ادای دین عشایر عرب هویزه به سردار سلیمانی + فیلم
کد خبر: 4111408
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹

ادای دین عشایر عرب هویزه به سردار سلیمانی + فیلم

طرح قرآنی «مضایف نور» به میزبانی عشایر عرب هویزه با تلاوت قرآن و شعرخوانی در مدح شهدای مقاومت؛ سردار سلیمانی و ابومهدی المنهدس در حال اجرا است.

طرح قرآنی «مضایف نور»طرح «مضایف نور» یک طرح قرآنی است که از چهار شب گذشته به میزبانی مضایف عشایر عرب هویزه با تلاوت قرآن کریم و شعرخوانی در مدح شهدای مقاومت؛ شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المنهدس در حال اجرا است. در این طرح هر شب یکی از مضایف عشایر عرب هویزه میزبان مراسم سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس هستند. 

حجت‌الاسلام حسن برهانی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان هویزه در این باره گفت: در تلاش بودیم که از ظرفیت فرهنگی مضایف استفاده کنیم، از این رو طرح «مضایف نور» از سال گذشته همزمان با سالروز شهادت سردار سلیمانی در شهرستان هویزه آغاز شد.

وی گفت: همان‌طور که می‌دانید عشایر عرب در شهرستان هویزه مکانی به نام «مضیف» یا مهمان‌خانه دارند که در آن علاوه بر پذیرایی از میهمان به حل و فصل اختلاف‌ها و نزاع‌ها می‌پردازند. توجه به کارکرد فرهنگی مضیف یکی از دغدغه‌های ما در شهرستان است، به همین دلیل به سمت برگزاری محافل قرآنی در این مضایف حرکت کردیم، چراکه همه سلایق قرآن را دوست دارند.

برهانی افزود: سال گذشته با محوریت سردار سلیمانی این محافل قرآنی در مناطق مختلف با حضور بزرگان و نخبگان عشایر آغاز شد. در این محافل تلاوت قرآن با حضور قراء و بیان نکات تفسیری اجرا می‌شود و هر شب میزبان یکی از مضایف عشایر هستیم.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی هویزه با بیان اینکه عشایر از این طرح استقبال خوبی کردند، افزود: بزرگان عشایر با ما در تماس هستند و تقاضای قاری می‌کنند تا بتوانند این برنامه را میزبانی کنند. سال گذشته 10 محفل به عنوان دهه مقاومت در ایام سالروز شهادت سردار سلیمانی برگزار شد.

وی با اشاره به اهمیت کارکرد فرهنگی مضیف گفت: معمولاً عادت آن است که مراسم و مناسبت‌های ملی و مذهبی در مساجد و حسینیه‌ها برگزار شود. به ذهن ما رسید با توجه به اصل مردمی کردن فرهنگ و تبلیغ از ظرفیت این مضایف استفاده کنیم. در چنین برنامه‌هایی خانواده‌ها بانی کار فرهنگی می‌شوند و مردمی کردن فرهنگ به تمام معنا محقق می‌شود؛ از جمله در ایام فاطمیه، منبر سیار فاطمی در مضیف‌های عشایر برگزار کردیم. بر اساس یک‌سری سیاست‌های نادرست، بزرگداشت برنامه‌ها و مناسبت‌های ملی از مردم گرفته شده است که تلاش می‌کنیم آنها را برگردانیم؛ چنانکه ستاد ارتحال امام(ره) را به مردم دادیم.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی هویزه درباره ارادت مردم هویزه به سردار گفت: مردم هویزه حاج قاسم را از فرزندان عشایر می‌دانند، از این رو برای آنها مهم است که در سالروز شهادت سردار، کاری برای ایشان بکنند. هویزه یک منطقه عشایری است و از مهم‌ترین صفات عشایر، غیرت ورزی و ایثار است؛ دو ویژگی که حاج قاسم در آنها سر آمد بود. دفاع ایشان از وطن و مردم بر کسی پوشیده نیست، از این رو حاج قاسم جایگاه ویژه‌ای نزد عشایر دارد.

برهانی در پایان گفت: عناصر فرهنگی که در فرهنگ عشایر مهم است در وجود ایشان در اوج قرار دارد. از این رو، عشایر تلاش می‌کنند در ادای دین به سردار سهم خود را داشته باشند. سردار سلیمانی در سیل فروردین 98 در هویزه و به ویژه شهر رُفیع حضور پیدا کرد و جمله معروف ایشان «یقینا کله خیر» را در این شهر گفتند و واقعاً نیز چنین شد. 

انتهای پیام
captcha