جلسه قرآن «محمدصادق صالحی» بازگشایی شد + فیلم
کد خبر: 4103364
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۳
پس از مدتی تعطیلی

جلسه قرآن «محمدصادق صالحی» بازگشایی شد + فیلم

جلسه قرآن محمدصادق صالحی، از قاریان و مدرسان پیشکسوت استان گیلان که چند ماه به دلیل برخی مسائل تعطیل شده بود، در مکانی جدید مجدداً تشکیل شد.

محمدصادق صالحیمحمدصادق صالحی، از جمله قاریان و مدرسان پیشکسوت قرآن اهل استان گیلان است که، سال‌هاست جلسات قرآنش، میزبان علاقه‌مندان است. جلسات قرآن صالحی پیش‌تر در مسجد جامع کاسه‌فروشان برگزار می‌شد و اکنون، سه‌شنبه‌ها در مسجد سیدالشهداء(ع) صیقلان رشت برپا می‌شود.

امیر صالحی، فرزند محمدصادق صالحی که خود از مدرسان قرآن گیلان است در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به برگزاری نخستین جلسه مسجد صیقلان به تاریخ سه‌شنبه، اول آذرماه بیان کرد: این جلسه آموزشی با قدمت چهل سال، پیش از این در مسجد کاسه‌فروشان برپا می‌شد و بسیاری از قاریان برجسته و مطرح استان در این جلسه شرکت داشته‌اند که برخی از آن‌ها هم‌اکنون در سطح استان جلسه‌دار هستند.

صالحی با اشاره به مشکلاتی که برای برگزاری این جلسه به وجود آمده بود، گفت: جلسه به دلیل شرایط کرونا تعطیل شد، اما در ادامه بازگشایی و چند جلسه هم برگزار شد، اما به دلیل عدم همراهی و حمایت‌های لازم از سوی متولیان مسجد و هیئت امناء مشکلاتی به وجود آمد و سبب شد تا استاد، جلسه را تعطیل کنند.

وی با اشاره به برپایی مجدد این جلسه بیان کرد: بنای استاد بر این بود که دیگر جلسه نداشته باشند ولی به دلیل اینکه امام جماعت مسجد سیدالشهداء(ع) صیقلان و هیئت امنای این مسجد سابقه رفاقت دیرینه‌ای با استاد دارند، پیشنهاد تشکیل این جلسه را در این مسجد دادند. البته بازگشایی جلسه اعلام و سپس استاد را در جریان قرار دادند و ایشان هم چاره‌ای جز حضور نداشتند.


بیشتر بخوانید؛

تلاوت «محمدصادق صالحی» در جشن قاریان + صوت

مناجات‌خوانی در محفل قرآنی حسینیه امام خمینی(ره) + فیلم


صالحی در ادامه افزود: استاد صالحی به دلیل اینکه بیش از چهار دهه جلسه‌داری کرده بودند، انتظار داشتند سازمان‌های فرهنگی در اختلاف با متولیان مسجد و هیئت امنا وارد شوند؛ زیرا این جلسه در ردیف چند جلسه برتر کشور است. این ادعای من نیست، بلکه نظر استاد احمد ابوالقاسمی و امثال ایشان است تا اینکه مجدداً علاقه‌مندان پیگیر شدند و در نهایت جلسه ایشان در مسجد سیدالشهداء (ع) صیقلان بازگشایی شد.

وی در پاسخ به این پرسش که چه شاخصه‌هایی سبب شده تا این جلسه چنین جایگاهی پیدا کند بیان کرد: استاد صالحی در دانش‌های مختلفی نظیر تجوید، لحن و اختلاف قرائات همچنین موسیقی ایرانی تسلط دارند و این مسائل دست به دست هم داد تا جلساتشان به لحاظ فنی جایگاه مهمی داشته باشد.

صالحی بیان کرد: یکی دیگر از خصوصیات این جلسه هم این است که تمام تلاوت‌ها به صورت سیستمی ضبط می‌شود و از تلویزیون‌های مستقر در مسجد هم به مخاطبان ارائه می‌شود. در نهایت به هر کسی که تلاوت می‌کند یک سی‌دی داده می‌شود که مشتمل بر تلاوت این قاری و بیان نکات استاد است. بر این اساس، جلسه کاملاً به‌روز است و از ابزارهای تکنولوژی برای برگزار شدن هر چه بهتر جلسه استفاده می‌شود. امری که سبب شده جوانان هم نسبت به حضور در این جلسه اقبال وسیعی نشان دهند.

محمدصادق صالحی در سال ۱۳۳۰ در خانواده‌ای قرآنی در رشت متولد شد. پدر محمدصادق، معلمان قرآن را از نقاط مختلف به محله و مکتبخانه‌های رشت می‌آورد و شور و عشق یادگیری تلاوت قرآن را از آن زمان در جان محمدصادق انداخت. این قاری پیشکسوت، تلاوت حرفه‌ای قرآن را قبل از انقلاب اسلامی در جلسه استاد ابراهیم پورفرزیب (مولایی) آغاز کرده است به صورتی که هر هفته در جلسه صبح جمعه‌های مسجد الرضا(ع) واقع در خیابان بهار تهران حضور یافته و به سطوح بالای تلاوت قرآن رسیده است. حضور مستمر صالحی در جلسه استاد مولایی به گونه‌ای بوده است که بارها استاد مولایی، حضور به موقع این قاری پیشکسوت را که از رشت به تهران می‌آمد به شاگردان تهرانی خود متذکر می‌شده است.

انتهای پیام
captcha