تبعیت از ولایت و رهبری، نشانه محبت خدا/ بسیج حفظ معنویت را در دستور کار قرار دهد
کد خبر: 4103950
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷
خطیب جمعه تهران بیان کرد:

تبعیت از ولایت و رهبری، نشانه محبت خدا/ بسیج حفظ معنویت را در دستور کار قرار دهد

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی در خطبه های نماز جمعه تهران گفت: اگر می‌خواهید بدانید با خدا دوستی دارید ابتدا مشاهده کنید زیرپرچم ولایت هستید یا نه. نشانه محبت خدا تبعیت از ولایت و رهبری است. کسانی که در نامه‌ای از امام حسین(ع) دعوت کردند به ایشان محبت داشتند و حتی از حضرت مسلم هم استقبال خوبی انجام دادند اما از ولی خود تبعیت نکردند.

حجت‌الاسلام صدیقی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، خطیب جمعه تهران، امروز، یازدهم آذر، در خطبه اول نماز جمعه که در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان اینکه خداوند در سوره «حشر» بندگان خود را به مراقبه و محاسبه توصیه کرده است، گفت: ما همواره در محضر خدا هستیم. اگر درک کنیم همیشه شخصیتی با عظمت و مقتدر با ماست و هوایمان را دارد ضمن اینکه احساس آرامش می‌کنیم، احساس محبت و قدرت هم خواهیم داشت، چون می‌دانیم تنها نیستیم و یک قدرت عظیم وجود دارد و در این شرایط برای جلب حمایت خدا باید حواس خود را جمع کنیم و مراقب گوش، چشم و زبانمان باشیم و باید مدنظر داشت که انسان به خدا وابسته است.

وی با بیان اینکه بعد از مرگ همه سخنانمان را خودمان می‌شنویم، نگاهمان ثبت می‌شود و اینها ابدی خواهند بود، افزود: پس باید مراقب باشیم چیزی را در سفره‌هایمان قرار دهیم که صحیح باشد و در قیامت نسبت به آنچه که انجام می‌دهیم باید پاسخ داد.

خطیب جمعه تهران با تأکید بر این مطلب که باید از خدا حساب برد و حریم خدا را حفظ کرد، عنوان کرد: خداوند نسبت به آنچه که انجام می‌دهیم باخبر است و ضروری است از شر غفلت به خداوند پناه برد.

صدیقی در ادامه این خطبه سوره «حمد» را مادر تمام سوره‌های قرآنی عنوان کرد و گفت: شریعت، طریقت، حقیقت صراط مستقیم هستند و مسیر صحیح حرکت ما به سوی خداست. اگر خداوند به ما معرفت دهد خواهیم دانست که همین نماز جمعه بهترین غذای روح است و روح و جان ما از حقیقت نماز نور و قوت می‌گیرد و از طریق آن به درجات بالا دست پیدا خواهیم کرد و لذا در هنگام نماز از خداوند اهدنا صراط السمتقیم را بخواهیم.

وی ادامه داد: نه تنها بیماری‌ها با نماز شفا پیدا می‌کند بلکه با وجود مطلق ارتباط خواهیم گرفت و اگر هم اهلیت داشته باشیم رنگ خدا پیدا خواهیم کرد. نماز خیرالعمل است و بنده را به خدا نزدیک می‌کند.

براساس این گزارش حجت‌الاسلام صدیقی در خطبه دوم با بیان اینکه همه خوبی‌ها ریشه در تقوا دارد، گفت: آموزه‌های قرآن کریم به صراحت به ما آموخته اگر ملتی تقوا داشته باشد مشکلات دنیوی آن ملت حل و فصل خواهد شد و خداوند ابزارهایی را برای رفع گره‌های زندگی قرار خواهد داد. مؤمنان برای خداوند حریم قائل شوید و حرمت خدا را حفظ کنید و از فرماندهی که قدرت مطلق است تمرد نکنید و بدانید تمرد از قدرت مطلق مجازات دارد.

صدیقی بیان کرد: آن چیزی که تقوا را در جوامع عمومی بشری تقویت می‌کند کنترل زبان است و اگر کسی اهل مراقبه باشد برای اینکه خطا نکند کمتر حرف می‌زند و درست و بجا حرف می‌زند و کم‌سخن گفتن و صحیح سخن گفتن انسان را به دریای حکمت متصل می‌کند. از سوی دیگر کم‌سخن گفتن رفتارهای انسان را اصلاح می‌کند.

وی با تبریک میلاد حضرت زینب(س) گفت: حضرت زینب(س) جزء شخصیت‌های بی‌نظیر و ممتاز تاریخ است. ایشان در شرایطی که قرار داشتند توانستند با پیامشان اسلام را بیمه کنند. حضرت زینب(س) ذوب در ولایت بودند همانطور که بسیج ذوب در ولایت است. تمام کارهای حضرت زینب(س) حسینی بود و بوی امام حسین(ع) را می‌داد و خوی امام حسینی تمام کارها و زندگی او را پوشش داده بود.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه حضرت زینب(س) تمام تهدیدات را به فرصت تبدیل کردند، افزود: امروز انقلاب ما و عزت و استقلالی که به دست آورده‌ایم به برکت حضرت زینب(س) است. حضرت زینب(س) در همه جا به تکلیف توجه می‌کردند و در شرایط سخت دستپاچه نمی‌شدند و طبق دستور ولایت عمل می‌کردند و به عنوان معلمی بی‌نظیر برای ما قلمداد می‌شوند.

صدیقی با ذکر مثالی یادآور شد: شهید سلیمانی سیاستمدار خوب و مدیر شایسته‌ و مقتدری بود که فتوحاتی را رقم زد اما در برابر ولی خود سردار و سرلشکر نبود بلکه دلداده و عاشق بود. همانطور که مشاهده می‌کنید امرای ارتش فراتر از سرلشکری و امیری و فرماندهی عمل می‌کنند، لذا این هنر بسیجی بودن است.

وی درباره نقش تقوا در تبدیل تهدیدات و فرصت‌ها عنوان کرد: دشمن با همه تجهیزاتش در برابر ملت ایران شکست خورده و ملت ایران تمامی این تهدیدات را به فرصت تبدیل کرده است، چون در کشور ما یک قوه عاقله و یک قلب تپنده وجود دارد و همه مردم ذوب در نایب امام زمان(ع) است و انتظارشان انتظار واقعی است و تقوایشان تقوای الهی.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه امام راحل به اینکه بسیجی بودند افتخار می‌کردند، گفت: ولایت جریانی است که قلب مؤمن را به حرم خدا تبدیل می‌کند. مؤمن هیچگاه محبت خدا را با محبت هیچ‌کس جایگزین نمی‌کند. اگر می‌خواهید بدانید با خدا دوستی دارید ابتدا مشاهده کنید زیرپرچم ولایت هستید یا نه. نشانه محبت خدا تبعیت از ولایت و رهبری است. کسانی که در نامه‌ای از امام حسین(ع) دعوت کردند به ایشان محبت داشتند و حتی از حضرت مسلم هم استقبال خوبی انجام دادند اما از ولی خود تبعیت نکردند.

صدیقی اظهار کرد: ملت ایران بیش از 40 سال است تحت شدیدترین فشارها و تهدیدات قرار دارد ولی هیچگاه کم نیاورده است چون زیر پرچم ولایت قرار دارد. ملت ایران به امام زمان(عج) و خدای او دل داده است و در اکثر وصیت‌نامه‌های شهدا این حقیقت ابراز شده است، لذا محبت رهبری مسئله‌ای جدا از ریاست جمهوری و مناصب سیاسی دیگر است و محبت رهبری یک حقیقت است.

وی گفت: داشتن روحیه بسیجی مهمتر از عضویت در بسیج است، همانطورکه برخورداری از تقوا اهمیت دارد. ولی فقیه و امام راحل هیچگاه اشتباهی انجام نداده‌اند نه اینکه معصوم باشند بلکه به واسطه داشتن تقوا اشتباه نکرده‌اند.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: رهبر معظم انقلاب بسیج را خالق حماسه‌ها تفسیر کرده‌اند. به عبارتی بسیج باید حفظ معنویت را در دستور کار خود قرار دهد و آن معناست که حرف را حرف می‌کند و حرف بی‌معنا اثر ندارد.

وی ادامه داد: معنویت و توحید باعث می‌شود تا در هنگام ظهور چنددستگی وجود نداشته باشد و بدانیم که امام زمانمان دریاست و ما قطره‌ای از این دریا محسوب می‌شویم. اینکه بیش از 40 سال دشمن دچار اشتباه می‌شود و در اشتباهاتش با بن‌بست مواجه می‌شود به خاطر این است که ملت ایران اتحاد و اعتقاد دارد. ملت ایران باور دارد که ولی فقیه‌اش نایب امام زمان(ع) است و نایبش اهل تقواست و امام زمانش او را تنها نمی‌گذارد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به روز دانشجو گفت: زمانی آمریکایی‌ها تمام امور ایران را تحت نظر و سلطه خود داشتند. در آن زمان عده‌ای از دانشجویان تجمع کردند و نخستین شعار مرگ بر آمریکا در تجمعات دانشجویی سر داده شد. بعد از اینکه لانه جاسوسی از سوی دانشجویان تسخیر شد امام راحل پیام دادند خوب جایی را تسخیر کرده‌اید و رها نکنید و این حرکت انقلاب دوم نامیده شد و معجزه دانشجویی تفسیر می‌‎شود.

صدیقی افزود: تسخیر لانه جاسوسی نشان داد که فکر دانشجو با امامت همخوانی دارد. همچنین این جنبش دانشجویی بود که اعتکاف و معنویت را کشوری و جهانی کرد. در دفاع مقدس جنبش دانشجویی هزاران شهید تقدیم ایران و اسلام و انقلاب کرده و زیرپرچم ولایت سربازی خودش را با خونش امضا کرده است.

وی با بیان اینکه جهاد سازندگی را دانشجویان راه انداخته‌اند، گفت: از سوی دیگر دانشجویان در تأسیس سپاه پاسداران نقش مهمی را ایفا کرده‌اند. بدانید امام حسین(ع) در دانشگاه‌ها خیمه و پرچم دارد و دانشجویان زیر پرچم امام حسین(ع) بیمه شده‌اند و هرجا که پرچم امام حسین(ع) هست آن پرچم، پرچم پیروزی است.

امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: دانشگاهی که با خون شهدا تأسیس شده و اساتیدی که از سفره شهدا حقوق دریافت می‌کنند، به انقلاب صدمه وارد نمی‌کند و تا آخر زیر پرچم ولایت به وظایف دانشجویی خود عمل می‌کند.

صدیقی با تبریک روز نیروی دریایی گفت: نیروی دریایی مقتدر کشورمان در دوران دفاع مقدس ماشین جنگی رژیم بعث عراق را در دریا متوقف کرد. نیروی دریایی کشورمان نیرویی پویا، معتقد و رو به پیشرفت است و قدرت مهمی است که قدرت‌های بزرگ افتخار می‌کنند با آن همراه شوند. نیروی دریایی کشورمان در عرصه معنویت مانند عرصه‌های علمی به خوبی درخشیده است.

وی در پایان با اشاره به عملکرد تیم ملی کشورمان در رقابت‌های جام جهانی 2022 قطر گفت: عملکرد تیم ملی کشورمان عملکرد خوبی بوده و به هر حال برد و باخت در رقابت‌های ورزشی وجود دارد و امری طبیعی است.

انتهای پیام
captcha