رسالت خانواده در تربیت نسل مهدوی
کد خبر: 4107311
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۳:۵۲
حجت‌الاسلام حدائق تبیین کرد؛

رسالت خانواده در تربیت نسل مهدوی

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با بیان اینکه خانواده اساسی‌ترین نهاد در جامعه اسلامی است، به تبیین وظایف خانواده‌ها در تربیت نسل مهدوی پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، 25 آذرماه در سلسله منبرهای مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» به نقش خانواده در مسئله مهدویت اشاره کرد و گفت: خانواده اساسی‌ترین نهاد در جامعه اسلامی است.

وی با بیان اینکه کانون خانواده مکتبی است که باید اعضا در آن ترقی و رشد معنوی کنند، افزود: انسان موجودی است با استعدادهای شگفت‌انگیز و گرانقدار که رسول خدا(ص) نیز فرمودند: «انسان‌ها معادنی هستند مانند معادن طلا و نقره». فرصت پرورش و تربیت این استعدادها و بهره‌وری هرچه بهتر و بالاتر و آماده‌سازی این معادن غنی، درون خانواده امکان‌پذیر است.

حدائق اظهار کرد: انسان هم از روی فطرت پاک الهی و هم به تجربه تاریخی، به این نتیجه رسیده است که سرانجام روزی بشر از این فلاکت، سرگردانی، ناامنی، ترس، اضطراب، دلهره، فقر، فساد و... نجات خواهد یافت.

وی ادامه داد: مهدویت به عنوان آخرین حلقه اتصال انسان به معنویت و الهی شدن، بر اساس نظام تربیت دینی تدوین شده است. همین باور، ابعاد گوناگونی دارد که بعد تربیتی از جنبه‌های مهم آن است زیرا مهدی‌باوری، صرفاً یک مسئله اعتقادی نیست، بلکه تحولات گوناگون هیجانی، عاطفی، احساسی و رفتاری را در فرد ایجاد می‌کند و او را برمی‌انگیزد تا خود را برای یاوری امام مهدی(عج) مهیا سازد چرا که یک منتظر واقعی، به لحاظ روحی و روانی هر لحظه آماده حرکت و قرار گرفتن در کنار حضرت مهدی(عج) است تا تحت فرمان آن امام بزرگوار خدمت کند لذا تربیت که از ارکان اصلی یک خانواده محسوب می‌شود، ارتباط نزدیک و پیوندی عمیق با مهدویت پیدا می‌کند.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز افزود: از یک سو تربیت صحیح، زمینه‌ساز ظهور حضرت مهدی(عج) است که می‌توان با پرورش نیروهای مخلص و معتقد به مهدویت، زمینه قیام آن حضرت را فراهم کرد چرا که بر اساس روایات یاران حضرت، انسان‌های شایسته‌ای هستند که دارای تربیت اسلامی و قرآنی بود که اندیشه، اخلاق و رفتار صحیح را در مکتب اهل بیت(ع) آموخته‌اند.

شکوفایی تربیت الهی در عصر ظهور

وی با بیان اینکه برای داشتن چنین افراد صالحی، نیازمند برنامه‌ریزی صحیح تربیتی و رفع موانع پرورش معنوی در جامعه است تا زمینه رشد روحی افراد مستعد فراهم شود و بدین‌وسیله به تدریج زمینه ظهور مهدی موعود(عج) آماده شود، گفت: از دیگر سو بر اساس روایات، با ظهور حضرت مهدی(عج) تربیت الهی و معنوی در عصر ظهور آن حضرت به بالاترین سطح خود می‌رسد و انحرافات اخلاقی به کلی از بین می‌رود و این مهم تحقق نمی‌یابد مگر با زمینه‌سازی قبلی که توسط منتظران واقعی در تربیت نسلی مهدوی همت گمارده باشند.

حدائق با ذکر این نکته که مبانی تربیت مهدوی شامل تربیت قرآنی، تربیت بر اساس سیره نبی اکرم(ص) و نیز تربیت بر مبنای عدالت است، گفت: شخصیت آسمانی و قرآنی مهدی(عج) نویددهنده امید به آینده روشن به بشریت و احیاگر احکام الهی است. ایشان یگانه مجری قوانین قرآن در زمین خواهند بود که با ظهورشان حکومت قرآنی را برقرار و نظام عدل جهانی را رهبری می‌کنند، پس مهم‌ترین مبنای رفتاری حضرت مهدی(عج) در عصر ظهور، قرآن است که بر اساس آن بین مردم حکم می‌راند.

عضو جامعه روحانیت شیراز بیان کرد: از سویی سیره پیامبر اکرم(ص) جدا از قرآن نیست و سیره آن حضرت در واقع تجلی عملی قرآن است که عمل کردن حضرت مهدی(عج) پس از ظهور به سیره پیامبر(ص) زنده کردن سنت جدش بوده و داوری‌ها و رفتارهای حکومتی ایشان در حقیقت احیای سنت الهی است که در سیره و سنت رسول اکرم(ص) دیده می‌شده است.

وی تأکید کرد: زمانی که حضرت قیام کند، اعمال نامشروع و بدعت‌هایی را که هنگام صلح و سازش با بیگانگان در میان مسلمانان مرسوم شده است از میان می‌برد و مردم را به عدالت رهبری می‌کند. پذیرش این تغییرات بنیادی و مقابله با بدعت‌های ناروا، از سوی مردم نیاز به پیش زمینه تربیتی دارد که از وظایف منتظران است که خود و فرزندان خود را تربیتی قرآنی کرده و آماده ظهور و اصلاحات آن دوران کنند.

حدائق مبنای تربیتی مهم دیگر در رفتار حضرت مهدی(عج) را عدالت‌محوری در تمام شئون حیات بشری عنوان کرد و افزود: قرآن کریم مکرر به عدل در سطح جهان وعده داده و انتظار همگان بر آن است که در عصر ظهور مهدی(عج) وجود عینی خواهد یافت.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با بیان اینکه برای تربیت افرادی مناسب و شایسته جامعه ظهور، وظایف سنگینی به عهده خانواده‌هاست، گفت: آشنایی فرزندان با مهدویت از اولین وظایف یک خانواده است. آشنایی با نام و مشخصات ظاهری آن حضرت، با ویژگی‌های شخصیتی و تبیین فضایل، مناقب و برکات وجودی آن بزرگوار برای مردم، برای مثال تبیین اینکه به برکت وجود ایشان فقر از بین می‌رود و همه انسان‌ها بی‌نیاز می‌شوند، او عدالت‌خواه است و حکومت عادلانه برقرار می‌کند، به کودکان علاقه‌مند است و... و در یک جمله مظهر همه خوبی‌هاست.

اهمیت حضور فرزندان در مراسم مهدوی

وی با تأکید بر اینکه با انجام چنین اموری، ایمان به آن حضرت در قلب فرزندان نهادینه می‌شود، افزود: یکی از راه‌هایی که می‌توان این شناخت را گسترده کرد، شرکت در مراسم مهدوی است. هر مجلس و محفلی که با نام حضرت برگزار می‌شود، می‌تواند به این شناخت و ایجاد حب قلبی بیفزاید.

حدائق در ادامه از دیگر وظایف یک خانواده در تربیت نسل مهدوی، معرفی آن حضرت به عنوان الگوی تمام عیار اخلاقی عنوان کرد و گفت: اخلاق حضرت مهدی(عج) در حقیقت همان اخلاق قرآنی و رفتار نبوی و علوی و فاطمی است چرا که آن حضرت وارث انبیا و اولیای الهی است و همه خوبی‌های آنان به ایشان منتقل شده است، پس با اقتدا و تأسی به ایشان می‌توان شایستگی و صلاحیت یاری ایشان را کسب کرد.

مسئول حوزه علمیه خاتم‌الانبیا(ص) شیراز با بیان اینکه بهترین فضا برای این نوع تربیت، خانواده است که نخستین مرکز تعلیم و تربیت است، جایی که آموزش‌های دینی و اجتماعی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به کودکان ارائه می‌شود، افزود: پدر و مادر باید با روش الگویی عملی صداقت، وفاداری، امانت‌داری، عدالت‌خواهی، حق‌طلبی، ظلم‌ستیزی و دیگر ارزش‌های اخلاقی را به فرزندان بیاموزند.

وی یادآور شد: با مباحث مطرح شده می‌توان نتیجه گرفت که از یک سو مهدویت با تربیت رابطه عمیق دارد و آثار تربیتی متعددی بر این اعتقاد مترتب است مانند امید، امنیت، عدالت، رفع تبعیض و رفاه و آسایش در حکومت مهدی(عج) و از سوی دیگر خود انسان، خانواده و حکومت، هر کدام به لحاظ تربیتی وظایفی نسبت به زمینه‌سازی ظهور حضرت مهدی(عج) دارند که باید به مسئولیت خود عمل کرده تا کم کم زمینه قیام آن حضرت فراهم شود و منتظران ظهورش چشمانشان به جمال نورانی ایشان روشن شود. او عدالت‌خواه است و حکومت عادلانه برقرار می‌کند، به کودکان علاقه‌مند است و در یک جمله مظهر همه خوبی‌هاست.

حدائق با بیان اینکه با انجام چنین اموری ایمان به آن حضرت در قلب فرزندان نهادینه می‌شود، گفت: یکی از راه‌هایی که می‌توان این شناخت را گسترده کرد، شرکت در مراسم مهدوی است. هر مجلس و محفلی که با نام حضرت برگزار می‌شود، می‌تواند به این شناخت و ایجاد حب قلبی بیفزاید.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس در پایان گفت: از آنچه بیان شد می‌توان نتیجه گرفت که از یک سو مهدویت با تربیت رابطه عمیق دارد و آثار تربیتی متعددی بر این اعتقاد مترتب است مانند امید، امنیت، عدالت، رفع تبعیض و رفاه و آسایش در حکومت مهدوی و از سوی دیگر خود انسان، خانواده و حکومت، هر کدام به لحاظ تربیتی وظایفی نسبت به زمینه‌سازی ظهور حضرت مهدی(عج) دارند که باید به مسئولیت خود عمل کرده تا کم کم زمینه قیام آن حضرت فراهم شود و منتظران ظهورش چشمانشان به جمال نورانی ایشان روشن شود.

انتهای پیام
captcha