حوزه‌های علمیه یک هفته تعطیل شدند
کد خبر: 4108198
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۲
به مناسبت ایام فاطمیه(س)؛

حوزه‌های علمیه یک هفته تعطیل شدند

 آیت‌الله اعرافی در پیامی ضمن اعلام تعطیلی یک هفته‌ای حوزه‌های علمیه به مناسبت ایام فاطمیه که جزئیات و اطلاعات تکمیلی تعطیلی دروس به زودی منتشر خواهد شد، توصیه‌هایی را به مبلغان داشت.

علیرضا اعرافیبه گزارش ایکنا به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله اعرافی در پیامی ضمن اعلام تعطیلی یک هفته‌ای حوزه‌های علمیه به مناسبت ایام فاطمیه که جزئیات و اطلاعات تکمیلی تعطیلی دروس به زودی منتشر خواهد شد، توصیه‌هایی را به مبلغان کرده است.

وی در بخشی از پیامش آورده است: سالروز شهادت سرور زنان جهان، بانوی طهارت و فضیلت‌ و الگوی عفت و هدایت، حضرت صدیقه‌ طاهره فاطمه‌ زهرا (س) را تسلیت و تعزیت می‌گویم و بر اساس مصوبه‌ شورای عالی حوزه‌های علمیه و با هماهنگی مراجع عظام (دامت‌برکاتهم)، به مناسبت فاطمیه‌ دوم، تعطیلی حوزه‌های علمیه را به مدت یک هفته اعلام می‌نمایم.

فرصت را مغتنم شمرده به مناسبت ایام تبلیغی فاطمیه و نیز دهه‌ مبارک فجر انقلاب اسلامی نکاتی را یادآور می‌شوم؛

احیای نام و نشان و بازنمایی شخصیت والای حضرت صدیقه‌ طاهره فاطمه‌ زهرا (س) وظیفه‌ الهی ما است، همو که با چهره‌ تابناک و سیرت پاک خود چگونه زیستن و سبک زندگی الهی و زیست ایمانی و انقلابی را به بشریت آموخت؛ اینک از همه‌ فرصت‌ها به ویژه فاطمیه باید بهره بریم و با ترسیم عقلانی، عاطفی و حماسی سیمای الگوهای فاخر اسلامی و تبیین درست پیام زلال اسلام، راه مستقیم را بنمایانیم و پایه‌های اعتقادی، اخلاقی و معرفتی جامعه و جوانان عزیز را از تزلزل مصون نموده، امت اسلام و ارزش‌های قرآنی در جامعه را استوارتر از همیشه سازیم.

از روحانیت آگاه و بیدار، اساتید و بزرگان حوزه و به ویژه از طلاب جوان و جهادی انتظار می‌رود که شوری نو دراندازند، طرح‌های نو در افکنند، سنت سلف صالح را زنده سازند، سیره‌های نیکوی تاریخی را بازسازی نموده و تجربه‌های جهادی دوره‌های سیل و زلزله و کرونا را جانی دوباره بخشند و نشان دهند که روحانیت با انقطاع الی‌الله و توکل بر خدا، از آن مردم، در خدمت مردم و جان‌فدای امنیت، عزت و سربلندی مردم و جوانان عزیز است.

در این میان؛ تقویت سبک زندگی مردمی و ساده‌زیستی حوزوی، به ویژه در میان مسئولان، مجریان و متولیان امر و تحکیم ارتباط گسترده و عمیق مردمی، برای بازسازی و ارتقای سرمایه‌ اجتماعی و منزلت فرهنگی روحانیت ضرورت دارد.

در بخش دیگری از پیام مدیر حوزه آمده است:

در بازار رنگارنگ اندیشه‌های گوناگون و در برابر طیف متنوع تولیدات فکری و در صحنه‌ گسترده و متکثر رسانه‌ای و فضای مجازی و در آشفته بازار درآمیختگی محتواهای حق و باطل و نیز در برابر پرسش‌های گوناگون جامعه و نسل جوان و نیز رویارویی جنگ ترکیبی مشهود، باید از همه‌ ابزارهای کهن و نوین و روش‌های مؤثر و قالب‌های گوناگون هنری، ادبی و رسانه‌ای و از همه‌ی فضاها و فرصت‌ها بهره برد و توانایی‌ها و تخصص‌های گوناگون را به کار گرفت.

برخی از موارد مهم این عرصه را یادآوری می‌کنم:

۱. مساجد به عنوان کانون‌های جوشان و محورهای بنیادین در تعمیق اندیشه‌ دینی و سنت‌های اخلاقی و عبادی، با کارکردهای متنوع و تاریخی، باید بازسازی و تعالی یابد.

۲. منبر و خطابه نیز به مثابه روشی کارآمد و موج‌آفرین در طول تاریخ، با همه‌ جذابیت و تنوع سبک‌های آن نیازمند رویکرد نو و فعال است.

۳. هم‌چنین شعر، ادب، مدح، رثاء و روضه‌ حسینی و هنرهای متعالی و قدسی و جذاب، ظرفیت‌های والایی است و به فضل الهی اکنون ظرفیت‌های خوبی در این عرصه وجود دارد و باید فعال‌تر شود.

۴. از سوی دیگر خانه‌ها را باید پایگاه تربیت اسلامی و برنامه‌های فرهنگی قرار داد.

۵. مدارس را باید مهم شمرد و با همکاری مدیران، معلمان، مربیان، دانش‌آموزان عزیز و نهادهای دانش‌آموزی و بسیج، آنها را به کانون‌های علم، ادب، اخلاق، آگاهی، بیداری و پیشرفت فزاینده مبدل ساخت.

۶. بدیهی است که آگاهی بخشی در فضای مجازی و تولید محتوای مناسب برای آن و توزیع فراگیر محتوای سازنده نیز باید مورد توجه ویژه باشد.

7. آشکار است که پیروزی در میدان تربیت و تبلیغ دینی و انقلابی به گره‌گشایی مشکلات مردم و مجاهدت برای کاهش آلام و رنج آنان و مطالبه‌گری منصفانه و شجاعانه از مسئولان وابسته است، به همین جهت، شکل دادن هسته‌های خدمت مستمر به مردم و جوانان ضرورت دارد.

در بخش پایانی این پیام می‌خوانیم:

مسئولان کشور نیز در سطوح گوناگون باید بدانند کارآمدی آنان در حل مشکلات و پیشرفت کشور، در عصر انقلاب و نظام اسلامی هم مسئولیت و هم ارزش مضاعف دارد، ضمن اینکه مطالبه‌ همیشگی حوزه، روحانیت و مراجع عظام دامت‌برکاتهم بوده و خواهد بود.

انتهای پیام
captcha