هنر؛ عطیه‌ای الهی که به قلب هنرمند می‌رسد
کد خبر: 4107158
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۸
مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع):

هنر؛ عطیه‌ای الهی که به قلب هنرمند می‌رسد

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی ـ هنری امام رضا(ع) گفت: هنر عطیه‌ای الهی است که ایجاد و شکل‎گیری آن به‌واسطه الهامی است که به قلب هنرمند می‌رسد.

مرتضی سعیدی‌زاده، مدیر عامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی-هنری امام رضا (ع)به گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی، مرتضی سعیدی‌زاده، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی ـ هنری امام رضا(ع) در مراسم رونمایی از 16 پوستر جشنواره‌های استانی امام رضا(ع) و آغاز به‌کار دبیرخانه این رویداد بین‌المللی که شامگاه 23 آذرماه، با حضور هنرمندان برجسته کشور در حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان‌رضوی برگزار شد، اظهار کرد: جریان خدمت در بنیاد بین‌المللی فرهنگی ـ هنری امام رضا(ع) جریان تولید آثار فاخر به‌واسطه عرض ارادت هنرمندان و صاحبان هنر و رسانه در زیست‌بوم ایران اسلامی است. هنر عطیه‌ای الهی است که ایجاد و شکلگیری آن به‌واسطه الهامی است که به قلب هنرمند می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه برآنیم که همه هنرمندان ایران تولیدات هنری خود را به ساحت این امام همام پیشکش کنند، بیان کرد: در این دوره، 16 جشنواره فرهنگی ـ هنری را به آستان مقدس امام هشتم تقدیم می‌کنیم که چهار جشنواره از این میان، بین‌المللی و دو جشنواره دارای بخش بین‌الملل است. جشنواره شعر فارسی در کشورهای فارسی‌زبان و جشنواره شعر عربی در کشورهای عرب‌زبان، جشنواره شعر ترکی در کشورهای ترک و آذری‌زبان منطقه، سه جشنواره بین‌المللی این دوره از جشنواره‌های امام رضا(ع) است.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی ـ هنری امام رضا(ع) ادامه داد: جشنواره شعر کودک و نوجوان برای همراهی و دلدادگی کودکان این سرزمین به آستان مقدس، جشنواره عکس که برش بین‌المللی دارد، جشنواره گرافیک و آیین‌های گرافیکی، جشنواره‌های خوشنویسی که در آن هنرمندان آثار خود را به آستان مقدس هدیه می‌دهند، جشنواره فیلم کوتاه رضوی و پویانمایی، جشنواره گرافیک و جلوه‌های فرهنگ و هنر در رسانه‌های کشور از جمله  16 جشنواره‌ای است که برای عرض ارادت به  ساحت مقدس حضرت علی بن موسی الرضا(ع) با تلاش جمعی هنرمندان و اصحاب هنر پیشکش می‌شود.

وی در خصوص رویکردهای این دوره از جشنواره ضمن پاسداشت عمومی بودن این جشنواره، گفت: به تخصصی بودن جشنواره می‌اندیشیم، به این معنا که صاحبان هنر و اندیشه آن را تأیید کنند و آحاد مردم از آن بهره‌مند شوند. تخصصی شدن جشنواره به این معنی که بتوان جریان هنر و رسانه را با هماهنگی رسانه رشد و تقویت شود و از قبل تولیدات این جشنواره، جریان هنری کشور توسعه یابد و فرهنگ رضوی در سراسر این زیست‌بوم ارتقا بیابد.

سعیدی‌زاده افزود: برای رسیدن به این هدف از تمامی صاحبان فکر، قلم، اندیشه و هنر برای عرض ارادت کمک و استعانت می‌طلبیم، تا جریان فرهنگی و هنری کشور را به این آستان مقدس گره بزنیم و بیمه کنیم.

سیدمحمدجواد شرافت، دبیر بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی شعر فارسی رضوی از استان کرمان نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: امیدوار هستیم بتوانیم از نام و کلام رضوی در شعر رضوی بهره ببریم. کلام و مرام امام(ع) در شعر رضوی افق‌های فراوانی دارد که نیاز به یک نگاه جامع دارد.

وی بیان کرد: بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی شعر فارسی رضوی به میزبانی استان کرمان شاهد این است که شاعران جوان ما را با افق‌های معنایی وسیع و معارف زیادی که در حوزه شعر رضوی است، بیشتر آشنا کند. از زندگی، سیره، زیارت  و معارف امام رضا(ع) بیشتر بگویند.

دبیر بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی شعر فارسی رضوی مطرح کرد: موضوع ویژه امسال جشنواره شعر رضوی، «حاج قاسم، خادم الرضا(ع)» است.

مسعود نبی‌دوست از فعالان فرهنگی مشهد نیز با اشاره به عکسی‌های حرم مطهر رضوی و بارگاه منور رضوی، بیان کرد: بدانیم روایت آدم‌ها با یکدیگر متفاوت است. کار ما این است که از جای جای ایران خط اخم و لبخند زائران را بشناسیم و به آدم‌ها نزدیکتر شویم و این نمایی است که باید بیاموزیم و ثبت و ضبط کنیم. به این معنا مشهد سالی 30 میلیون روایت صادر می‌کند و رودخانه جاری زیارت است.

مرتضی حیدری آل‌کثیر، دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر عربی رضوی از استان خوزستان نیز با اشاره به اینکه سینه شاعران رضوی کشتزار محب اهل بیت(ع) است، اظهار کرد: در این جشنواره شاعران عرب سراسر جهان شعر فاخر خود را در مدح امام رضا(ع) به این شوق و نیت ارسال می‌کنند که در اختتامیه در آستان مقدس دعبل خزاعی شعر خود را بخوانند.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره قرار است سیزدهمین دوره خود را در استان خوزستان برگزار کند، ادامه داد: خوزستان، دروازه تشیع و ورود امام رضا(ع) به ایران است که به شکل ویژه‌ای با آستان مقدس این امام همام گره خورده است. 

در پایان مراسم از پوسترهای جشنواره رونمایی و به دبیران جشنواره‌های تخصصی بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی ـ هنری امام رضا(ع) شال خدمت، تقدیم شد که به شرح ذیل معرفی شدند:

در بخش شعر سیدمحمدجواد شرافت، دبیر بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی شعر فارسی رضوی از استان کرمان، مرتضی حیدری آل کثیر، دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر عربی رضوی از استان خوزستان، سعید سلیمانی‌پور، دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر ترکی ـ آذری رضوی از استان آذربایجان‌غربی و عباسعلی سپاهی یونسی، دبیر چهاردهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی از استان سمنان.

در بخش ادبیات داستانی ساسان ناطق، دبیر پانزدهمین جشنواره ملی داستان رضوی از استان سمنان و حمیدرضا نویدی‌مهر، دبیر چهاردهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی از استان بوشهر.

در بخش رسانه و فضای مجازی سیدجلال فیاضی، دبیر دهمین جشنواره ملی جلوه‌های فرهنگ رضوی در رسانه‌های کشور از استان گیلان.

در بخش هنرهای تجسمی غلامرضا سپهری، دبیر جشنواره ملی خوشنویسی رضوی از استان تهران، مسعود نجابتی، دبیر هشتمین جشنواره ملی گرافیک رضوی از استان قم، مهدی زابل عباسی، دبیر دوازدهمین جشنواره بین‌المللی عکس رضوی از خراسان رضوی.

در بخش آواها و نواها سیدمجتبی دبیحی، دبیر دوازدهمین جشنواره ملی سرود رضوی از استان گلستان، احمد صدری، دبیر ششمین جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی از استان فارس.

در بخش هنرهای نمایشی مهدی سیم‌ریز، دبیر سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی از استان آذربایجان‌شرقی، علی‌محمد رادمنش، دبیر دومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی از استان کرمان.

در بخش سینمایی بهروز شعیبی، دبیر پانزدهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی از استان خراسان رضوی.

انتهای پیام
captcha