اختیار زنان بهشتی در انتخاب همسر
کد خبر: 4107079
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۹
آیت‌الله هادوی تهرانی در تفسیر سوره واقعه بیان کرد:

اختیار زنان بهشتی در انتخاب همسر

استاد درس خارج حوزه علمیه، در تفسیر سوره واقعه به جایگاه زنان بهشتی اشاره کرد و از اختیار آن‌ها در انتخاب همسر در بهشت سخن گفت.

مهدی هادوی تهرانیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، استاد درس خارج حوزه علمیه، 23 آذرماه در ادامه سلسله مباحث تفسیری سوره مبارکه واقعه به آیه شریفه «يَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدَانٌ مُخَلَّدُونَ» اشاره کرد و گفت: مُخَلَّدُ یعنی ابدی ولی برخی گفته‌اند از کلمه «خَلَد» به معنای گوشواره است چون در گذشته رسم بوده که به گوش‌هایشان حلقه می‌انداخته‌اند و امروز هم گوشواره رایج است؛ یعنی دخترانی که گوشواره به گوش‌هایشان است و در بهشت جاودانه هستند، بر دور بهشتیان طواف می‌کنند و از بهشتیان با اکواب و اباریق و کأس و معین پذیرایی می‌کنند. اکواب ظرف‌هایی است که خرطوم ندارد برعکس اباریق که خرطوم دارند و کاس هم همان کاسه است.

وی با اشاره به آیه «لَا يُصَدَّعُونَ عَنْهَا وَلَا يُنْزِفُونَ»، افزود: یعنی این مشروبات نه باعث زوال عقل است و نه سردرد می‌آورد و میوه‌هایی برای آنها وجود دارد از هر چیزی که بخواهند و گوشت پرنده از هر نوعی که دلشان بخواهد. علامه طباطبایی فرموده است این آیات می‌گوید بهشتیان هر چیزی را آرزو کنند، برای آن‌ها فراهم است پس چه نیازی به ولدان دارند که ایشان جواب می‌دهد وجود خدمتکار خودش نوعی از لذت و تنوعی است که خدا در نعمت‌ها برای بهشتیان آماده می‌کند. آیت‌الله خوشوقت می‌فرمود بهشت مراتبی دارد و عده‌ای بر یک اسب شده و می‌تازند و لذت می‌برند. لذت عده دیگری بهره‌مندی از علم بزرگان و ائمه(ع) است و دور او حلقه زده‌اند. البته قرآن کریم عمدتاً به لذات عمومی که مورد توجه بیشتر مردم است، پرداخته است و به ویژه اینکه سطح مخاطبان دوره نزول عمدتاً در همین حد بوده و الان هم اکثر نوع بشر به همین مسائل گرایش دارند.

تشابه یهودیان و ارامنه

آیت‌الله هادوی تهرانی با اشاره به تعبیر حور عین در آیات بعد، تصریح کرد: برخی می‌پرسند خداوند چرا در این آیات به زنان اشاره ندارد؛ ما در اندیشه مدون توضیح دادیم که دین همواره یکسری عناصر موقعیتی دارد حتی ادیان گذشته و یکسری هم عناصر ثابت؛ یهودیان که معقتدند دین ما قومی است و به همین دلیل اصلاً تبلیغ هم نمی‌کنند و در مسیحیان هم ارامنه اعتقاد دارند قوم هستند و زبانشان هم از طرف خداوند آمده است و آن‌ها هم تبلیغ نمی‌کنند. ارامنه دو مرکز در لبنان و ارمنستان دارند؛ ارامنه ایران تحت سیطره ارامنه لبنان هستند و قبل از انقلاب هم اینطور بوده است.

وی اضافه کرد: به هر حال یکسری عناصر موقعیتی هستند یعنی قرآن متناسب با فهم و شرایط مخاطبان عصر نزول بیان کرده است؛ درست است قرآن، وحی است برخلاف فهم آن آقا که قرآن، رؤیای رسولانه است ولی دلیلی ندارد که متناسب با شرایط و فهم مخاطبان نباشد. قرآن یکبار دفعی و یکبار تدریجی نازل شده و اینکه برخی می‌گویند تدریجی بودن به منزله تاریخ‌مندی قرآن است، درست نیست زیرا یکبار نزول دفعی هم داشته است.

رفع یک شبهه درباره حجم قرآن

آیت‌الله هادوی تهرانی اظهار کرد: اینکه برخی می‌گویند اگر پیامبر(ص)، به اندازه نوح نبی(ع) عمر می‌کرد، قرآن هزاران صفحه بود؛ این مطلب هم درست نیست زیرا خدا از ابتدا می‌دانسته عمر پیامبر(ص) چقدر خواهد بود و نیاز مردم به آیات در چه حد و اینطور نیست که خدا وحی بکند و ناگهان بفهمد پیامبر مرده است! اینها تصورات بچه‌گانه است که با عنوان روشنفکری زده می‌شود و برخی هم شیفته آن می‌شوند.

وی افزود: خدا از ازل همه حوادث و اتفاقات عالم را ریز و درشت می‌دانسته است؛ البته نباید از آن‌طرف گرفتار جبر شویم. خدا از ازل می‌داند ما با اختیار خودمان مرتکب چه اعمالی می‌شویم.

هادوی تهرانی با تأکید بر اینکه برخی در تفسیر سراغ حاشیه‌هایی رفته‌اند که از اصل دور است، اضافه کرد: مقصود خدا در آیات بیان شده این است که ای انسان تو آدم باش من بهترین نعمت‌ها از جمله حوریان بهشتی را نصیب تو می‌کنم؛ حال اینکه دائما بگوییم اعراب فلان کلمه چیست و اینگونه خوانده نشده و اینطور خوانده شده استريال از هدف اصلی دور است.

بهره‌مندی حوریان بهشتی از علم الهی

استاد درس خارج حوزه علمیه تصریح کرد: البته در مورد حوریان باید گفت که بزرگ‌ترین ویژگی آن‌ها این است که بهره‌مند از علم الهی هستند؛ در روایت بیان شده که ما هر شب جمعه در عرش الهی جمع شده و از علم خدا بهره‌مند می‌شویم یعنی حیات ما به این است که از علم نامحدود خدا استفاده کنیم.

وی مجدداً به بحث اینکه چرا خطابات قرآنی عمدتاً در این نعمات، مردان هستند نه زنان، گفت: برخی از مفسران گفته‌اند از باب تغلیب و غلبه است و ضمیر، مردانه است ولی مراد برای هر دو جنسیت است. واقعیت بهشت این است که بهشت و بهره‌مندی‌های آن اختصاص به مردان ندارد و زنان بی‌بهره نخواهند بود و البته مراتب افراد در بهشت هم خیلی فرق دارد؛ نقل است فردی، بزرگی را در خواب می‌بیند که مفسر قرآن هم بوده است و از او در مورد جایگاه خودش و شهدا سؤال می‌کند و او پاسخ می‌دهد ما به شهدا دسترسی نداریم و جایگاه آن‌ها خیلی بالاست و مانند ماه کامل هستند.

جایگاه زنان بهشتی و اختیار آن‌ها در انتخاب همسر

آیت‌الله هادوی تهرانی اضافه کرد: از سوی دیگر مخاطبان اصلی در دوره نزول قرآن، خود مردان بودند زیرا حضور زنان در جامعه کمتر بود؛ روایتی از امام صادق(ع) در مصادر شیعه و سنی نقل است: زن 5 نماز واجب را بخواند و روزه رمضان را بگیرد و از شوهرش اطاعت کند (که ما توضیح داده‌ایم اطاعت در حد همان مسائل جنسی و تمکین است و حتی خروج از منزل در صورتی که در تنافی با حق شوهر باشد، ممنوع است) و حق امامت امام علی(ع) را بشناسد چنین زنی از بهترین درهای بهشت وارد بهشت خواهد شد.

وی اضافه کرد: اسلام به زنان سهل گرفته و حتی شیردادن به بچه هم وظیفه او نیست و می‌تواند در برابر آن پول بگیرد؛ اسلام منتظر نمانده تا فمنیست‌ها این چیزها را بگویند؛ اسلام حق مالکیت برای زن قائل شده است. در قانون مدنی فرانسه، زن شوهردار حق مالکیت مستقل ندارد و اموال او در اختیار شوهر او هست، گرچه امروزه جزء قوانین مهجور در این کشور است ولی در قانون اساسی آنان وجود دارد.

آیت‌الله هادوی تهرانی گفت: در روایت دیگری از امّ سلمه داریم که از پیامبر(ص) پرسید زنی دو شوهر داشته(ازدواج مجدد) و این زن و آن دوشوهر می‌میرند و به بهشت می‌روند، این زن در بهشت برای چه کسی است؟ حضرت جواب می‌دهد زن مخیر است شوهری را که خلق بهتر داشته و بیشتر از زن و فرزندانش مراقبت کرده انتخاب کند. یعنی در بهشت هم انتخاب شوهر را به زن سپرده‌اند.

انتهای پیام
captcha