روحیه پرسشگری در دانش‌آموزان تقویت شود
کد خبر: 4104178
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳
رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا:

روحیه پرسشگری در دانش‌آموزان تقویت شود

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا با بیان اینکه روحیه پرسشگری در دانش‌آموز باید تقویت شود، گفت: پژوهشگر بودن به یکباره صورت نمی‌گیرد، از همین دوران دانش‌آموزی باید روحیه پژوهشگری آموزش داده شود. اگر به پژوهش اهمیت ندهیم باید بپذیریم فقط مصرف‌کننده باشیم و راه‌حل مشکلاتمان را از افراد دیگری بخواهیم.

حسین رضوان رئیس دانشگاه بوعلی‌سینابه گزارش ایکنا از همدان، حسین رضوان، رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا، امروز، ۱۲ آذرماه در آیین نواختن زنگ پژوهش و فناوری در دبیرستان دخترانه متوسطه دوم هجرت شهر همدان اظهار کرد: اگر قدرت حل مسئله در دانش‌آموزان تقویت نشود در دانشگاه‌ها هیچ اتفاقی نمی‌افتد. روحیه پرسشگری در دانش‌آموز باید تقویت شود.

وی افزود: اگر دانش‌آموزان با این روحیه آموزش ببینند از هر مسئله‌ای که درباره آن وجود دارد، راحت نمی‌گذرند. باید به دانش‌آموزان مهارت حل مسئله را آموزش بدهیم، چراکه باید بتوانند به مسائل خود فکر کنند و آنها را حل کنند. پژوهشگر بودن به یکباره صورت نمی‌گیرد، از همین دوران دانش‌آموزی باید روحیه پژوهشگری آموزش داده شود. اگر به پژوهش اهمیت ندهیم باید بپذیریم فقط مصرف‌کننده باشیم و راه‌حل مشکلاتمان را از افراد دیگری بخواهیم.

رضوان با بیان اینکه جامعه‌ای که پژوهش نداشته باشد، مصرف‌کننده است، یادآور شد: تمام علوم دنیا در شاخه‌های مختلف به‌وسیله پژوهش محقق شدند و اگر پژوهش وجود نداشته باشد هیچ علمی به‌وجود نمی‌آید و گسترش پیدا نمی‌کند.

وی بیان کرد: برای اینکه بتوانیم مشکلاتمان را حل کنیم باید تحقیق کنیم. مسئولان آموزش‌ و پرورش به‌دنبال چاپ مقاله ISI نباشند. در آموزش‌ و پرورش باید روحیه پژوهشگری ایجاد شود و دانش‌آموزان را پژوهشگر تربیت کرد.

احمدآقامحمدی، معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌ و پرورش استان همدان نیز در این مراسم از راه‌اندازی مرکز نوآوری دانش‌آموزی در هنرستان دیباج همدان خبر داد و اظهار کرد: قرار است یک مرکز نوآوری با همکاری پارک علم و فناوری در هنرستان دیباج تشکیل شود تا دانش‌آموزان در کنار آموزش، بتوانند خلاقیت خود را به محصول تبدیل کنند.

وی با بیان اینکه برنامه مربوط به فعالیت دانش‌آموزان در پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی رخ می‌دهد که در تمام مناطق وجود دارد، تصریح کرد: مراجعه و حضور دانش‌آموزان هنرستانی به پژوهش‌سراها از سال گذشته بیشتر شده تا دانش‌آموزان دبیرستانی و هنرستانی در کنار هم قرار بگیرند تا فکر و ایده دبیرستانی‌ها توسط هنرستانی‌ها به محصول تبدیل شود.

آقامحمدی با بیان اینکه دو هزار و 500 نفر از همکاران ما در حوزه پژوهشی فعالیت دارند، مطرح کرد: در بین ۲۰ هزار معلم، ۳۰۰ برگزیده داشتیم؛ همچنین سال گذشته ۶۰ هزار دانش‌آموز در مسابقات علمی و پژوهشی شرکت کردند و از این تعداد ۳۰۰ هزار برگزیده استانی ‌و ۱۱ برگزیده کشوری داشتیم.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌ و پرورش همدان در پایان یادآور شد: ۳۱۷ هزار دانش‌آموز در مقاطع مختلف در دو هزار و 600 مدرسه و 11 هزار و 400 کلاس حضور دارند.

انتهای پیام
captcha