کسی قادر به رویارویی با این کشور در آن زمان نبود، اما ملت‌های منطقه از جمهوری اسلامی ایران گرفته تا سوریه و نیروهای مقاومت شامل حزب الله و دیگر جنبش‌های مقاومت باید به مقابله با این پروژه آمریکایی می‌رفتند که  به دنبال تجزیه منطقه بود. اینجا بود که توافق سوریه و ایران برای مقابله با اشغالگری آمریکا در عراق حاصل شد و فرهنگ جدیدی به نام فرهنگ مقاومت شکل گرفت زیرا هیچ راه حلی در برابر ما جز اتخاذ این فرهنگ یعنی فرهنگ مقاومت وجود نداشت.

همه می‌دانند که بشار اسد از زمان اشغال عراق توسط آمریکا در سال 2003  شروط آمریکا درباره دست برداشتن از راهبرد ایستادگی در مقابل غرب و حمایت از مقاومت را رد کرد و رهبران سوريه و ايران به تقويت فرهنگ مقاومت پرداختند و هر دو کشور ایران و سوریه در این زمینه نقش داشتند، نقش ایران و جمهوری اسلامی ایران در تقویت مقاومت همان چیزی است که حاج قاسم می‌گوید.

 اینجا بود که رویارویی با نیروهای سلطه‌گر آمریکایی آغاز شد و بعدها در سال 2005 رفیق حریری در لبنان بخشی از این طرح بود و سپس در جنگ تموز در سال 2006 حاج قاسم با سیدحسن نصرالله تعامل داشت و در خلال آن نیروهای مقاومت به نمایندگی از حزب‌الله توانستند شکست مفتضحانه‌ای را به ارتش رژیم صهیونیستی وارد کنند؛ ارتشی که در رأس جنگ با  آمریکایی و پروژه سلطه‌طلبی استکبار است.

بدون شک این مسئله با حمایت و مدیریت حاج قاسم سلیمانی محقق شد.

اگر بخواهیم پروژه‌های حاج قاسم سلیمانی  را دنبال کنیم، رهبری او در زمینه پروژه‌های مقاومت به ویژه مسئله فلسطین را می‌بینیم که مسئله‌ای مهم و محوری و در رأس پروژه استکبار و سلطه‌طلبی و جهل قرار دارد که رژیم صهیونیستی آن را نمایندگی می‌کند.

همچنین با چشم‌پوشی از هر موضوع دیگری، فلسطین، مسئله مهم و محوری است که با حمایت همه جنبش‌های مقاومت اعم از حماس و جهاد اسلامی بدون در نظرگرفتن اختلافات داخلی مواجه است.

شخصی که از مقاومت فلسطین حمایت و با صهیونیسم مبارزه کرد، حاج قاسم سلیمانی، نماینده رهبر انقلاب اسلامی ایران، آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای(مد ظله العالی) بود که با حمایت مادی، معنوی و تسلیحاتی این پروژه را پیش برد و این مسئله هرگز در دیگر کشورهای منطقه خاورمیانه که ایالات متحده آمریکا در آن اشغالگری کرد و عراق و افغانستان نمونه آن بود، دیده نشد.

بنابراین پایه‌گذاری فرهنگ مقاومت و تقویت آن، یک اقدام تئوریک نیست؛ بلکه اقدامی میدانی و عملی بود که حاج قاسم، فرمانده سپاه قدس در همه ابعاد آن رهبری کرد.

ما در اینجا از عراق سخن می‌گوییم، زیرا شهید سلیمانی در این کشور با پروژه اشغال آمریکا مقابله کرد و هرگز راضی به مذاکره نشد؛ بلکه شخصیتی نظامی، جهادی، صاحب اندیشه و مؤمن، متواضع و دیپلماتیک بود.

او مکتبی را بنیان نهاد که می‌توانیم از آن چیزهای زیادی بیاموزیم و در جاهای مختلف از آن الگو بگیریم و او تنها حامی فلسطین و قدس نبود؛ بلکه به لبنان، فلسطین، یمن و مناطق زیادی اهتمام داشت، به همین دلیل آمریکا دائم در روزنامه‌های غربی این مسئله را نوشت که قاسم سلیمانی که دائماً آن‌ها را تحت تعقیب قرار داده بود، اکنون شهید به حساب آمده و الگوی ملت‌های منطقه و جوانان منطقه و الگویی در شیوه مبارزه، عملکرد و تواضع است.

تحکیم فرهنگ مقاومت باید از طریق درک این مسئله باشد که  مقابله با هیمنه استکبار جهانی جز با مقاومت رخ نخواهد داد. این مقاومت در عین حال دارای اشکال رسانه‌ای و ابعاد فرهنگی است، اما وجهه نظامی آن یعنی اقدام مسلحانه نظامی هرگز نباید فراموش شود چرا که اصل مقاومت با شکل نظامی خود معنا دارد و اسرائیل تنها با مقاومت مسلحانه و نظامی است که عقب‌نشینی کرده و تأدیب شده است.پس اساس مقاومت در هر پروژه‌ای، وجهه نظامی آن است اما در عین حال مقاومت نظامی بدون محتوا و ایمان به ارزش‌های آن و باورهای عقیدتی نتیجه‌بخش نخواهد بود.

مقاومت نظامی جزئی از منظومه مقاومتی است که اولاً مبتنی بر سلسله ارزش‌هایی است. ثانیاً خود رهبران آن مزین به این ارزش‌ها هستند. سوم بعد اخلاقی مقاومت است که در جای خود بسیار مهم است و چهارم ایمان به این مسئله که قضیه مقاومت آنچنان که برخی می‌اندیشتند مربوط به ایران نیست بلکه موضوعی بین‌المللی است و به ملت‌های مختلفی ارتباط دارد چراکه مأموریت حاج قاسم فرامنطقه‌ای بود و در واقع فرهنگ مقاومت را اکنون در بین ملت سوریه بسیار قوی می بینیم آن هم پس از 12 سال تحریم . سوریه حاج قاسم را در بالاترین مقامات و با اهدای 4 درجه نظامی گرامی داشته و مستندات این امر در نقش حاج قاسم در آزادسازی حلب کاملا موجود است و جایگاه ایشان به شخصه نزد بشار اسد رییس جمهور سوریه ویژه وممتاز بوده است. نقش سردار سلیمانی همچنین در مقابله با گروهک‌های تروریستی و تکفیری از عراق گرفته تا سوریه به وضوح قابل مشاهده است که با برادران خود در سوریه، عراق و لبنان نقشی ممتاز ایفا کرد و با رهبری جبهه مقاومت در مقابله با پروژه تکفیر خوش درخشید تا جایی که همه تکفیری‌ها شکست خوردند وپروژه تروریست‌ها در هم شکست و ما بعداز آن تا کنون شاهد تحوالات اساسی و زیادی بوده‌ایم.

شهادت حاج قاسم سلیمانی بدون شک جهت قطب‌نمایی در محور مقاومت منطقه بود و از جهتی برای ما انگیزه‌بخش و موجب احیای تحکیم فرهنگ مقاومت شد که البته تأکید کردم که نباید از جنبه مهم نظامی آن هم غافل شد اما باید به بعد فرهنگی و علمی و رسانه ‌ای مقاومت هم توجه کنیم و همچنین به این مسئله که چقدر بابت حفظ این فرهنگ شهید دادیم و خون‌ها ریخته شد از جمله شخص حاج قاسم سلیمانی که در این راه جان خود را فدا کرد.

من بار دیگر پیام تهنیت و تسلیت خود را به تمام بردارانم در جمهوری اسلامی ایران ابلاغ می‌کنم و با قاطعیت تمام اعلام می دارم که خون پاک حاج قاسم سلیمانی قاتلان او و مجرمان را گرفتار خواهد کرد و این از طریق جوش و خروش نسل جدید مقاومی است که زیبنده به ارزش‌های مقاومت و برگرفته از اسوه‌ای چون حاج قاسم شده اند . الگویی الهام بخش برای نسل ما و نسل‌های بعد الگو در فروتنی، در جهاد حقیقی با دشمن و تمرکز بر عمل به جای شعار و نیز باور عمیق به قدرت خداوند سبحانه تعالی و اینکه اگر در کارهایت به خدا ایمان داشته باشی و صادق و مخلص باشی خدا هم در کنار تو خواهد بود و در پایان خداوند این شهید بزرگوار را مورد رحمت قرار داده و در بهشت برین جای دهد. طبیعتا ما با خون همه این شهدا و شهید حاج قاسم سلیمانی، شهدای سوریه و تمام شهدای مقاومت در هر جا پیمان می بندیم که در امور خود خالصانه کار کرده و خالصانه ارزش های مقاومت را با پایبندی و تداوم این راه  پاس بداریم ؛ راهی که پیمودن آن سخت اما نتیجه آن اعطای عزت، امنیت و آزادی است و اگر غیر این باشد هر راهی بدون عزت، امنیت و آزادی سر سپردگی ملتها به استعمار و تن دادن رهبران آن ها به استبداد و بندگی است لذا تمسک به مکتب مقاومت مسئله ای جدی  و اساسی برای آینده ما است. خداوند شما را سلامت بدارد ، عزتمند باشید. درود به همه شما والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

گفتنی است، همزمان با ۱۳ دی‌ماه؛ سالروز شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، وبینار بین‌المللی «عزت، امنیت، آزادی در مکتب شهید سلیمانی» از سوی این خبرگزاری برگزار شد.

بنابر این‌ گزارش، حسن پلارک، همرزم شهید سلیمانی با حضور در استودیو مبین خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به صورت حضوری و زنده به بیان دیدگاه‌ها و خاطرات خود با این فرمانده شهید پرداخت.

«مکتب شهید سلیمانی و آرمان فلسطین»، «مکتب شهید سلیمانی و گفتمان مقاومت»، «مکتب شهید سلیمانی و آینده نظام سلطه»، «وفاق ملی و جذب حداکثری در اندیشه شهید سلیمانی» و «امنیت جامعه‌محور در اندیشه شهید سلیمانی» از جمله محورهای این وبینار بین‌المللی است.

سخنرانی یوسف الحساینه؛ عضو ارشد دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی، آیت‌الله سیداحمد حسینی خراسانی؛ عضو فقهای شورای نگهبان،‌ سردار رسول سنایی‌راد؛ معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا و سیدحسین البخاتی؛ مدیرکل اداره آموزش و تربیت الحشد الشعبی از دیگر بخش‌های این وبینار است که از ساعت ۹ صبح امروز  ۱۳ دی‌ماه،‌ علاوه بر پخش در وبینار، بر روی خروجی ایکنا نیز قرار می‌گیرد.

این وبینار به شکل زنده از صفحه آپارات خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)‌ به آدرس https://www.aparat.com/iqnanews/live نیز در حال پخش است.

انتهای پیام
captcha