گزارش ایکنا از نخستین روز چهل‌و‌پنجمین دوره مسابقات قرآن در قزوین
کد خبر: 4105959
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۶

گزارش ایکنا از نخستین روز چهل‌و‌پنجمین دوره مسابقات قرآن در قزوین

نخستین روز از چهل‌و‌پنجمین دوره مسابقات قرآن در قزوین درحالی به پایان رسید که ۱۱ گروه ۶ نفره از بانوان در بخش همخوانی قرآن و مدیحه‌سرایی بایکدیگر به رقابت پرداختند.

چهل‌و‌پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم

به گزارش ایکنا از قزوین، آیین افتتاحیه چهل‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران، امروز ۱۹ آذرماه با حضور حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه استان قزوین و جمعی از مسئولان استانی در دانشگاه فرهنگیان قزوین برگزار شد.

این مسابقات از ۱۹ تا ۲۳ آذرماه در رشته‌های دعاخوانی، مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم و اذان در ۲ بخش بانوان و آقایان بالای ۱۸ سال برگزار می‌شود.

برگزاری مسابقه بخش بانوان در روزهای ۱۹ و ۲۰ آذرماه است، نخستین روز از چهل‌و‌پنجمین دوره مسابقات قرآن در قزوین درحالی به پایان رسید که ۱۱ گروه ۶ نفره از بانوان در بخش همخوانی قرآن و مدیحه‌سرایی در حضور ۱۴ داور بانو بایکدیگر به رقابت پرداختند.

فعالیت‌های قرآنی مجلس یازدهم

در مراسم افتتاحیه این دور از مسابقات فاطمه محمدبیگی، عضو فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، درخصوص فعالیت‌های قرآنی مجلس یازدهم چنین گفت: مجلس انقلابی از ابتدای فعالیت‌ خود در راستای ترویج فرهنگ قرآنی، گام‌ برداشته که یکی از آن‌ها تخصیص درصدی از بودجه‌های ارگان‌ها و دستگاه‌های دولتی به حوزه قرآن است. هرچند که در عملیاتی شدن این مصوبه دچار مشکل هستیم اما برای اشاعه فرهنگ قرآنی تمام تلاشمان را خواهیم کرد.

وی در ادامه بیان کرد: انتظار داریم که دولت، همگام با مجلس در راستای اشاعه قرآن کوتاهی نکند و تمرکز خود را بر روی کیفیت آموزش قرآن در مدارس بگذارد. چهره‌های برجسته قرآنی بسیاری در کشور وجود دارند که باید جایگاهشان در مدارس تعریف شود و آموزش قرآن توسط این بزرگان شکل گیرد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در مجلس شورای اسلامی، به دنبال تخصیص اعتبارات بیشتر از حوزه‌های اجتماعی و مؤدیان مالیاتی به حوزه قرآن هستیم تا شاهد گسترش مسابقات قرآنی، معرفی چهره‌های قرآنی و تبیین قرآن در بین اقشار مختلف جامعه باشیم.

وی با اشاره به تشکیل فراکسیون قرآن و عترت در مجلس خاطرنشان کرد: بنده از قزوین به‌عنوان خادم قرآن در این فراکسیون عضو هستم که انتظار داریم وزارت ارشاد، سازمان اوقات و امور خیریه و کلیه کسانی که در زمینه قرآن فعالیت دارند با وحدت و یکپارچگی به فعالیت‌های قرآنی انسجام ببخشند تا کلام قرآن بر زبان تمامی نسل‌ها جاری شود و فرهنگ اصیل ارزش‌های قرآنی در جهان گسترش یابد.

آرامش، گمشده جهانیان است

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین نیز در این مرایم با بیان اینکه امنیت یکی دیگر از رهاوردهای قرآن برای جهانیان است، گفت: زمانی که حضرت ابراهیم(ع) کعبه را بنا کرد، ابتدا از خدای متعال درخواست کرد که آنجا را شهری امن کند، یعنی نخستین زیربنا و زیرساخت شهری و تمدن دینی با امنیت گره خورد، سپس حضرت از خداوند طلب رزق و رفاه کرد، این نشانگر اولویت‌دار بودن امنیت است.

وی با بیان اینکه حیات انسانی در سایه مباحث قرآنی تحقق می‌یابد، خاطرنشان کرد: خداوند فرموده هر کس کار شایسته‌ای انجام دهد، ما او را به حیات طیبه زنده می‌کنیم، یعنی زندگی دیگری متفاوت از این زندگی وابسته به دنیا به او عطا می‌شود.

عابدینی اظهار کرد: آرامش، گمشده جهانیان است، امروز اهل عالم ستم‌ها و کشتارهای جمعی را می‌بینند و تروریسم برای آن‌ها عادی جلوه داده می‌شود، بنابراین نیازمند آرامش روحی هستند؛ این آرامش روحی در سایه قرآن کریم میسر است.

بودجه‌های قرآنی توسط دولت تخصیص یابد

مجید وفاپور، مشاور استاندار قزوین در امور قرآنی و فرهنگی، نیز در این مراسم گفت: در سال‌های ۷۶ و ۸۵ استان قزوین میزبان مسابقات بین‌المللی قرآن بود و قطعاً این میزبانی نیز برکات معنوی بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: در استانداری شورای عالی قرآن به ریاست استاندار برگزار می‌شود و ما نیز در حوزه قرآنی وظیفه داریم از برنامه‌های قرآنی خصوصاً مسابقاتی که در این راستا برگزار می‌شود حمایت لازم را به عمل بیاوریم.

وفاپور تأکید کرد: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار داریم که بودجه‌های خوبی را برای حوزه قرآن در نظر بگیرند و از دولت نیز انتظار می‌رود که این بودجه را تخصیص دهد تا در این حوزه فعالیت‌های مناسبی انجام شود.

فضاسازی قرآنی در قزوین توسط شهرداری

مهدی صباغی، شهردار قزوین نیز ضمن اعلام همکاری با اوقاف و امور خیریه استان قزوین برای برگزاری چهل‌و‌پنجمین دوره مسابقات قرآن در قزوین، گفت: قرآن را باید سر منشأ تمامی کارها قرار دهیم و اینکه امسال چهل‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن کریم در قزوین برگزار می‌شود جزو افتخارات ما است و برای به نحو احسن برگزار شدن این مسابقات از هیچ همکاری دریغ نخواهیم کرد.

وی اظهار کرد: مدیران شهری برای توجه به کتاب قرآن در حوزه بیلبوردهای شهری اقدامات خوبی انجام داده‌اند و ما در تمامی مراحل کاری خود با توجه به نکات قرآنی خدمت‌رسانی می‌کنیم به عنوان مثال برای بسترسازی در جهت توجه بیشتر به آموزش قرآن در شهر قزوین از سوی شهرداری حدود ۱۸۰ میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام
captcha