جوان‌گرایی؛ در دستورکار انتخابات هیئت امنای مساجد همدان
کد خبر: 4104330
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶
رئیس شورای هماهنگی مساجد همدان مطرح کرد

جوان‌گرایی؛ در دستورکار انتخابات هیئت امنای مساجد همدان

رئیس شورای هماهنگی مساجد همدان با بیان اینکه جوان‌گرایی در انتخابات هیئت امنایی مساجد به‌عنوان یک اولویت در دستور کار است، گفت: رویکرد شورای هماهنگی مساجد این است که در ثبت‌نام برای هیئت امنا جوانان در اولویت باشند، چراکه روحانی و هیئت امنای مسجد هر چقدر جوان‌تر باشند باعث جذب بیشتر جوانان می‌شود.

حجت‌الاسلام مهدی کسبی رئیس شورای هماهنگی مساجد استان همدانحجت‌الاسلام مهدی کسبی، رئیس شورای هماهنگی مساجد استان همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به بررسی وضعیت فعالیت مساجد همدان و کانون‌های فرهنگی که می‌تواند بستر مناسبی برای جذب نوجوانان و جوانان باشد،  اظهار کرد: مساجد از اول انقلاب تاکنون کانون مسائل فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در جامه هستند.

وی گفت: انجام فعالیت‌ها در مساجد در زمان‌های گوناگون متفاوت بوده است؛ به‌عنوان نمونه در زمان انقلاب خیلی از شخصیت‌های مهم همچون امام خمینی(ره) و آیت‌الله مطهری کانون فعالیت‌هایشان را از مساجد شروع کردند که زمینه‌ساز بروز و شکل‌گیری انقلاب اسلامی در جامعه شد. همچنین در زمان دفاع مقدس، مسجد کانون‌ امنی برای مردم در آن زمان بود. افراد کمک‌های خود را برای رزمندگان به این پایگاه ارسال می‌کردند، و برای ثبت‌نام و اعزام به جبهه از طریق مساجد اقدام می‌کردند.

کسبی با بیان اینکه مساجد در شهر همدان فعالیت‌های پررنگی در زمینه فرهنگی و اقتصادی دارند که این قابل تقدیر است، ادامه داد: در فعالیت فرهنگی یک مسئول زیر نظر امام جماعت مسجد و با کمک هیئت امنا به فعالیت‌ می‌پردازد که این فعالیت‌ها شامل برگزاری مراسم، یادواره‌های شهدا و فعالیت‌های اقتصادی همچون برگزاری کارگاه‌های خیاطی برای زنان بی‌سرپرست و... است، اما با این وجود، مساجد همدان جای کار زیادی دارند، مسئولان همدان و کشور می‌توانند با برنامه‌ریزی منظم فعالیت مساجد را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که باعث جذب بیشتر جوانان شود.

وی با اشاره به سخن امام خمینی(ره) که فرمود «مساجد سنگر هستند»، افزود: اکنون نیز مساجد در همین جایگاه قرار دارند؛ با توجه به وقایع اخیر، اغتشاشگران با استفاده از اهمیت و موقعیت خاصی که مساجد در بین مردم دارند همواره این مکان مقدس را مورد حمله خود قرار دادند.

رئیس شورای هماهنگی مساجد استان همدان با اشاره به حضور نوجوانان در بازه سنی 14 یا 15 ساله در اغتشاشات به ضرورت ارائه برنامه‌های متنوع برای جذب این نوجوانان تأکید کرد و افزود: با توجه به اینکه این گروه سنی پر از شور و نشاط هستند باید آنها را به سمت امور فرهنگی سوق دهیم تا درگیر مشکلات این‌چنینی در جامعه نشوند.

وی گفت: امام جماعت مسجد باید قوی، منسجم و با برنامه‌ریزی منظم کار کند، به‌گونه‌ای که بتواند کل محله را در بر بگیرد و آن را به مسجد تراز اسلامی تبدیل کند. به‌طور مثال امام جماعت می‌تواند واسطه‌گر ازدواج چه برای خانم‌ها و چه برای آقایان باشد و یا اینکه خانواده‌ها بتوانند مشکلات خود را با امامان جماعت در میان بگذارند و مشورت کنند و امام جماعت محله در جهت رفع آن تلاش کند. مسجدی تراز اسلامی است که مردم آن محله بتوانند به امام جماعت آن و هیئت امنای آن اعتماد کنند.

کسبی گفت: شهرستان همدان 180 مسجد دارد که 50 مسجد آن شاخص هستند و فعالیت گسترده‌ای دارند که در این برهه از زمان در جذب نوجوانان فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی قوی را به مردم ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به مباحث تربیتی بیان کرد: از جمله راهکار‌های ما برای مسائل تربیتی برگزاری حلقه صالحین در مساجد است؛ اگر مربی صالحین رویکرد شفاف و قوی داشته باشد، مسائل تربیتی در مساجد قوی‌تر و خروجی خوبی خواهد داشت. اما، اگر مربی این حلقه‌ها ضعیف عمل کند خروجی خوبی نخواهیم داشت، لذا در این قضیه استعداد مربی خیلی مهم است.

رئیس شورای هماهنگی مساجد همدان گفت: عملکرد ضعیف مساجد یک تهدید برای جامعه است؛ به‌ویژه در مناطق حاشیه شهر آسیب‌های اجتماعی زیاد است. بنابراین، در این مناطق، مساجد باید قوی و محکم عمل کنند و بستری برای جذب جوانان و نوجوانان باشند.

کسبی با بیان اینکه جوان‌گرایی در انتخابات هیئت امنایی مساجد به عنوان یک اولویت در دستور کار است، ادامه داد: در ثبت‌نام برای هیئت امنا از جوانان استفاده می‌کنیم، با توجه به این موضوع از تجربیات هیئت امنای قبل همچنان استفاده می‌کنیم. رویکرد ما این است که جوانان وارد مساجد شوند، بنابراین روحانی و هیئت امنای مسجد هر چقدر جوان‌تر باشند باعث جذب جوانان می‌شود.

انتهای پیام
captcha