انتشار دلنوشته‌های دانشجویان قزوینی برای سردار دل‌ها
کد خبر: 4111479
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵

انتشار دلنوشته‌های دانشجویان قزوینی برای سردار دل‌ها

استاد دانشگاه آزاد قزوین که دل‌نوشته دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین را در کتابی گردآوری کرده است، گفت: در کتاب «سرباز وطن، سردار دل‌ها»، دانشجویان از شهید سلیمانی به‌عنوان قهرمان فراموش‌نشدنی مقاومت یادکردند.

سردار سلیمانی

سید حسن مهدیخانی‌سروجهانی، دکترای تاریخ و تمدن ملل اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، درخصوص انتشار کتاب «سرباز وطن، سردار دل‌ها»، گفت: سال ۱۳۹۹ در نخستین سالگرد شهادت شهید سلیمانی در دانشگاه امام خمینی (ره) در ۲ کلاس درس از دانشجویان خواستم که احساس خود را نسبت به سردار شهید به‌صورت دل نوشته بنویسند و در گروه مجازی قرار دهند، طی یک هفته از بین ۸۰ نفر از دانشجویانی که در این زمینه، احساس وظیفه کردند؛ ۵۷ نفر دل نوشته‌های زیبایی نوشتند.

وی افزود: پس از بررسی متن، دل نوشته‌ها را در مجموعه‌ای گردآوری و طراحی کردم، سپس آن را در گروه‌های مجازی اساتید در دانشگاه‌های مختلف به‌عنوان الگوی کار معرفی کردم که موردتوجه دیگر اساتید قرار گرفت؛ برای همین با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هماهنگی کردم و با حمایت آنان در سال ۱۴۰۰ کتاب «سرباز وطن، سردار دل‌ها» در انتشارات «صریر» به چاپ رسید.

این دکترای تاریخ و تمدن ملل اسلامی خاطرنشان کرد: زمانی که سردار سلیمانی به شهادت رسیدند، پایان‌ترم و شروع امتحانات دانشجویان بود و طبیعتاً حضور دانشجویان در دانشگاه کمتر از روزهای عادی بود؛ اما دل نوشته‌هایی که از دانشجویان منتشر شد، حال و هوای دانشجویان را نشان می‌دهد که چقدر از شهادت سردار متأثر شدند. فضای دانشگاه جدا از فضای عمومی جامعه نبود؛ شهادت سردار همه را مبهوت کرده بود؛ اما ارادت مردم و دانشگاهیان به سردار دل‌ها این اندوه را به حماسه‌ای بزرگ تبدیل کرد که باید از آن با عنوان حماسه عشق و حضور یاد کنیم. نمونه کوچک این حماسه را در تشییع پیکر شهید سلیمانی آن مشاهده کردیم.

مهمترین نکات دانشجویان در دلنوشته‌ها

وی تصریح کرد: مهمترین نکاتی که دانشجویان در این دل‌نوشته‌ها بدان پرداختند را می‌توان در ۲ قسمت تقسیم کرد. نکاتی راجع‌به ویژگی‌های شخصیتی شهید سلیمانی و نکاتی در خصوص مکتب سردار دل‌هاست؛ بنده این نکات مهم را نیز تحت عنوان مقاله‌ای با عنوان «دانشجو و آموزه‌های مکتب شهید سلیمانی» گردآوردم.

مهدیخانی بیان کرد: در این دل‌نوشته‌ها دانشجویان از شهید سلیمانی به‌عنوان مظهر شجاعت، مدافع حرم، محبوب دل‌ها و قهرمان فراموش‌نشدنی مقاومت یادکردند. همچنین احیای فرهنگ شهادت، توسل به شهدا، ساده زیستی، وحدت و یکپارچگی، دشمن‌شناسی، ارادت به اهل‌بیت (ع) و ولایت‌مداری را از ویژگی‌های مکتب شهید سلیمانی برشمردند.

وی اشاره کرد: بنده معلم هستم و سال‌های سال با دانشجویان ارتباط بسیار نزدیکی دارم، دانشجویان بیش از همه عزت و سربلندی کشور ایران را آرزو دارند و به امید آینده‌ای بهتر هستند؛ رسانه‌های مختلف تلاش دارند با تبلیغات و شایعه‌پراکنی یأس و ناامیدی را در نسل جوان نهادینه کنند ولی خوشبختانه برخلاف آنچه گفته می‌شود؛ طی صبحت با دانشجویان می‌بینیم که اغلب دانشجویان به آینده امید دارند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: بر اساس دل‌نوشته‌های شهید سلیمانی آن چیزی که دانشجویان به‌عنوان آروز بر آن تأکید کردند، انتقام سخت بود. آنان در این دل‌نوشته‌ها از خداوند متعال ادامه راه شهید را خواستند و بسیاری از آنان نیز آرزوی شهادت رادارند؛ دانشجویان در این دل‌نوشته‌ها آرامش و امنیت مملکت و نقشی که سردار شهید سلیمانی در این خصوص داشته است را متذکر شدند و ازعده‌ای نفوذی با عنوان مخل امنیت یادکردند. دانشجویی در دل نوشته خود اشاره‌کرده است «سردار عزیز برگرد که خیلی‌ها در این مملکت لیاقت امنیت را ندارند» این دانشجو در دل‌نوشته خود به برخی از اختلاس‌ها اشاره‌ کرده و آن‌ها را مخل امنیت دانسته است.

ادامه راه شهدا و برپایی تمدن نوین اسلامی

وی یادآور شد: پیروی از قرآن کریم، اهل‌بیت (ع) و رهبری انقلاب بهترین مؤلفه برای زمینه‌سازی ظهور است، ادامه راه شهدای والامقامی مانند چمران‌ها و سلیمانی‌ها که تلاش و کوشش توأم با معنویت و عقلانیت داشتند می‌تواند زمینه را برای پیشرفت و توسعه کشور و برپایی تمدن نوین اسلامی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است فراهم کند تا پس از زمینه‌سازی، طلوع خورشید ولایت محقق شود.

مهدیخانی تشریح کرد: برای تربیت نسل انقلابی همه نهادها، مراکز علمی، فرهنگی، تربیتی، خانواده، دانشگاه و حوزه مسئول هستند؛ امام خمینی (ره) فرمودند؛ اگر دانشگاه اصلاح شود کشور اصلاح می‌شود؛ هرچند دانشگاه یکی از نهادهای مهم تربیتی است و نحوه عملکرد آن در آموزش و تربیت دانشجو تأثیر بسیار زیادی در سرنوشت جامعه و کشور دارد؛ اما در کنار فرمایش امام راحل (ره) باید بگوییم که در سال‌های اخیر مقام معظم رهبری روی آموزش‌وپرورش تأکید زیادی داشته و دارند که باید تحولاتی در شیوه‌های تربیتی آن صورت گیرد چون شکل‌گیری شخصیت افراد در دوره نوجوانی است که این سن را در مدرسه سپری می‌کنند.

این استاد دانشگاه در پایان متذکر شد: جوان وقتی وارد دانشگاه می‌شود؛ شخصیتش در مراحل پایین‌تر شکل‌گرفته است. برای اینکه نسل انقلابی تربیت شود؛ باید در نظام تربیتی آموزش‌وپرورش تحولات جدی در محتوای آموزشی و شیوه‌های تربیتی داشته باشیم. در کنار آموزش‌وپرورش رسانه‌ها تأثیر زیادی در تربیت کودک ‌و نوجوان دارند که در بین آنان رسانه ملی مخاطب زیادی در سنین کودک دارد. لازم است در ارائه برنامه به آنان تحول جدی صورت گیرد تا شاهد تربیت نسلی باشیم که بر اساس مبانی انقلاب اسلامی و آرمان‌های انقلاب اسلامی شکل‌گرفته است.

انتهای پیام
captcha