رویداد هم‌اندیشی «انتقال فناوری به روستا‌ها» در کرمان برگزار شد
کد خبر: 4103344
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱

رویداد هم‌اندیشی «انتقال فناوری به روستا‌ها» در کرمان برگزار شد

رویداد «انتقال فناوری به روستا‌ها» (روستای نوفن) از سوی صندوق کارآفرینی امید به منظور بررسی ظرفیت‌های استانی و تهیه بانک اطلاعلاتی از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در حوزه کارآفرینی در کرمان برگزار شد.

رویداد هم‌اندیشی انتقال فناوری به روستا‌ها

به گزارش ایکنا از کرمان، رویداد هم‌اندیشی انتقال فناوری به روستا‌ها(روستای نوفن) از سوی صندوق کارآفرینی امید به‌منظور بررسی ظرفیت‌های استانی، تعامل بیشتر صندوق با دستگاه‌های اجرایی استان و تهیه بانک اطلاعلاتی از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در حوزه کارآفرینی امروز، ۸ آذرماه در کرمان برگزار شد.

محمدصادق حسنی، مدیر توسعه زیست بوم کسب و کار صندوق کارآفرینی امید کشور در این مراسم با اشاره به سی‌امین سال فعالیت صندوق کارآفرینی امید گفت: کلید واژه ما در سه دهه گذشته حمایت از کسب و کارهای خرد بوده است.

وی با بیان اینکه کرمان به‌عنوان دومین استان، طرح روستای نوفن را اجرا می کند، گفت: از سال ۱۳۹۶ به بعد رویکرد صندوق حمایت از کسب و کارهای روستایی بوده است که ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در کشور پرداخت شد و ۴۴ درصد این تسهیلات به بخش کشاورزی اختصاص یافت.

حسنی با بیان اینکه در کل کشور ۳۰ رسته فعالیت مشخص شد که در استان کرمان نخستین فراوانی مربوط به دام سبک و سنگین و سپس فرش است، افزود: کشت نهال و بذر، محصولات گلخانه‌ای، بوم گردی، خدمات مدرن‌سازی کشاورزی، صنایع دستی، پرورش طیور و زنبور عسل، پوشاک، صنایع تبدیلی و بازاریابی محصولات کشاورزی اولویت‌های مشاغل استان کرمان در روستاها است.

وی با اشاره به منابع مالی محدود و بیان اینکه امکان ارزش افزوده برای واحد کسب و کار وجود دارد، ادامه داد: برای افزایش بهره‌وری، همه دستگاه‌ها باید در زمینه دانش‌بنیان‌ها کمک کنند و هدف از نشست امروز نیز تعیین نقش کاربردی برای سازمان‌ها است و امیدواریم صندوق کارآفرینی امید به‌عنوان حلقه میانی و تسهیل کننده بتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند.

موافع قانونی پیوند دانش و تولید رفع شود

حسین مهرابی، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان در این مراسم با بیان اینکه تجلی ضریب نفوذ دانش در بهره‌وری نمایش داده می‌شود، گفت: بهره‌وری مفهوم پیچیده‌ای دارد و پیشرفت آن سخت و مهم است؛ هر چند شکاف بین حداکثر و حداقل نشان می‌دهد که چه میزان جای کار وجود دارد.

وی با اشاره به اقدام خوب صندوق کارآفرینی امید در برگزاری رویداد روستای نوفن، گفت: هدف اصلی رویداد این است که گروه‌های مختلف در بهره‌وری شناخته شوند که نمود آن را در بخش کشاورزی می‌توان دید. اگرچه دانش تولید شده اما پیوند بین این دانش و مبدأ وجود ندارد که صندوق به‌دنبال ایجاد این پیوند است. لذا توجه به تکمیل زنجیره تولید تا مصرف باید بررسی و خلاء‌های آن مشخص شود.

مهرابی با اشاره به نقش دولت در تسهیل‌گری برای روان‌سازی ارتباطات و صدور مجوزات برای پیوند دانش با تولید، گفت: باید اجازه داد که شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور با تولیدکنندگان ارتباط گرفته و مزاحمت‌های قانونی شکل‌گیری این ارتباط شناخته و رفع شود.

منصور خانه‌گیر، مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کرمان نیز در این مراسم با بیان اینکه ۶۰ بخش، ۱۵۴ دهستان و براساس سرشماری سال ۹۵ تعداد ۱۱ هزار و ۷۶۳ روستا و آبادی در استان کرمان وجود دارد، گفت: جمعیت روستایی استان کرمان یک میلیون و ۳۲ هزار نفر است و حدودا ۴۱ درصد از جمعیت استان در روستاها هستند.

وی با بیان اینکه در زمینه توسعه زیرساخت‌ها در روستاها اقدامات خوبی انجام شده، گفت: در حوزه دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری باید برای روستاهایی کار کرد که خالی از سکنه شده‌اند و برای اجرای طرح‌هایی که منجر به مهاجرت معکوس به روستاها می‌شوند آماده همکاری هستیم.

انتهای پیام
captcha