امضای توافقنامه همکاری‌ سازمان قرآنی دانشگاهیان و ستاد آجا + عکس
کد خبر: 4106699
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱

امضای توافقنامه همکاری‌ سازمان قرآنی دانشگاهیان و ستاد آجا + عکس

توافقنامه همکاری فرهنگی - آموزشی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران به منظور اعتلای سواد دینی و قرآنی سربازان وظیفه، کارکنان، خانواده‌ها و دانشجویان این ستاد امضا شد.

امضای توافقنامه همکاری‌ سازمان قرآنی دانشگاهیان و ستاد آجا + عکس و صوت

به گزارش خبرنگار ایکنا، توافقنامه همکاری‌ فرهنگی - آموزشی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و ستاد ارتش جمهوری اسلامی -  با هدف اعتلای سواد دینی و قرآنی سربازان وظیفه، کارکنان، خانواده‌ها و دانشجویان این ستاد - صبح امروز، سه‌شنبه ۲۲ آذر، با حضور سرهنگ حمیدرضا تندرو؛ جانشین رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی ستاد ارتش، سرهنگ ابراهیمی، رئیس مرکز قرآن و عترت ستاد آجا و محمدحسین حسنی؛ رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا و حجت‌الاسلام حسین شاکری مزینانی؛ مدیر اداره توسعه و فرهنگ قرآنی این سازمان امضا شد.

براین اساس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و ستاد ارتش نسبت به برگزاری برنامه‌های مشترک فرهنگی، آموزشی و هنری با محوریت قرآن کریم، برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری با محوریت مصحف شریف و برگزاری دوره‌های آموزشی در ساحت‌های مختلف قرآنی (روخوانی، روان‌خوانی، حفظ و قرائت و ...) به صورت حضوری و غیرحضوری توافق کردند.

در ابتدای این جلسه سرهنگ حمیدرضا تندرو، جانشین رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی ستاد ارتش با اشاره به ساعت‌ها کارشناسی برای تعیین محورهای این توافق‌‌نامه و تعامل فی‌مابین اظهار کرد: در این توافقنامه برنامه‌های آموزشی، پرورشی و تربیتی در حوزه کارکنان پایور و وظیفه، خانواده‌ها و دانشجویان و همچنین دوره‌های تربیت مربی دیده شده است.

نقش کم‌کاری‌های فرهنگی در حوادث اخیر

وی این توافقنامه را از افتخارات ستاد ارتش توصیف کرد و ادامه داد: امیدواریم با نظرات تخصصی و کارشناسی دو طرف، این تعامل در یک ریل بهتری قرار گیرد تا در مسیر مطمئن‌تری محوریت‌های مشترک را پیش ببریم و به نتایج بهتری برسیم.

تندرو به نابسامانی‌ها و حوادث ناگوار ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: این نشان می‌دهد که متولیان دستگاه‌های فرهنگی به خوبی عمل نکرده‌اند و نسل جوان و نوجوان نیز به دلیل بی‌بصیرت و کمی آگاهی از دستاوردهای انقلاب و نظام، قطعا درگیر این جریانات شده‌اند.

امضای توافقنامه همکاری‌ سازمان قرآنی دانشگاهیان و ستاد آجا + عکس و صوت

جانشین رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی ستاد ارتش با تأکید بر اینکه به دنبال برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای خانواده‌های ارتش هستیم تا دچار این اتفاقات نشوند، اضافه کرد: قطعاً یکی از راه‌هایی که می‌توان از این اقدامات خطرناک جلوگیری کرد، تمسک به قرآن و گسترش آموزه‌های قرآنی و حوزه‌های تعاملی و مهجوریت‌زدایی از قرآن است که امیدواریم با این توافقنامه، گام‌های مثمرثمری در این زمینه برداشته شود.

در ادامه این جلسه محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا با تأکید براینکه باید دو طرف تلاش کنند تا با اجرایی کردن مفاد توافقنامه نویدبخش اتفاقات خوبی باشیم، گفت: ارتش از دستگاه‌های تخصصی در حوزه دفاع ملی است اما اینکه در کنار فعالیت اصلی خود به فعالیت‌های قرآنی و ترویج معارف قرآنی اهتمام دارد، جای تشکر بسیار دارد؛ توجه ارتش به امر قرآن، بار مضاعفی در کنار وظایف خطیر آن است.

وی با اشاره به سابقه درخشان فعالیت‌های قرآنی در ارتش و برگزاری چهل‌ودو دوره مسابقات قرآن ادامه داد: به نوبه خود سپاسگزار این اقدامات ارزشمند هستم و در این راستا از هیچ‌گونه همکاری و مشارکت دریغ نخواهیم کرد.

اهمیت ارتقای سوادرسانه‌ای

حسنی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به حوادث ناگواری که در کشور طی ماه‌های اخیر شاهد بوده‌ایم، اظهار کرد: بخش قابل توجهی از عوامل این حوادث به فاصله گرفتن جامعه به ویژه نسل جوان و نوجوان از قرآن و اهل‌بیت(ع) به عنوان دو یادگار ارزشمند پیامبر اکرم(ص) است. علت این فاصله را نیز باید در عملکردها و در واقع کم‌کاری‌های متولیان امور فرهنگی جست‌وجو کرد. حوادث اخیر نشان می‌دهد که متاسفانه به درستی نتوانسته‌ایم وظایف خود را انجام دهیم و دشمن نیز از این غلفت ما سوء‌استفاده کرده است.

رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور تقویت بُعد معرفتی کارکنان و خانواده‌های نیروی‌های مسلح را مورد اشاره قرار داد و گفت: فرمانده معظم کل قوا بارها و بارها در سخنانشان بر توجه به نسل جوان تأکید داشته و دارند.

امضای توافقنامه همکاری‌ سازمان قرآنی دانشگاهیان و ستاد آجا + عکس و صوت

مدیرعامل ایکنا، رخدادهای تلخ ماه‌های اخیر را هشدار و تذکری به مدیران و دستگاه‌های فرهنگی کشور در امر توجه به نسل جوان ارزیابی کرد و یادآور شد: باید آگاهی اولیه مردم را با برگزاری دوره‌های بصیرت‌افزایی و سواد رسانه‌ای ارتقا داد تا جامعه را در مقابل پروپاگاندا و فضاسازی رسانه‌ای دشمن واکسینه کنیم.

رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با اشاره اهتمام این سازمان به بصیرت‌افزایی رسانه‌ای در ماه‌های اخیر گفت: در این راستا دوره‌های آموزشی با حضور اساتید شاخص این عرصه در حال برگزاری است که می‌توانیم مجموعه محتوای تولیدی را به صورت رایگان در اختیار ستاد ارتش قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه در زمان حاضر مخاطب در معرض تولید محصولات مختلف با بهترین کیفیت است، بیان کرد: ذائقه مخاطبان رشد کرده و استانداردهایش بالا رفته است لذا باید محصولات فرهنگی را متناسب با ذائقه مخاطب در فضای مجازی تولید کنیم. نکته مهم این  است که به‌طور کلی امور فرهنگی در سطح جهان نیز تکنیال شده و هرچه با روش‌های تکنیکی در این عرصه ورود کنیم، توان و ظرفیت جذب مخاطب بیشتری خواهیم داشت.

رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور بر ضرورت هزینه‌کرد در این راستا تأکید کرد و افزود: در همین راستا در سازمان قرآنی به منظور تولید محصولات با کیفیت بالا و متناسب با ذائقه مخاطب، استودیویی مجهز به به‌روزترین تجهیزات آماده شده است و آماده خدمت‌‌رسانی به ستاد ارتش نیز هستیم.

حسنی در پایان گفت: قرآن‌ آموختن و فراهم کردن بسترهای مناسب برای فراگیری سایرین، صدقه جاریه‌ای تمام ناشدنی است که الی‌الابد ذخیره آخرت می‌شود.

در ادامه این جلسه سرهنگ ابراهیمی، رئیس مرکز قرآن و عترت ستاد آجا بر ضرورت گسترش آموزه‌های قرآنی تأکید کرد و گفت: هرجا قرآن و آموزه‌های آن را بیشتر گسترش دادیم، درصد خطاها پایین آمده است. بنابراین باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم و به صورت جدی این عرصه را با برنامه‌های کارشناسی، کیفی و عینی به بهترین شکل دنبال کنیم.

وی بر ضرورت برگزاری دوره‌های تربیت مربی و کارگاه‌های روانشناسی و مشاوره نیز تأکید کرد.

 از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه؛

  • آغاز طرح «تعالی معنوی خانواده‌های زیرمجموعه ستاد ارتش» در قالب 40 جلسه
  • گنجاندن موضوع سواد رسانه‌ای در قالب جلسات یک ساعته ذیل طرح «تعالی معنوی» طی تعامل با سازمان قرآنی دانشگاهیان
  • ضرورت ذائقه‌شناسی خانواده‌ها به ویژه فرزندان و نسل نوجوان و جوان به منظور جذب به قرآن و اهل‌بیت(ع)
  • استفاده از ظرفیت یارانه آموزشی «حکمت کارت‌ها» برای دوره‌های تربیت مربی قرآن، سواد رسانه‌ای و سبک زندگی اسلامی و بهره‌مندی از ظرفیت تبلیغ و اطلاع‌رسانی به منظور تشویق خانواده‌ها برای حضور در این دوره‌ها

امضای توافقنامه همکاری‌ سازمان قرآنی دانشگاهیان و ستاد آجا + عکس و صوت

بنابر گزارش ایکنا، برگزاری دوره‌های آموزشی متنوع با اولویت طرح‌های آمزوشی تربیت مربی روخوانی و روان‌خوانی قرآن، تربیت حافظ و قاری قرآن و پشتیبانی از حافظان قرآن در بستر فضای مجازی و به صورت تلفنی، طراحی و اجرای برنامه‌های فرهنگی و ترویجی قرآنی متناسب با نیاز ستاد آجا، صدور مدرک معتبر آموزشی از سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برای شرکت‌کنندگان از تعهدات سازمان قرآنی دانشگاهیان در این توافقنامه است.

همچنین اطلاع‌رسانی به دانشجویان، کارکنان، خانواده‌ها و سربازان جهت شناسایی و جذب مستعدان و علاقه‌مندان به دوره‌های آموزشی، فراهم کردن بستر مناسب جهت فعالیت دانش‌آموختگان دوره‌ها در سطح محیط‌های دانشگاهی و نظامی و تأمین منابع مالی اجرای هر طرح از جمله تعهدات ستاد ارتش است.

یادآور می‌شود، مدت اجرای این توافقنامه، یک سال است که ادامه فعالیت، بازنگری، اصلاح و یا تغییرات اساسی در مفاد آن با توافق دوطرف انجام خواهد شد.

انتهای پیام
captcha