حمایت حوزه علمیه خراسان از طرح‌های نوآورانه طلاب
کد خبر: 4104183
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۴

حمایت حوزه علمیه خراسان از طرح‌های نوآورانه طلاب

مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: از طلاب و نیروهای ارزشمند حوزه که به عرصه برنامه‌های نوآورانه یا دانش‌بنیان مرتبط با رویکردهای حوزه علمیه خراسان ورود کنند حمایت خواهیم کرد.

حوزه علمیه خراسانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از حوزه علمیه خراسان، حجت‌السلام‌والمسلمین علی خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به روایت امام جواد(ع)، «ثلاثٌ مَن کُنَّ فِیهِ لَم یَندَم تَرکُ العَجَلة، وَ المَشوِرَة، وَ التَّوَکُلُ عَلَی اللهِ عِندَ العَزمِ» تصریح کرد: در این دوره مدیریت، راهبردمان را بر مبنای مشورت با همه ارکان حوزه و همچنین پرهیز از عجله گذاشته‌ایم و بر مبنای سیاست‌گذاری، مصلحت و مشورت نقشه راه تدوین خواهد شد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی دارای ظرفیت  ارزشمندی هستند که باید شناخته شود، اضافه کرد: یک چهارم حوزه‌های علمیه کشور در این سه استان مستقرند، بنابراین ظرفیت بزرگی است که نیاز به اهتمام ویژه‌ای دارد.

خیاط ضمن تأکید بر ظرفیت عظیم حوزه علمیه خراسان در سه استان، بیان کرد: مقام معظم رهبری نیز بر مبنای نگاه دوراندیشانه خود، این حوزه را مستقل اعلام کرده‌اند که باید از این ظرفیت عظیم، سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری صورت گیرد.

وی ضمن اشاره به ضرورت واگذاری فعالیت‌ها به عرصه صف و مدارس، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم در حوزه مدیریت استانی کارها به صورت حساب شده و با برنامه‌ریزی به مدارس واگذار شوند.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه واگذاری نوع کارها به مدارس و استان‌ها، با برنامه‌ریزی و آسیب‌شناسی برکات زیادی خواهد داشت، تصریح کرد: البته این واگذاری باید با شناسایی دقیق ظرفیت‌ها صورت گیرد تا بتواند در آینده پیش روی حوزه منشأ اثرگذاری باشد.

خیاط با اشاره به چالش‌های عرصه پذیرش حوزه، گفت: باید تلاش شود تا پذیرش طلاب بومی باشد، زیرا پذیرش بومی سبب می‌شود طلبه پس از سال‌های تحصیل و تفقه در دین، به شهر زندگی خود بازگردد و در منطقه، استان و شهرستان خود نیز منشأ اثرگذاری قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه پذیرش باید مبتنی بر نیازها، دقیق و عالمانه و به اصطلاح مصلحانی باشد، بیان کرد: پذیرش مصلحانه، سبب می‌شود گزینش طلاب با مصلحت، پیش برود و افراد صالح برای انجام وظائف خود انتخاب شوند که امروز در کف جامعه، بیش از پذیرش نخبگانی، به آن نیاز خواهیم داشت و با پذیرش مصلحانی و بر اساس مصلحت، قطعاً نیروها ماندگاری بیشتری برای حوزه‌های علمیه خواهند داشت.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به طرح امین، اظهار کرد: حضور طلاب حوزه خراسان در نظام آموزش و پرورش به منظور ارائه خدمات اجتماعی باید مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد، زیرا این سرمایه‌های غنی باید در حوزه بمانند و اینطور نباشد که طلاب پس از جذب در آموزش و پرورش از حوزه منفک شوند.

خیاط ادامه داد: طلاب افتخار حوزه بوده که در ساختار نظام آموزش و پرورش ورود کرده‌اند، اما ارتباط آنان نباید با حوزه‌های علمیه قطع شود، بلکه استخدام و پذیرش آنان باید مبتنی بر مصلحت‌سنجی حوزه خراسان، با برنامه‌ریزی و حساب شده، در راستای ارائه خدمات اجتماعی پیش رود.

وی با بیان اینکه قائل به برون‌سپاری نوع کارها هستیم و از طرح‌های جدید همراه با برنامه‌های نوآورانه(استارتاپ) طلاب در حوزه استقبال می‌کنیم، افزود: از طلاب و نیروهای ارزشمند حوزه که به عرصه برنامه‌های نوآورانه یا دانش‌بنیان مرتبط با رویکردهای حوزه علمیه خراسان ورود کنند حمایت خواهیم کرد، زیرا این ورود هم به آنان حس خوب کارآمدی خواهد داد و هم درآمدزایی در راستای نوع خدمت و فعالیت خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha