مدل استانی مسابقات قرآن در شناسایی استعدادها مؤثر است
کد خبر: 4106278
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۹
مجیدی‌مهر:

مدل استانی مسابقات قرآن در شناسایی استعدادها مؤثر است

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه مدل استانی مسابقات قرآن در شناسایی استعدادها مؤثر است، گفت: وقتی یک استان میزبان جشنواره‌ قرآنی می‌شود، قطعاً در سال‌های بعد نفراتی از همان استان، برگزیده مسابقات ملی و بین‌المللی خواهند شد.

مجیدی مهر رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف

حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، در حاشیه برگزاری چهل‌و‌پنجمین دوره مسابقات قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، گفت: یکی از سیاست‌های برگزاری مسابقات قرآن، این است که همه استان‌های کشور بتوانند به صورت دوره‌ای میزبان جشنواره‌های قرآنی باشند چراکه یکی از مهمترین رویدادهای قرآنی کشور، مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران در سطح ملی و بین‌المللی است.

وی با بیان اینکه فضای قرآنی که در سطح استان‌ها به واسطه میزبانی ایجاد می‌شود، بی‌بدیل است، اظهار کرد: به عنوان مثال در استان قزوین که امروز شاهد برگزاری مسابقات هستیم، بیش از ۴۰ محفل انس با قرآن‌ در حاشیه مسابقات برپا شده است. ضمن اینکه برگزاری مسابقات قرآن می‌تواند به نوعی یک کارگاه آموزشی برای افرادی باشد که تمایل دارند قرآن‌آموزی را به‌صورت حرفه‌ای ادامه دهند.

مجیدی‌مهر ادامه داد: یکی دیگر از اهداف برگزاری مسابقات در استان‌ها این است که ظرفیت‌های تمامی استان‌ها در حوزه قرآن تقویت شود به همین خاطر این مسابقات را از پایتخت کشور به استان‌ها انتقال داده‌ایم.

برگزاری مسابقات قرآن در مناطق محروم

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف اظهار کرد: مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن‌ را در مناطق محروم کشور با هدف دسترسی شرکت‌کنندگان به اساتید تراز اول قرآنی برگزار می‌کنیم. همچنین استان‌ها با اخذ امتیاز میزبانی فرصت‌های خوبی را در حوزه قرآن کسب می‌کنند.

وی با اشاره به حمایت دستگاه‌های اجرایی استان‌های میزبان در برگزاری مسابقات، گفت: برگزاری این مسابقات به لحاظ اقتصادی نیازمند حمایت استانداری‌ و سایر دستگاه‌های اجرایی است و در استان‌هایی که دستگاه‌های اجرایی پای کار آمدند، شاهد بروز و ظهور نتیجه‌ای درخور پس‌ از مسابقات بوده‌ایم.

مجیدی‌مهر بیان کرد: مدل استانی برگزاری مسابقات در شناسایی استعدادهای درخشان قرآنی بسیار مؤثر است و بارها شاهد نتایجی خوب در این زمینه بودیم. در یک استان که میزبان جشنواره‌های قرآنی است، قطعاً سال‌های بعد نفراتی از همان استان برگزیده نفرات اول مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن خواهند شد.

وی ادامه داد: استعدادها را اگر فقط استعدادهای قرآنی در نظر بگیریم، قطعاً حق مطلب ادا نشده است. گاهی در همین رفت‌وآمدها افرادی شناسایی می‌شوند که در حوزه اجرا و مدیریت‌ میدانی مسابقات می‌توانند به ستاد برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن‌ کمک کنند. طراحان گرافیک‌، کارگردانان و همچنین مستندسازان از این دسته افراد هستند.

مزیت الکترونیکی‌شدن مسابقات

مجیدی‌مهر در خصوص آسیب‌های کرونا به حوزه فعالیت‌های قرآنی گفت: سازمان اوقاف مبدع آموزش مجازی قرآن در کشور بوده است که بعد‌ها دستگاه‌های اجرایی این مدل سبک آموزشی را با مشاوره‌های سازمان اوقاف وارد سیستم‌ کاری خود کردند. شاید در دوره شیوع کرونا آموزش مجازی رنگ و بوی تازه‌ای گرفت اما قطعاً آموزش مجازی در حوزه قرآن دارای دستاوردهای کم‌نظیر بود؛ ضمن اینکه آموزش مجازی در تمامی حوزه‌های قرآنی دارای صرفه‌های اقتصادی مطلوبی بود.

وی افزود: راه‌یابی هرچه سریعتر به مراحل بالا از سوی قرآن‌آموزان در فضای مجازی به دلیل عدم اتلاف وقت و استفاده بیشتر از داوران ممتاز قرآنی در مسابقات از دیگر فرصت‌هایی بود که تهدید کرونا برای این حوزه به وجود آورد؛ علاوه بر آن روی کار آمدن شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه قرآن و سایر مباحث دینی را از دیگر مزایای کرونا دانست.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در خصوص الکترونیکی شدن مسابقات قرآن، گفت: الکترونیکی شدن تمامی امور مربوط به قرآن فرصت‌های قابل توجهی را به ارمغان می‌آورد، علاوه برآنکه از اسراف کاغذ جلوگیری می‌شود، سبب صرفه‌جویی در استفاده از نیروی انسانی برای فعالیت‌های فیزیکال نیز شده است.

مجیدی‌مهر در پایان گفت: الکترونیکی شدن مسابقات قرآنی باعث شده تا دقت داوران افزایش یابد. سیستم به صورت خودکار امتیاز شرکت‌کنندگان و جمع‌بندی نمرات را نمایش می‌دهد و احتمال خطای انسانی را کاهش داده، همچنین در بررسی فرآیند تجدیدنظر نیز این روال بسیار کمک‌کننده است.

انتهای پیام
captcha