توان مدیریتی و فقدان تناسب تخصص با زمینه کاری؛ کانون محوری سخنان موافقان و مخالفان بذرپاش
کد خبر: 4105149
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶
گزارش ایکنا از جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی وزیر راه وشهرسازی؛

توان مدیریتی و فقدان تناسب تخصص با زمینه کاری؛ کانون محوری سخنان موافقان و مخالفان بذرپاش

جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی صبح امروز برگزار و در آن موافقان بر توان مدیریتی بذرپاش تاکید داشتند و در مقابل مخالفان معتقد بودند که تخصص وی تناسبی با وظایف و کارکردهای این وزارتخانه ندارد.

صحن علنی مجلس شورای اسلامی

به گزارش ایکنا جلسه بررسی صلاحیت مهرداد بذرپاش، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، از دقایقی پیش در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

براساس اعلام محسن دهنوی، عضو هیئت رئیسه مجلس، براساس آیین نامه رئیس جمهور یک ساعت زمان برای دفاع از برنامه های وزیر پیشنهادی دارد، اما از آنجا که تا این لحظه رئیس جمهور در صحن علنی حاضر نشده است، از این قسمت عبور می‌شود.

وی ادامه داد: در ادامه سخنگوهای کمیسیون‌های عمران و کشاورزی، گزارش کمیسیون متبوع خود را ظرف 5 دقیقه قرائت می‌کنند، سپس دو نفر از نمایندگان در مخالفت و دو نفر نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی به مدت 15 دقیقه به بیان نقطه نظرات خود می‌پردازند. در انتها نیز وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به مدت 30 دقیقه به ارائه برنامه‌های خود می پردازد.

در ادامه عبدالجلال ایری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، گزارش کمیسیون عمران را در خصوص صلاحیت و برنامه­‌های ارائه شده وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را قرائت کرد که متن آن به شرح ذیل است:

مطابق ماده 55 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و در رابطه با راه و ترابری، مسکن، عمران شهری، عمران روستایی و امور عمرانی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، وزارت راه و شهرسازی به عنوان وزارتخانه مرتبط با کمیسیون عمران وفق ماده 202 آیین نامه داخلی ارجاع و جلسه‌ تاریخ  15 آذر با حضور اکثریت اعضا و وزیر پیشنهادی تشکیل شد.

در این جلسه وزیر پیشنهادی سوابق، دیدگاه‌ها و برنامه‌های مدون خود را ارائه و اعضای کمیسیون دغدغه­‌ها، اولویت‌ها و انتظارات خود را بیان کرد

طی نامه شماره 87704/52/د مورخ 13/9/1401 از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اصالت مدرک تحصیلی ایشان استعلام و مدرک دکتری ایشان از دانشگاه علامه طباطبایی تأیید شد.

برنامه‌های ارائه شده:

مهمترین برنامه‌ها و تعهدات وزیر پیشنهادی در ارتباط با موضوعات تخصصی کمیسیون عبارتند از:

1) تسریع در اجرای قانون جهش تولید مسکن

2) تعیین تکلیف طرح‌های عمرانی نیمه تمام با واگذاری از طریق مشارکت دادن بخش‌های خصوصی و عمومی غیردولتی در طرح‌های عمرانی انتفاعی

3) ایجاد فرصت برای عموم مردم در عرصه ساخت و سرمایه‌گذاری مسکن

4) ارتقای کیفیت و سرعت ساخت‌وساز با استفاده از فناوری‌های نوین و ارتقای نظام فنی و اجرایی ساختمان

5) اتخاذ تدابیر حمایتی از مستأجرین

6) بهره‌مندی از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در تنظیم‌گری بازار زمین و مسکن

7) تثبیت بازار مسکن و زمین و جلوگیری از سفته‌بازی با اعمال ابزارهای مالیاتی

8) بهبود و توسعه نظام تأمین مالی مسکن و افزایش سهم تسهیلات بانکی و سایر ابزارهای مالی در تأمین مسکن و اجاره

9) بازنگری در وظایف و نحوه مداخلات سازمان نظام مهندسی کشور

10) مطلوبیت‌بخشی به حضور بخش خصوصی در نوسازی بافت فرسوده و ایجاد شهرک‌ها

11) توانمندسازی ساکنان بافت‌های واقع در داخل محدوده‌های شهری با مشارکت آنها در چارچوب «سند ملی توانمندسازی وساماندهی سکونتگاه‌های غیرمجاز»

12) هماهنگی میان برنامه‌های بهسازی و نوسازی شهری و روستایی با برنامه‌های تأمین مسکن گروه‌های کم‌درآمد

13) بهبود طول عمر مفید ساختمان و صرفه‌جویی در مصرف انرژی.

14) فراگیر کردن نظام فنی روستایی و توجه به مسئله بیمه مسکن روستایی.

15) بازنگری در طرح تفضیلی کلان شهرها.

16) تغییر نگرش به شهرهای جدید از شهرهای جدید نسل اول به شهرهای جدید نسل نوین در راستای سیاست‌های آمایش سرزمین

در حدود 190 عنوان برنامه در حوزه مسکن و شهرسازی و راه و ترابری در برنامه پیشنهادی ایشان تدوین شده است که از لحاظ تناسب، واقع‌گرایی، صراحت، انسجام، جامعیت و آینده‌نگری مطلوب و از لحاظ شفافیت، سنجش‌پذیری و زمان‌بندی متوسط ارزیابی می‌­شود.

برنامه‌های تدوین شده ایشان از لحاظ انطباق با قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام، برنامه ششم توسعه و قوانین تکلیفی وزارتخانه ذیربط کاملا همسو و مرتبط می‌باشد.

با توجه به سوابق تحصیلی و پیشینه اجرایی ایشان در سمت رئیس دیوان محاسبات، معاون رئیس‌جمهور و هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و برنامه‌­های پیشنهادی، کمیسیون ایشان را در خصوص قانونمندی و قانون‌گرایی، انتخاب و به کارگیری مدیران صالح و کارآمد، عدالت، مبارزه‌طلبی با فساد و افزون‌طلبی، سبک و شیوه مدیریتی و حکمرانی انقلابی، عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و مردم‌گرایی و تعامل با نمایندگان مجلس، فردی توانمند و شایسته ارزیابی نمود ولذا کمیسیون ایشان را شایسته تصدی وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران تشخیص داد.

کمیسیون انتظار دارد ایشان به صورت ویژه ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، توسعه، نگهداری و ایجاد راههای روستایی و توسعه حمل و نقل بین‌المللی را در اولویت برنامه‌های اجرایی آن وزارتخانه قرار دهد.

در ادامه ذبیح الله اعظمی ساردوئی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست، به ارائه گزارش این کمیسیون پیرامون صلاحیت و برنامه‌­های ارائه شده مهرداد بذرپاش، وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی، پرداخت و گفت: وزارت راه و شهرسازی فقط یک وزارتخانه نیست بلکه به مثابه پیشران توسعه کشور می‌باشد. لذا از یک سو به موضوع راه‌ها و حوزه پرحجم حمل ونقل (محصولات کشاورزی و....) و اداره بنادر که بخش بزرگی از فعالیت‌های زیربنایی بوده، سروکار دارد، و از طرف دیگر مسئولیت ساماندهی مسکن شهروندان را برعهده دارد.

وی افزود: گستردگی حوزه وظایف این وزارتخانه است که قطعاً نمایندگان مجلس را برای انتخاب فردی با تخصص و تجربیات مدیریتی ارزنده برای تصدی کرسی این وزارتخانه مجاب خواهد کرد. لذا در اجرای ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و ابلاغیه از جانب ریاست مجلس شورای اسلامی به کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست، گزارش جمع بندی این کمیسیون با حضور وزیر پیشنهادی در تاریخ 14 آذر تشکیل و انجام گرفت.

اعظمی ساردویی در توضیح شرح استعلامات در خصوص مدرک تحصیلی وزیر پیشنهادی گفت: بذرپاش دانش آموخته رشته فنی مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف و در مقطع دکترای تخصصی در رشته مدیریت تکنولوژی از دانشگاه علامه طباطبایی است. همچنین از جمله سایر سوابق در خصوص ایشان می‌توان به عضویت در بسیج سازندگی، رئیس بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف، رئیس هسته مشاوران جوان شهرداری تهران، مدیر فرهنگسرای خاوران، مدیرمسئول روزنامه وطن امروز و استفاده از این رسانه در بصیرت‌افزایی و مقابله با فتنه‌گران در سال ۱۳۸۸ اشاره کرد.

اعظمی اظهار کرد: شایان ذکر است طی نامه شماره ۸۷۸۹۵ مورخ ۱۴/ ۰۹/ ۱۴۰۱ از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اصالت مدرک تحصیلی ایشان استعلام و مدرک دکتری ایشان از دانشگاه علامه طباطبایی مورد تائید قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس افزود: طی جلسات برگزار شده با وزیر پیشنهادی، وی بر مواردی همچون حل مشکلات راه‌های روستایی، راه‌های اصلی و مواصلاتی بعنوان زیرساخت توسعه و امنیت غذایی کشور و توجه ویژه به بخش حمل ونقل محصولات کشاورزی با نرخ کرایه عادلانه و همچنین توسعه و افزایش کامیون‌های یخچال‌دار برای حمل میوه و تره‌بار به کشورهای همسایه به خصوص اتحادیه اوراسیا و هوشمندسازی حمل و نقل کشور با محوریت تأمین ایمنی راه‌ها، ضرورت توسعه خطوط ریلی و افزایش سهم حمل و نقل ریلی، تأمین مالی پروژه‌ها از طریق روش‌های ابتکاری، رفع تبعیض در اختصاص اعتبارات و امکانات و توجه به مناطق محروم تأکید نمودند.

اعظمی ساردویی بیان کرد: همچنین وی به صورت ویژه بر رفع معضل مسکن در نقاط شهری و روستایی با ملزم بودن به طرح جامع شهرها و طرح هادی روستاها ورعایت حفظ کاربری اراضی کشاورزی و رعایت قوانین زیست محیطی در احداث راه‌های روستایی و عشایری تأکید داشته و این مهم را از اولویت‌های کاری در وزارتخانه متبوع خود در صورت أخذ رای اعتماد از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی اعلام کرد.

نماینده مردم جیرفت و عنبر آباد در مجلس در توضیح برنامه‌های عمومی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار کرد: ارزیابی اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست از میزان انطباق برنامه وزیر پیشنهادی با معیارهای عمومی مقرر، نشان می‌دهد که با توجه به آنکه وی در خلال برنامه، توضیحات جامعی را در قالب نقاط ضعف و کمبودها، ارائه راهبردها و برنامه‌های عملیاتی مطرح کرده، می‌توان این برنامه را از لحاظ جامعیت، تناسب، واقع‌گرایی، صراحت، شفافیت، انسجام و سنجش‌پذیری و سایر ویژگی‌ها در حد مطلوبی ارزیابی کرد.

اعظمی با اشاره به انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و با استفاده از گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، ۵۶ درصد از برنامه‌های وزیر پیشنهادی کاملاً منطبق با اسناد بالادستی و ۳۰ درصد موارد نیز همسو است و موردی مبنی بر مغایرت برنامه‌ها با اسناد بالادستی یافت نشد. ‌‌‌‌‌‌‌

وی با اشاره به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی در این کمیسیون گفت: همانطور که به استحضار رسید برنامه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با عنوان «نهضت ساخت ایران قوی و پیشرفته: مسکن مردمی، حمل ونقل هوشمند، زیرساخت متوازن» طی چندین جلسه و عمدتاً با حضور وزیر محترم پیشنهادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در همین راستا اعضای کمیسیون نقطه‌نظرات، سؤالات و ابهامات خود را مطرح نموده و با عنایت به برنامه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از نیروهای جوان، سالم، پرتوان و با انگیزه، کمیسیون ایشان را فردی با روحیه عدالت طلبی و مبارز با فساد، مدیریت عادلانه و جهادی، قانون‌پذیر و معتقد به حاکمیت قانون، دارای سلامت اقتصادی، جوان، باانگیزه معتقد به درون‌زایی اقتصاد و متکی به توانایی داخلی و همراه با مردم، توانمند و شایسته ارزیابی کردند.

وی در پایان اظهار کرد: با توجه به ارزیابی‌های به عمل آمده کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست و نظر به اینکه وزیر پیشنهادی در طی جلسات، توضیحات مناسب و منسجمی از برنامه‌ها و اولویت‌های کاری خود ارائه نمودند و همچنین با توجه به تجربیات قبلی مهرداد بذرپاش در زمینه‌های متعدد اجرایی همچون مدیرعاملی پارس خودرو و سایپا و نمایندگی مجلس شورای اسلامی و عضویت در هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان ملی جوانان و رئیس دیوان محاسبات کشور بوده‌اند و همچنین ارایه به موقع گزارش تفریغ بودجه مرتبط با کمیسیون‌ها مختلف از جمله گزارش ویژه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در نهایت کمیسیون ایشان را شایسته تصدی وزارت راه و شهرسازی تشخیص داد.

در ادامه موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به بیان نظرات خود پرداختند.

مخالفان

یوسفی، نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس، در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: آقای رئیس جمهور شجاع است، زیرا وقتی مشاهده می کند وزیری کوتاهی می‌کند، خودش پیشقدم می‌شود. وقتی می‌خواهیم به فردی رأی بدهیم باید شاخصه تخصص، تجربه و برنامه را مورد بررسی قرار دهیم. در حوزه تخصص با توجه به اینکه یک میلیون مهندس و فعال در حوزه شهرسازی، حمل و نقل و کریدورهای بین‌المللی فعالیت می‌کنند، آیا یک نفر نبود که به مجلس معرفی کنید؟

وی اظهار کرد: بیان می شود در عرصه مدیریتی موفق هستند، اما همانطور که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند در جایی که موفق بوده‌اید همانجا بمانید و به مردم خدمت کنید. لذا با توجه به اینکه عضو کمیسیون عمران هستم، باید اذعان کرد برنامه‌ای از سوی وزیر پیشنهادی در حوزه ساخت یک میلیون مسکن ندیدم و نشنیدم که قابل پایش باشد.

یوسفی بیان کرد: در حوزه حمل و نقل 239 هزار کیلومتر راه اصلی وجود دارد که اعتبار امسال آن 20 هزار میلیارد تومان و در سال آینده 21 هزار میلیارد تومان است در حالی که نیاز ما در این حوزه یک هزار و 100 میلیارد تومان است که هیچ برنامه‌ای در این حوزه وجود ندارد و فقط عنوان می‌شود که باید تامین مالی صورت بگیرد، اما از کجا؟!

عضو کمیسیون عمران مجلس تأکید کرد: قطعاً ایشان از آقای قاسمی مدیرتر نیست اما قاسمی هم نتوانست و دولت هم همراهی نکرد. هر چند رئیس‌جمهور ایستاد و شورای عالی مرتبط با این حوزه را تشکیل داد اما سیستم پولی و مالی کشور اعتقاد دارد پرداخت تسهیلات و منابع مالی برای حوزه مسکن، تورم‌زا است. حال سؤال این است وزیر پیشنهادی چه برنامه‌ای برای راه‌های روستایی، ساخت مسکن، کریدورهای بین‌المللی و... دارد.

مهدی عسکری، نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس، در مخالفت با مهرداد بذرپاش، با بیان اینکه تورم در سه دهه گذشته تهران 1100 برابر افزایش یافته است، گفت: این افزایش در طلا، سکه و ارز نصف آن بوده و افزایش تورم مسکن باعث افزایش قیمت خدمات و سایر کالاها شده است و وضعیت معیشت را به چنین روزی رقم زده است. مردم از بی‌مسکنی و بدمسکنی رنج می‌برند.

وی ادامه داد: در قانون جهش تولید تکلیف کردیم که سالانه یک میلیون واحد مسکن در سال تولید شود، بعد از یک سال و نیم چقدر در این زمینه پیشرفت داشته‌ایم؟ دلیل اینکه قوانین روی کاغذ می‌ماند چیست؟ آیا دولت آسیب‌شناسی کرده است؟ اگر دولت به این موارد توجه نکند و اقتصاد زمین را به درستی عملیاتی نکند تفاوتی ندارد چه کسی وزیر راه و شهرسازی شود. بنگاه‌ها و بانک‌ها و قشر ثروتمند از محل زمین انباشت ثروت کرده‌اند، این در حالی است که اغلب زمین‌ها در اختیار دولت است اما به دلیل احتکار نتوانسته است از این ظرفیت استفاه کند.

عسگری با بیان اینکه رئیس‌جمهور؛ رئیس شورای عالی مسکن است، اظهار کرد: تأمین مسکن کار فرابخشی است، همه دولت باید کمک کنند تنها با وزارت راه و شهرسازی نیست اما ما کمکی از سوی رئیس‌جمهور و سایر اعضای دولت ندیده‌ایم. ایرادات فقط به فرد برنمی‌گردد.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه مادامی که این مشکلات حل نشود، هرکسی مسئولیت وزارت راه و شهرسازی را برعهده گیرد نمی‌تواند اثرگذار باشد، بیان کرد: آقای بذرباش از دیوان محاسبات می‌خواهد به وزارت راه و شهرسازی برود، آیا از ریشه مشکلات اطلاع دارد؟ برای حل آن برنامه‌ای ارائه کرده است؟ متأسفانه بانک‌ها در تأمین مالی تنها 7 درصد از قانون را اجرایی کرده‌اند و شورای عالی مسکن تشکیل جلسه نمی‌دهد.

وی تأید کرد: اگر می‌خواهیم کار جهادی انقلابی صورت گیرد رئیس‌جمهور با تفویض اختیار به وزیر راه و شهرسازی ریاست شورای عالی مسکن را واگذار و اجازه تشکیل این شورا را بدهد.

عسگری با بیان اینکه دیوان‌سالاری وزارت راه و شهرسازی معیوب است، اظهار کرد: در مدتی که این وزارتخانه وزیر نداشت معاون وزیر دولت قبل با نامه‌نگاری الگوی جدید مسکن را لغو کرده است این در حالی است که اولویت ما خانه‌های یک طبقه حیاط‌دار است و دیگر ظرفیت توسعه عمودی را نداریم، از سوی دیگر باید به مردم حق انتخاب دهیم که می‌خواهند در ویلا زندگی کنند یا آپارتمان؟

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه اگر روندی که در طول دهه‌های گذشته ادامه پیدا کند مشکلات در زمینه مسکن حل نمی‌شود، گفت: برای توسعه عمودی مسکن به 4 هزار همت منابع مالی نیاز داریم در صورتی که در توسعه افقی به دلیل مشارکت مردمی هزینه 50 درصد کاهش پیدا می‌کند از سوی دیگر دولت هکتارها زمین به ذی‌نفوذان و دستگاه‌های دولتی می‌دهد در حالی که وقتی به تأمین مسکن می‌رسیم دست‌ها بسته می‌شود.

عسگری تأکید کرد: اگر مشکلات در حوزه مسکن حل نشود فرقی نمی‌کند چه کسی سرکار بیاید حل مسئله مسکن کار رئیس‌جمهور و کار کل حاکمیت است، اصول قانون اساسی بر تامین مسکن مناسب برای مردم تاکید دارد.

مجتبی توانگر، نماینده مردم تهران در مجلس، در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: امروز روز دانشجو است و سوابق انقلابی بذرپاش در جنبش دانشجویی از یادها نرفته است اما آقای رئیسی اجازه ندهید با این انتخاب بر جنبش دانشجویی بذر ناامیدی پاشیده شود.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی وظیفه تحقق وعده بزرگ دولت سیزدهم را دارا است و پس از گذشت بیش از یک سال از عمر دولت مشخص شد که رستم قاسمی مدیری توانمند بود اما به دلیل اینکه تجربه و تخصص در حوزه مسکن نداشت عملاً اقدامی در این حوزه انجام نشد. آیا تجربه قاسمی که زمانی وزیر نفت بود و وزیر راه شد کافی نیست که مجدداً بیت‌المال را هدر ندهیم و عنصری کارآمد و متخصص را در این وزارتخانه به کارگیری کنیم که متأسفانه بذرپاش فاقد هر سه این موارد در حوزه راه و مسکن است.

توانگر اظهار کرد: حتی در حوزه نظری پس از برگزاری جلسات متعدد در کمیسیون‌ها هنوز نمی‌داند که چگونه می‌خواهد تأمین مالی 4 میلیون مسکن را انجام دهد و حتی نه در کمیسیون و نه در جلسه شب گذشته فراکسیون حاضر نیستند جمله شفاف و روشن را بگوید که آیا در پایان 4 سال دولت رئیسی می‌تواند 4 میلیون مسکن و حتی نیمی از آن را به مردم تحویل دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: این کشور حداقل یک میلیون مهندس دارد که در حوزه عمران، راه و شهرسازی تحصیل کرده و یا در حوزه ساخت و ساز بوده و هستند، سوال آنها این است که چرا در دولت دیده نشده‌اند، آیا یک نفر از میان خیل عظیم این افراد صاحب تخصص و تجربه نبود که انتخاب شود و اکنون با معرفی بذرپاش اینگونه به علوم، دانش، تجربه و امید پشت پا بزنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: اگر بذرپاش با این افراد به گفت‌وگو بنشیند، آیا اصلاحات حداقلی این حوزه را متوجه می‌شود تا بتواند بر آنها مدیریت کند و پاسخگوی مطالبات بزرگ مردم در راه و مسکن باشد. ما در جریان نیروهای انقلاب با عده‌ قلیلی که در خیابان اغتشاش کردند، مرزبندی داریم و با تمام وجود برای امنیت، رفاه و آرامش مردم در مقابل این داعش‌صفتان می‌ایستم اما معترضان برای ما مهم و محترم هستند و بر اساس نظرسنجی نهادهای دولتی درصد بالایی از مردم به این روش حکمرانی در دولت اعتراض دارند؛ می‌خواهید به سوالات معترضان چه پاسخی بدهید و برای هر پستی بگوییم همان آقایی که همیشه برای شهرداری تهران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت صمت و اکنون راه و شهرسازی و احتمالا برای سازمان برنامه و بودجه مطرح است، فکر می کنید بازتاب این انتخاب در جامعه و میان مردم معترض واکنشی برای اصلاح حکمرانی در دولت و مجلس است.

توانگر یادآور شد: نیکزاد که تقریبا گزینه اجماعی نمایندگان بود به هر دلیلی این مسئولیت را نپذیرفت و یکی از دلایل ایشان آن بود که شبکه بانکی برای ارائه تسهیلات مسکن همکاری نمی‌کند؛ سوال اینجاست که بذرپایش که نه تجربه و نه تخصص نیکزاد را دارد، چگونه می‌خواهد تسهیلات را تأمین کند، نیکزادی که تجربه موفق ساخت مسکن در دولت دهم را دارد وقتی سنگ‌اندازی شبکه بانکی را دید، نپذیرفت. آقای بذرپاش در خود چه دیده که این پست را پذیرفته است.

این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: این روزها چقدر از رهبری هزینه کرده‌اند تا ما به آقای بذرپاش رأی دهیم، هر چه گفتیم که از توان، تجربه و سابقه ایشان در حوزه راه، مسکن و شهرسازی بگویید اما دوستانشان از رهبری هزینه کردند.

وی با اشاره به موضع اخیر رهبر معظم انقلاب در مورد دیوان محاسبات گفت: رهبری فردی حکیم و بلیغ هستند و در استخدام کلمات دقت و وسواس فراوان دارند، ایشان در مورد دیوان فرمودند سال‌های اخیر و می‌توانستند بفرمایند در مجلس یا سال اخیر یا مجلس یازدهم. چنانچه در مورد مجلس و رئیس مجلس از این جنس تعابیر استفاده کردند، اما در مورد دیوان فرمودند سال‌های اخیر زیرا از زمان عادل آذر گزارش‌ها به روز شد؛ البته در دوران بذرپاش نیز در سال‌های اخیر می‌گنجد و باید انصاف داشت و از بذرپاش تشکر کرد که تیم کارشناسی گذشته را حفظ کرد تا نظم و سرعت گزارش‌دهی استمرار یابد و این سرعت مورد تحسین رهبر حکیم انقلاب نیز قرار گرفت.

توانگر افزود: از دقت دیوان محاسبات در مورد گزارشات 4 ماهه و 6 ماهه دیوان ابراز تأسف می‌کنم که گویی توسط تیم دیگری تهیه شده زیرا پر از اشتباهات فاحش آماری و محاسباتی است و یک نمونه آن گزارش پرمسئله و پراشکال در وزارت نیرو بوده که با حضور وزیر نیرو در کمیسیون انرژی بررسی و خطاهای فاحشی داشت که محرابیات می‌تواند در این رابطه شهادت دهد بنابراین صریحا از آقای بذرپاش ودوستانشان می‌خواهم رهبری را هزینه یک صندلی بی‌ارزش نکنند و اگر ایشان موفق بوده‌اند در دیوان بمانند و موفق‌تر شوند.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس بیان کرد: به فرض هم تایید رهبر معظم انقلاب در شخص ایشان متعین باشد آقای بذرپاش با چه منطقی این مدال افتخار را به زمین می‌گذارد و برای پستی که سکوی پرش است کاندیدا می‌شود؟ نمایندگان با چه اطمینانی به شما رأی دهند که هوس جای دیگری در سر نپرورانید؟ شما که سال ۷۷ به دانشگاه رفتید و برای حضور در دیوان در سال ۹۹ همه کار کردید و از سابقه نهاد مقدس بسیج و پژوهشکده بسیج برای ما مدرک آوردید که به ما بگویید 20 سال سابقه اجرایی دارید تا به هر نحو رییس دیوان شوید حال چطور به اعتماد نمایندگان در رأی به دیوان محاسبات پشت پا می‌زنید؟

وی یادآور شد: سکوت ایشان در آشوب‌ها و اغتشاشات اخیر سوال برانگیز است؛ این همه اتفاق آشوب‌طلبانه و پر از سیاهی رخ داد اما متاسفانه آقای بذرپاش صرفا و صرفا یک تسلیت نیم خطی در ماجرای شاه‌چراغ آن هم در توییتر گفتند.آقای بذرپاش! شما به برکت خون پدر شهیدتان، به برکت انقلاب، به برکت خانواده شهدا به این جایگاه رسیدید؟ آیا نمی‌توانستید در قالب یک سخنرانی، یک تحلیل جامع در مورد این آشوب‌ها ارایه کنید؟ چهره و بدن از هم پاشیده شهید علی‌وردی و شهید عجمیان شما را بر آن نداشت که سکوت خود را بشکنید؟ آقای رییسی!شما از سکوت خواص گلایه شدید کردید آیا از سکوت آقای بذرپاش خبر نداشتید و ندارید؟

توانگر تصریح کرد: بسیاری از دوستان اصلاح‌طلب و اعتدالی مجلس، امروز به وزارت آقای بذرپاش رأی می‌دهند چنانچه ریاست محترم فراکسیون‌شان رسما مصاحبه کردند که البته گامی روبه جلو برای هضم اصلاح‌طلبان در دولت آقای رییسی و جریان اصولگراست.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خطاب به رئیس جمهور گفت: از رییس سابق سازمان بازرسی کل کشور سوال بفرمایید که وقتی تعجیل شگفت‌انگیز در انتخاب رییس دیوان محاسبات را مشاهده کردند دلسوزانه در شب انتخاب رییس دیوان در مجلس یازدهم، با یکی از بزرگان مجلس تماس گرفتند ضمن گلایه شدید با انتصاب آقای بذرپاش، مخالفت کرده و صریحا به پرونده ایشان در سازمان بازرسی کل کشور اشاره کردند که کاش در همان مقطع به درخواست دلسوزانه ایشان توجه می‌شد و کاش امروز هم قدری با ایشان به عنوان یکی از نزدیکان امین خود در معرفی وزیر پیشنهادی، مشورت می‌کردید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان اظهار کرد: مملکت قحط الرجال نیست. جریان انقلابی پر از نیروهای با سابقه و متخصص است.آقای بذرپاش نه سابقه و تخصص «راه» دارد و نه سابقه و تخصص «مسکن و شهرسازی»! فردای قیامت در نزد خداوند متعال، خون شهیدان، امام و رهبری باید پاسخگو باشیم که چرا با وجود افرادی که در این حوزه متخصص و با سابقه بودند ما را مجبور می‌کنند به فردی رای دهیم که بدون سابقه و تخصص، است که متاسفانه آقای بذرپاش نخواستند هیچ مسئولیتی در ساخت ۴ میلیون مسکن را بپذیرند و متاسفانه هیچ برنامه منسجمی هم ارایه نکرده است.

 موافقان:

کیومرث سرمدی واله، نماینده مردم اسدآباد در مجلس، در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: اینکه رئیس‌جمهور بعد از گذشت این مدت از عمر دولت با پایش و توجه به وعده‌هایی که به مردم داده‌اند، اقدام به ترمیم کابینه با استفاده از نیروهای جوان، با انگیزه و خلاق کرده است، جای تشکر دارد و زمینه همکاری بیشتر مجلس شورای اسلامی را آماده می‌کند.

وی ادامه داد: این وزارتخانه یک وزارتخانه بزرگ، کلیدی و مرتبط با نیاز اساسی مردم است و اگر به دنبال عدالت و نزدیک کردن مردم به یکدیگر هستید، این وزارتخانه به جهت فعالیت در حوزه‌های مختلف از جمله کلیدی‌ترین وزارتخانه‌ها محسوب می‌شود.

سرمدی اظهار کرد: موضوعات اجاره‌بها و مسکن امروز به شدت مردم را دچار معضلات فراوان کرده است از جمله راهبردهای وزارت راه و شهرسازی، بهبود راه‌های کشور که امروز تصادفات و خسارات فراوان را شاهد هستیم از جمله مأموریت‌های این وزارتخانه است. امروز کارهای زمین‌مانده فراوانی در بحث مسکن وجود دارد و شاهد هستیم که مسکن از تورم و افزایش قیمت‌ها تأثیرپذیر است.

سرمدی با اشاره به رکود 8 ساله‌ در حوزه ساخت مسکن گفت: این تفکرات موانعی است که در مسیر حوزه مسکن وجود دارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تأکید بر اینکه امروز 50 میلیون کمبود داریم، بیان کرد: مسکن ملی و راهبردهایی که در این حوزه به کار گرفته شده است زمینگیر شده و ساخت و سازهای دولتی ناموفق و بخش خصوصی نیز به این حوزه به صورت فعال ورود نکرده است.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس تصریح کرد: تأکید امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بهره‌گیری از جوانان خلاق، برنامه‌محور و در عین حال وابسته بودن به خانواده‌های ایثارگران، جانبازان و شهدا است، از جمله ویژگی‌های آقای بذرپاش این است که در ایام کودکی با شهادت پدر بزرگوارشان تعهد خود را به نظام به ثبوت رساندند و طی سال‌های گذشته ثابت قدم ایستادند.

وی افزود: تخصص وزیر پیشنهادی و سوابق وی در پست‌های واگذار شده ثابت کرده که کارآمدی و توان بالایی دارد. بذرپاش هم مجلس شورای اسلامی را به خوبی می‌شناسد و به لحاظ تجربه حضور در هیئت رئیسه از جایگاه نمایندگان اطلاع دارد.

سرمدی ادامه داد: سوابق موفق وزیر پیشنهادی در پست‌های مختلف از جمله دیوان محاسبات به تحکیم جایگاه نظارت مجلس کمک کرده است و برای اولین بار شاهد ارائه تفریغ بودجه‌های به موقع و ارائه ابزار مناسب برای نظارت نمایندگان بودیم که مورد تقدیر و تجلیل مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: فرصت خوبی است تا بتوانیم از توان جوانی، برنامه‌محوری و روحیه انقلابی و وابستگی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به جامعه ارزشی استفاده کنیم. با رأی بالای نمایندگان انگیزه وی افزایش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بذرپاش روابط خوبی با مراکز تصمیم‌گیری، علمی و افراد توانمند دارد و از لابی‌گری بسیار بالایی برخوردار است، می‌تواند با هم افزایی و جلب همکاری ادارات و وزارتخانه‌ها مأموریت خود را به نحو احسن انجام دهد.

حسین حاتمی، نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس، در موافقت با صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: علاوه بر ویژگی های فردی آقای بذرپاش، وی دکترای مدیریت تکنولوژی داشته، بنابران رشته تحصیلی اش مرتبط است.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس یازدهم افزود: مقام وزارت، مقام سیاسی و اجرایی است، مانند نمایندگی، و فرد باید جوهره مدیریتی داشته باشد و سوابق آقای بذرپاش در دیوان محاسبات، نمایندگی مجلس شورای اسلامی، معاونت ریاست جمهوری، مشاور شهردار تهران و... کارنامه درخشانی را برای وی به یادگار گذاشته است.

وی با بیان اینکه در برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی مسائل و مشکلات حوزه‌های مربوطه احصا شده است، اضافه کرد: ناترازی بازار مسکن، تورم بازار مسکن، راهکارهای تامین مالی ساخت مسکن، توسعه خطوط ریلی، اتمام پروژه های نیمه تمام حوزه مسکن و راه، ارتقای خدمات هوایی، کشتیرانی و... از جمله برنامه های آقای بذرپاش است.

حاتمی با بیان اینکه معادلات چندمجهولی حوزه راه و شهرسازی فقط با مدرک مهندسی عمران قابل حل نیست، تصریح کرد: این حوزه به مدیریتی توانمند نیاز دارد که بذرپاش دارای این شایستگی است. او تأمین مالی را می شناسد و تعامل با سایر قوا را می داند.

حاتمی تصریح کرد: ابهامات و اتهامات و دروغ پراکنی‌هایی که در حق ایشان شد، هر چند پیش از ورود به دیوان محاسبات منتفی شد و آن را وارد نمی‌دانیم، و سکوت وی در برابر هجمه‌های ناجوانمردانه در خارج و داخل مجلس نشان‌دهنده تعهد اوست.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: اگر از وزرای دیگر برای ایجاد یک میلیون اشتغال، کاهش نرخ ارز، افزایش ارزش پول ملی، ارتقای کیفیت و سرعت اینترنت تعهد گرفتیم، اکنون نیز باید از آقای بذرپاش برای ساخت 4 میلیون واحد مسکن تعهد بگیریم. سیاست یک بام و دوهوایی در مجلس خوب نیست، اگر افراد مخالفتی دارند باید آن را به زبان علمی بیان کنند نه اینکه غرض‌ورزی کنند.

وی با بیان اینکه بذرپاش به اعتبار روحیه بسیجی و تجربه و توان مدیریتی، پیشانی موفق دولت سیزدهم خواهد بود، تصریح کرد: وزیر پیشنهادی برنامه‌های مدونی در حوزه راه، مسکن، حمل و نقل ریلی، هوایی، دریایی و... دارد.

حاتمی اظهار کرد: جمعی از دانشگاهیان کشور نیز از تصدی بذرپاش در وزارت راه و شهرسازی حمایت کردند، بنابراین برای اینکه از نسل جوان برای حضور در پست‌های مدیریتی حمایت کنیم، باید به آقای بذرپاش رأی اعتماد دهیم. همچنین حمایت مجمع نمایندگان شمال غرب کشور را اعلام می‌کنم.

مجتبی رضاخواه، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، در موافقت با برنامه‌های مهرداد بذرپاش، گفت: متأسفانه مخالف محترم بیاناتی را از رهبر معظم انقلاب بیان کردند و از عدم حمایت ایشان از فعالیت‌های اخیر دیوان محاسبات مطالبی را فرمودند در حالی که بدین شکل نبوده است. رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس یازدهم از عملکرد رئیس دیوان محاسبات تقدیر کردند و نمی‌دانم چرا برخی از این تقدیر ناراحت شدند، اگر رهبری از فعالیت‌های دیوان محاسبات تقدیر می کنند آیا به معنای این است که از مرحوم عادل آذر تقدیر کرده‌اند؟

وی افزود: متأسفانه مخالف محترم از سکوت آقای بذرپاش در خصوص اتفاقات اخیر سخن گفتند باید گفت آن بولتن‌نویس‌هایی که مطالب خلاف را به رهبری نسبت داده‌اند به چه میزان به رهبری و نظام ضربه وارد کرده اند. شما اگر سکوت کنید قطعا بهتر است. مخالف محترم بیانی را به نقل از رئیس سابق سازمان بازرسی کشور بیان کردند که رئیس دیوان محاسبات پرونده در حال رسیدگی دارد. اینکه به پرونده کسی رسیدگی شود اشکالی به شخص وارد نیست در حالی که باید پرونده اشخاص در این حالت مورد بررسی قرار گیرد. اگر پرونده کسی دارای تخلفات و اشکالات اساسی است لازم است آن بیان شود. عنوان اینکه پرونده کسی در حال بررسی است را نمی توان دارای اشکال دانست.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: اگر امروز مردم معترض هستند به این دلیل است که ما از تریبون‌ها به راحتی به اشخاص اتهام وارد می‌کنیم و حرف‌های بی‌پایه و اساس براساس اغراض شخصی می‌زنیم در حالی که هیچ دلیل مستندی برای آنها نداریم.

رضاخواه بیان کرد: برخی گفتند بذرپاش تخصص کافی برای وزارت راه و شهرسازی ندارد بنابراین باید مخالفین بگویند که تخصص اصلی برای این وزارتخانه چیست؟ شعار اصلی دولت یازدهم ساخت یک میلیون مسکن در سال، توسعه کریدورهای اصلی کشور، توسعه ناوگان هواپیمایی، توسعه نواگان کشتیرانی، توسعه فعالیت های سازمان هواشناسی و ... می باشد بنابراین چه کسی گفته است که شخصی که وزیر می‌شود باید حتما مهندس عمران باشد.

وی افزود: کجای قانون گفته است که برای ناوگان کشتیرانی، سازمان هواشناسی و ... حتما باید وزیر راه و شهرسازی مهندس عمران باشد. ما باید وزیری انتخاب کنیم که بتواند این وزارتخانه را مدیریت کند چرا که مشکل اصلی این وزارتخانه بحث تأمین مالی است. از طرفی نیز وزیر باید سازمان‌های مرتبط با وزارتخانه خود را به خوبی بشناسد و برای مدیریت آنها برنامه ریزی لازم را داشته باشد.

این نماینده مجلس در دوره یازدهم بیان کرد: باید به این نکته رسید که آیا شخصی که به عنوان وزیر راه و شهرسازی معرفی می‌شود آیا توانایی اداره این وزارتخانه را دارد یا خیر؟ این سوال جواب واضحی دارد. زمانی که بذرپاش به دیوان محاسبات رفت هیچ تغییری در نیروها ایجاد نکرد. زمانی که ایشان به دیوان رفت گزارش تفریغ بودجه سالیانه به مجلس ارائه می‌شد اما در زمان ایشان در زمان اجرای بودجه تفریغ به مجلس ارائه می شود. این وضعیت بدین معنا است که رأس مدیریت دیوان عوض شده است و باعث بهتر شدن کارکرد آن شده که نشان می دهد این شخص مدیری است. بنابراین زمانی که چنین شخصی را داریم نیاز است از آن استفاده کنیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در پایان ابراز کرد: آقای بذرپاش سوابقی همچون معاون رئیس‌جمهور، عضو هیئت رئیسه مجلس و رئیس دیوان محاسبات کشور را دارد بنابراین لازم است از چنین ظرفیتی به نحو احسن استفاده کرد.

مجتبی ذوالنوری، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: تا دیروز به تصمیم مشخص در مورد صلاحیت مهرداد بذرپاش برای تصدی وزارت راه و شهرسازی نرسیده بودم اما وقتی استدلال و برنامه‌های وی را شنیدم و بررسی‌های کامل کردم، به این نتیجه رسیدم که نه تنها به ایشان رأی مثبت بدهم بلکه از برنامه‌های وی دفاع کنم.

وی یادآور شد: ایراداتی که در مورد صلاحیت ایشان گرفته می‌شود، همه پاسخ دارد، نکته مهمی که حجت شرعی باشد در مخالفت با صلاحیت وزیر پیشنهادی رئیس جمهور ندیدم، درخصوص مدرک تحصیلی ایشان نیز مرجعی وجود دارد که آن را تعیین تکلیف می‌کند و کمیسیون صحت مدارک ایشان را اعلام کرده است.

ذوالنوری اظهار کرد: بنابر سؤالی که از رئیس کمیسیون اصل 90 درخصوص ورود محققانه به بررسی مدارک آقای بذرپاش پرسیدم؛ در پاسخ آقای پژمانفر گفتند که مدارک ایشان هیچ مشکلی ندارد.

ذوالنوری با اشاره به تجربه و تخصص مهرداد بذرپاش و ارتباط تحصیلات وی با مسئولیت‌هایی که داشته است، گفت: مدیریت در این وزارتخانه، مدیریت مجموعه پیچیده چندتخصصی، چندرشته‌ای و چندمسئولیتی است. وزارت راه و شهرسازی صدها تخصص دارد و از 17 حوزه توان تخصصی برخوردار است، اما آنچه که لازم است توان مدیریت راهبردی در این حوزه است که وزیر پیشنهادی از آن برخوردارند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: یکی از مهمترین قدم‌های حل مسئله و زمینه‌های زیرساختی حل مسئله، شناخت مسئله است و بذرپاش به زیبایی مسئله را شناخته و از نظر تخصص و روحیه بسیجی و جهادی، توان لازم را دارد. از روحیه جوانی و ریسک‌پذیری نیز برخوردار است و به تمام مشکلات این وزارتخانه اشراف دارد.

وی ادامه داد: همانطور که ایشان به دیوان محاسبات رفت و تمجید رهبری را برای مجلس و خود خرید، این اتفاق برای وزارت راه و شهرسازی نیز خواهد افتاد. ایشان افراد را به صورت اتوبوسی به دیوان اضافه نکرد، بلکه توانست با انگیزه دادن به افراد آن مجموعه، دیوان را از حالت رکود خارج کند و این اتفاق در وزارت راه و شهرسازی نیز خواهد افتاد.

ذوالنوری با بیان اینکه مهرداد بذرپاش یک سال و نیم بود که پدرش شهید شده است، گفت: شما چه کسی را می توانید پیدا کنید که چنین روحیه تعلق به نظام جموری اسلامی را داشته باشد. از سوی دیگر جوان‌گرایی که شاه کلید سخنان رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور است، مشمول وزیر پیشنهادی می‌شود. این وزیر پیشنهادی گام به گام مشاغل راهبردی را طی کرده و در مشاغل راهبردی نقش ایفا کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: راه‌های تأمین مالی برای حوزه مسکن، بهسازی، راه، کشتیرانی و هواپیمایی که با مشکلات عدیده در این حوزه مواجه هستند، در برنامه آقای بذرپاش دیده شده و ایشان بدون تحمیل به دولت می توانند، سدها را بشکنند.

 

 

 

انتهای پیام
captcha