گزارش ایکنا از اختتامیه بخش آقایان چهل‌و‌پنجمین دوره مسابقات قرآن در قزوین
کد خبر: 4106936
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵

گزارش ایکنا از اختتامیه بخش آقایان چهل‌و‌پنجمین دوره مسابقات قرآن در قزوین

چهل‌و‌پنجمین دوره مسابقات قرآن در قزوین با معرفی برگزیدگان بخش آقایان در رشته‌های دعاخوانی، مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن و اذان امروز ۲۳ آذرماه به کار خود پایان داد.

مسابقات قرآن اوقاف

به گزارش ایکنا از قزوین، چهل‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران، ۲۳ آذرماه در بخش آقایان با معرفی نفرات برتر مدیحه‌سرایی، اذان، همخوانی قرآن و دعاخوانی با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و جمعی از مسئولان استانی در دانشگاه فرهنگیان قزوین به کار خود پایان داد.

مسابقه بخش آقایان در روزهای ۲۱ و ۲۲ آذرماه برگزار شد، در این دور از مسابقات در بخش آقایان، ۱۹ گروه در رشته همخوانی قرآن و مدیحه‌سرایی و ۲۱ نفر در رشته دعاخوانی و ۱۹ آقا در رشته اذان با یکدیگر به رقابت پرداختند.

وقفه‌ای در برگزاری مسابقات قرآن نداشتیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، در آیین اختتامیه چهل‌و‌پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن در بخش نغمات قرآنی، گفت: قزوین میزبانی خوبی را در مسابقات دوره چهل‌وپنجم داشت و خوشبختانه مسابقات از نظر کیفی فراتر از انتظارات بوده است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی با هدف ترویج و اشاعه فرهنگ اهل‌بیت (ع) در تلاش است تا به اعتلای کلام‌الله بپردازد، تصریح کرد: یکی از بزرگترین و پربرکت‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی، خدمت به توسعه قرآن بوده و به برکت انقلاب اسلامی پرچم اسلام برافراشته شده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به بینش مسلمین، افزود: ثمرات مسابقات قرآن، می‌تواند پاسخی به تمام دشمنی‌های انقلاب اسلامی باشد. متسابقین در این دوره زیبایی‌های قرآن را به نمایش گذاشتند و در مسیر توسعه فرهنگی قرآنی گام نهادند که اجرشان محفوظ است.

حجت‌الاسلام خاموشی گفت: در طول انقلاب حتی یک سال هم مسابقات قرآنی وقفه نداشته است و این نقطه عطفی برای کشور اسلامی است. انقلاب همین مسیر را طی می‌کند و بدون وقفه برای دستیابی به اهدافش پیش می‌رود هرچند که دشمنان می‌خواهند مسیر انقلاب را منحرف کنند.

برگزاری بیشترین محافل قرآنی ملی و بین‌المللی در قزوین

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی مجیدی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در آیین اختتامیه چهل‌و‌پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن‌کریم، گفت: این مسابقات به همت و تلاش عزیزان از ماه‌ها قبل تا به امروز شکل گرفته و برای برگزاری چهل‌و‌پنجمین دوره مسابقات قرآن در استان قزوین قریب‌ به ۲ تا سه ماه جلساتی با محوریت مسئولان ارشد استان، دستگاه‌های اجرایی و با همت متولیان وقف برگزار شد.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، قزوین یکی از استان‌هایی است که بیشترین محافل قرآنی را در سطوح ملی و بین‌المللی، طی پنج سال گذشته برگزار کرده است و اتفاق خوبی که به برکت قرآن در کنار برگزاری مسابقات صورت گرفت، شکل‌گیری بیش از ۴۰ محفل قرآن کریم در شهرها و روستاهای استان بود، این محافل با حضور قاریان بین‌المللی برپا شد.

این مسئول بیان کرد: حضور جوانان در فرآیند برگزاری مسابقات از دیگر ویژگی‌های چهل‌و‌پنجمین دوره مسابقات قرآن در قزوین بود و این امر پیام واضح و روشن در عصری است که دشمنان می‌خواهند بگویند جوانان و نوجوانان با معارف قرآنی و اهل بیت (ع) همراه نیستند.

نقش‌آفرینی مردم در حوزه فعالیت‌های قرآنی

محمدمهدی اعلایی، استاندار قزوین نیز در این مراسم، اظهار کرد: قزوین استانی است که در تولید علوم دینی و ترویج آن در تاریخ اسلام به خصوص تاریخ شیعه اثرگذار بوده؛ این موضوع را می‌توان در تاریخ حکومت صفوی به وضوح ملاحظه کرد بنابراین درخواست می‌کنم کسانی که برای اولین بار به قزوین سفر کرده‌اند تاریخ قزوین را بررسی و مطالعه کنند.

وی بیان کرد: آنچه در قالب نغمات قرآنی و علوم مربوط به قرآن توسط سازمان‌هایی همچون اوقاف و امور خیریه در چنین برنامه‌هایی بیان می‌شود، در واقع بیان آرمان‌های انقلاب اسلامی و توسعه معنویت است.

اعلایی در پایان گفت: مردم رسالت خود را در حوزه قرآن و عترت به‌خوبی می‌دانند و در این حوزه نقش آفرینی می‌کنند، همانطور که در این ایام که توفیق میزبانی نصیب ما شده است، از هیچ تلاشی برای برگزاری چهل‌و‌پنجمین دوره مسابقات قرآن دریغ نکردیم.

معرفی برگزیدگان چهل‌و‌پنجمین دوره مسابقات قرآن

بنا بر این گزارش، در رشته مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم گروه «الانوار» از استان خوزستان رتبه نخست و گروه «نورالزهرا» از استان خوزستان رتبه دوم، «تبیان» از هرمزگان رتبه سوم، «فاطر» از مازندران رتبه چهارم و «انوارالهدی» از استان قم به رتبه پنجم دست یافتند.

در رشته اذان، «محمدرضا نمازی» از گیلان رتبه اول، «محمدرضا کرم‌نژاد» از فارس رتبه دوم، «سید سجاد اشرافی» از مازندران رتبه سوم و «سیدحامد ابطحی» از بوشهر رتبه چهارم و «سعیدرضا حق‌شناس» از اصفهان رتبه پنجم را از آن خود کردند.

در رشته دعاخوانی نیز «سید محمدرضا جعفریان» از استان اصفهان رتبه اول، «حافظ علیزاده» از استان آذربایجان غربی رتبه دوم، «سجاد براتیبنی» از استان چهارمحال بختیاری رتبه سوم، «احمد راهی مالکی» از خوزستان رتبه چهارم و «علی‌محمد دامچین» از خوزستان رتبه پنجم را از آن خود کردند.

رضایت رئیس هیئت داوران از سطح کیفی مسابقات

غلامرضا شاه‌میوه، رئیس هیئت داوران چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در قزوین در حاشیه برگزاری اختتامیه مسابقات در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شاهد ارتقای سطح کیفی شرکت‌کنندگان در این مسابقات هستیم، گفت: مسابقات قرآن فرصت مناسبی برای علاقه‌مندان به رشته‌های قرآنی است تا خود را مورد سنجش قرار داده و ارتقا دهند.

وی اظهار کرد: افرادی که در این دوره از مسابقات در بخش نغمات دینی در رشته‌های اذان، تواشیح و دعا خوانی اجرا داشتند نسبت به گذشته از سطح کیفی بسیار خوبی برخوردار بودند و پیشرفت قابل توجهی در این حوزه داشتند.

این داور بین‌المللی قرآن کریم ادامه داد: یکی از ویژگی‌های این دوره از مسابقات چه در بخش داوران و چه شرکت‌کنندگان، حضور افراد متخصص بود به طوری که بیش از ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان جزو پیشکسوتان و بزرگان تواشیح و همخوانی قرآنی هستند. همچنین اعضای هیئت داوری تلفیقی از اساتید با تجربه و داوران متخصص هستند که شاید در سال‌های گذشته کمتر از این افراد متخصص استفاده می‌شد.

رئیس هیئت داوران چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش نغمات قرآنی با تأکید بر اینکه نباید تعداد جشنواره‌ها و برگزاری این‌گونه از مسابقات به ویژه نغمات دینی محدود به سازمان اوقاف باشد، تصریح کرد: برای اینکه تعداد شرکت‌کنندگان در این حوزه بیشتر باشد باید دستگاه‌های فرهنگی بیش از پیش در برگزاری این مسابقات مشارکت داشته باشند.

شاه‌میوه با بیان اینکه هنر بهترین وسیله برای انتقال مفاهیم قرآنی است، بیان کرد: امیدواریم که در سال‌های آینده توجه بیشتر به جوانان مذهبی و قرآنی که علاقه‌مند به برنامه‌های دینی هستند مورد توجه مسئولان قرار گیرد و بحث تواشیح و همخوانی که به نوعی هنر محسوب می‌شود همانند سایر هنرها از جایگاه و بودجه ویژه‌ای برخوردار شود.

بنا بر این گزارش نفرات برگزیده چهل‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن کریم در بخش بانوان نیز در رشته‌های دعاخوانی، همخوانی قرآن و مدیحه‌سرایی عصر ۲۰ آذر معرفی شدند.

یادآور می‌شود، این مسابقات از ۱۹ تا ۲۳ آذرماه در رشته‌های دعاخوانی، مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم و اذان در دو بخش بانوان و آقایان بالای ۱۸ سال برگزار شد.

انتهای پیام
captcha