تشریح برنامه‌های دانشگاه امام رضا(ع) به مناسبت روز دانشجو
کد خبر: 4103338
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱

تشریح برنامه‌های دانشگاه امام رضا(ع) به مناسبت روز دانشجو

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) به تشریح برنامه‌های روز دانشجو در این دانشگاه پرداخت.

مرتضی رجوعی، رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مرتضی رجوعی، رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، امروز ۸ آذرماه، در نشست خبری که به مناسبت روز دانشجو با حضور اصحاب رسانه در محل واحد برادران این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به رویکردهای برنامه‌های این دانشگاه به مناسبت روز دانشجو، اظهار کرد: آذرماه امسال با شرایط سیاسی و اجتماعی متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته مواجه است و بر همین اساس لازم است که دانشگاه‌ها به عنوان محور تحولات اجتماعی میدان‌داری کنند و بتوانند مداخلات علمی و اجتماعی موثری در جامعه داشته باشند.

وی بیان کرد: پنج رویکرد کلیدی را در برنامه‌های روز دانشجو در دستور کار خود قرار دادیم که می‌توان به محورهایی چون تعمیق بصیرت دینی و انقلابی دانشجویان، ایجاد فضایی مفرح برای دانشجویان در جهت شادابی و نشاط آن‌ها، تزریق روحیه امید و انگیزه‌بخشی در راستای شعار ما می‌توانیم، گسترش فعالیت‌های داوطلبانه دانشجویی در  ایام منتهی به ۱۶ آذر و در نهایت هم ترویج روحیه کارآفرینی و به ویژه اشتغال دانش‌بنیان در محیط‌های دانشگاهی که متناسب با شعار سال است، اشاره کرد.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: این دانشگاه در پنج سال گذشته سعی کرده تا تمام برنامه‌های خود را در جهت شعار محوری تحت عنوان «دانش و مهارت در پرتو معنویت»، محقق کند.

رجوعی با اشاره به برنامه‌های کلیدی این دانشگاه، بیان کرد: با توجه به اینکه ایام ۱۶ آذر امسال مصادف با ایام دهه فاطمیه است، بر همین اساس لازم است که برنامه‌های این دانشگاه به گونه‌ای برگزار شود که شأن این ایام نیز حفظ شود که بر همین اساس دانشگاه امام رضا(ع) برنامه‌های عملیاتی خود را در ایام ۱۶ آذر و به مناسبت روز دانشجو در دو مرحله اجرا می‌کند، بدین ترتیب که بخشی از برنامه‌ها که برنامه‌های تفریحی و نشاط‌آور هستند در هفته جاری و بخش دیگری از برنامه‌ها که بیشتر مطالبه‌گری و دیدارهای نخبگانی است در هفته آینده که منتهی به روز ۱۶ آذر می‌شود، برگزار خواهد شد.

وی اظهار کرد: این در حالی است که روز گذشته جشن روز دانشجو در واحد برادران برگزار شد و فردا هم که روز ولادت حضرت زینب(س) است جشن روز دانشجو برای واحد خواهران در سالن همایش‌های موسسه ترییت بدنی آستان قدس برگزار خواهد شد و هفته آینده هم در روز ۱۶ آذر ماه جلسه‌ای را با حضور یکی از مسئولین کشوری خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) بیان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های ما که همیشه آن را در دستور کار خود قرار داده‌ایم، اعزام دانشجویان به عتبات عالیات در بین دو نیم سال تحصیلی بود اما امسال با توجه به شرایط حاکم در جامعه اعزام دانشجویان به عتبات را در ایام منتهی به روز ۱۶ آذر خواهیم داشت که بر همین اساس روز گذشته ۸۰ نفر از دانشجویان واحد دختران به عتبات اعزام شدند و امیدواریم که با این کار خود نقش موثری در تعمیق بصیرت دینی دانشجویان داشته باشیم.

رجوعی اظهار کرد: یکی از برنامه‌هایی که همواره مورد توجه و تاکید قرار می‌دهیم این است که با توجه به شرایط حاکم در کشور برنامه روایتگری دانش‌بنیان را داشته باشیم. همانگونه که می‌دانیم یکی از شبهاتی که نسل جوان دارد این است که نظام مقدس جمهوری اسلامی در سال‌های بعد از انقلاب چه کارآمدی‌هایی در عرصه‌های نظامی، دفاعی و امنیتی داشته است.

وی تاکید کرد: همچنین یکی دیگر از برنامه‌هایی که در جهت روایتگری دانش‌بنیان انجام می‌دهیم ارتباط با الگوهای موفق است. یکی از مراکز ما در حوزه دانش‌بنیان، فناوری‌های زیستی است که در دانشگاه یزد توسط خانم دکتر حقیرالسادات انجام می‌شود و طی جلسه‌ای که با ایشان داشتیم بناست که تعدادی بالغ بر ۵۰ نفر از دانشجویان واحد خواهران این دانشگاه را جهت بازدید از دستاوردهای کاری ایشان، به یزد اعزام کنیم تا با رویکردهای علمی و جهادی این بانوی موفق آشنا شوند.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: مراکز دانش‌بنیان بی‌شماری در کشور وجود دارد که اقتصاد دانش‌بنیان و اشتغال دانش‌بنیان را شکل دادند و ما آن دسته از شرکت‌هایی که در استان وجود دارد را شناسایی کرده‌ایم، به گونه‌ای که تا کنون پنج گروه دانشجویی این دانشگاه به پارک علم و فناوری استان اعزام شدند و در آنجا با فعالیت شرکت‌های مستقر در پارک آشنا شده‌اند که این اقدام نیز یکی دیگر برنامه‌های ما به‌شمار می‌رود. همچنین برنامه‌ریزی دانشگاه برای برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت هم یکی دیگر از برنامه‌های این دانشگاه است.

رجوعی بیان کرد: ایجاد هم‌افزایی و اجرای برنامه‌های مشترک با سایر موسسه‌های وابسته به آستان قدس رضوی نیز از دیگر برنامه‌های این دانشگاه است که یکی از این مؤسسه‌ها، مؤسسه جوانان است که اردوهای بصیرتی و معرفتی خوبی در این موسسه صورت گرفته و بر اساس تفاهمی که با یکدیگر داریم بناست که ما هم بتوانیم تعدادی بالغ بر ۲۵۰ نفر از دانشجویان واحد برادران و ۲۵۰ نفر از دانشجویان واحد خواهران را با همکاری موسسه جوانان در این اردوهایی که به صورت یک‌روزه برگزار می‌شود شرکت دهیم تا دانشجویان از این فضاها که به نوعی فضای شادی و تفریح همراه با مبانی دینی، اعتقادی و رفع شبهات است را استفاده کنند.

وی اظهار کرد: همچنین همکاری با مرکز بانوان و امور خانواده آستان قدس رضوی یکی دیگر از برنامه‌های در نظر گرفته شده در این دانشگاه است. بر اساس این همکاری سلسله نشست‌هایی تحت عنوان «شاخه نبات» با هدف آگاهی بخشی به دانشجویان در راستای مسائل پیش از ازدواج و دوران ازدواج در دو واحد خواهران و برادران برنامه‌ریزی شده که انجام خواهد شد.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: با توجه به همزمانی روز دانشجو و ایام دهه فاطمیه برنامه‌های مختلفی در جهت برپایی موکب‌های عزاداری در هر دو پردیس خواهران و برادران برنامه‌ریزی شده است و علاوه بر این موکب‌ها نیز موکب‌هایی در سطح شهر هم برپا خواهد شد که صرفا خدمتگزاری به زائران را بر عهده ندارند، بلکه موکب‌هایی هستند که در جهت آگاهی‌بخشی و ایجاد فضای گفت‌وگو بین اساتید  دانشگاه و دانشجویان با مردم را برپا می‌شوند.

رجوعی اظهار کرد: یکی از برنامه‌های کلیدی دانشگاه امام رضا(ع) در برنامه‌های تحولی کادرسازی برای نظام اسلامی است که این عبارت در سطح آستان قدس رضوی، ملی و بین‌المللی است و در حال حاضر نیز بالغ بر ۱۲۰۰ دانشجوی خارجی از کشورهای عراق، پاکستان، افغانستان، سوریه و آذربایجان در تمامی رشته‌ها در دانشکده‌های مهندسی، معماری، علوم انسانی، علوم ورزشی و روانشناسی علوم تربیتی این دانشگاه تحصیل می‌کنند که این افراد سفیران فرهنگی نظام اسلامی هستند که پس از اتمام دوران تحصیل زمانی‌که به کشور خود بازمی‌گردند، به‌عنوان سفیران فرهنگی انقلاب ما، تاریخ و تمدن ما را به کشورهای خود منتقل خواهند کرد و به نوعی ما از این طریق می‌توانیم در حوزه کادرسازی انقلاب اسلامی در عرصه بین‌الملل نقش داشته باشیم.

وی بیان کرد: در عرصه آستان قدس رضوی هم خوشبختانه دانشگاه موفقیت‌های خوبی را کسب کرده است و رشته اماکن متبرکه این دانشگاه که از سال ۹۱ اجرا شده عمدتا از کارکنان و مدیران آستان قدس رضوی هستند که از این طریق توانسته‌ایم نقش کادرسازی خود را به خوبی ایفا کنیم.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: در فرایند استخدام نیرو برای آستان قدس رضوی، بنا داریم که از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه استفاده کنیم و آن‌ها را به استخدام این آستان مقدس درآوریم.

رجوعی بیان کرد: سیاست دانشگاه توسعه رشته‌های تحصیلات تکمیلی است، رشته‌هایی که بتواند با نیازهای دانشجویان در هر دو پردیس تطابق داشته باشد. مشخصا رشته‌های مربوط به دانشکده علوم تربیتی، مشاوره و روانشناسی را در سه سال گذشته توسعه داده‌ایم که این رشته‌ها امروزه در سطح نیازهای اجتماعی شاهد هستیم.

وی اظهار کرد: رشته‌های دیگری چون معماری اسلامی، روانشناسی ورزشی و... در دستور کار این دانشگاه است و اگر زیرساخت‌های مورد نیاز این رشته‌ها فراهم شود، این رشته‌ها نیز ایجاد خواهد شد. در حوزه‌های پژوهشی هم باید گفت که تاکنون بیش از ۲۰ طرح پژوهشی تقاضامحور صرفا برای آستان قدس رضوی را توسط همکارانمان در دانشکده‌های مختلف به اجرا درآورده‌ایم.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) با اشاره به تعداد دانشجویان داخلی این دانشگاه تصریح کرد: در حال حاضر ۱۰هزار دانشجو در هر دو پردیس مشغول تحصیل هستند که از این تعداد 8800 دانشجوی داخلی و ۱۲۰۰ دانشجوی خارجی هستند و از مجموع ۱۰ هزار نفر نیز 5500 دانشجو در واحد خواهران و ۵۰۰۰ دانشجو هم در واحد برادران در حال تحصیل هستند.

رجوعی بیان کرد: این دانشگاه هرچند که دانشگاه غیردولتی است، اما به واسطه وابستگی آن به آستان قدس رضوی و نام امام رضا(ع) مورد استقبال بسیاری از خانواده‌ها قرار گرفته است و به همین دلیل روز به روز هم بر متقاضیان این دانشگاه افزوده می‌شود، به گونه‌ای که در برخی از رشته‌های خود مانند روانشناسی، علوم تربیتی و مشاوره سالانه بالغ بر ۵۰۰ دانشجوی رزرو داریم.

وی تصریح کرد: هدف دانشگاه امام رضا(ع) کسب منافع مادی نیست بلکه هدف ما ایجاد کادرسازی برای انقلاب اسلامی و هم تعمیق بصیرت دینی و انقلابی است.

رئیس دانشگاه امام رضا(ع) گفت: هیچ دانشگاه غیر دولتی مانند این دانشگاه در راستای حمایت‌های مالی از دانشجویان خود اقدام کند، این در حالی است که دانشگاه امام رضا(ع) در سال ۱۴۰۰ و ۶ ماهه اول سال جاری بالغ بر ۲ میلیارد تومان به دانشجویان خود برای پرداخت شهریه تخفیفاتی ارائه داده‌ایم. این در حالی است که برای دانشجویان برتر قرآنی، دانشجویانی که حائز رتبه‌های ورزشی در سطح ملی و بین‌المللی هستند و دانشجویان ممتاز علمی از تخفیف ویژه شهریه‌های ثابت و متغیر دانشگاه بهره‌مند خواهند شد.

رجوعی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا، درخصوص افزایش شهریه این دانشگاه، اظهار کرد: دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)  و تمام دانشگاه‌های غیر دولتی در راستای افزایش شهریه‌ها تابع قوانین و ضوابط ابلاغیه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، امسال رقم پیشنهادی در دانشگاه در دانشگاه‌های غیر دولتی توسط اتحادیه دانشگاه‌های غیر دولتی افزایش شهریه ۳۷.۵ درصد بوده است، بدین منظور که دانشگاه می‌تواند از ۲۷.۵ تا ۴۷.۵ درصد افزایش شهریه داشته باشد، این در حالی است که در سایر دانشگاه‌ها این رقم بیشتر است.

وی بیان کرد: دانشگاه‌های غیر دولتی استان عدد ۴۷.۵ درصد را انتخاب کرد.، چرا که مواردی وجود داشت که هزینه‌های دانشگاه را بسیار بالا می‌برد و علی‌رغم اینکه دانشگاه‌های غیر دولتی استان از این رقم برای افزایش شهریه خود استفاده کردند، دانشگاه امام رضا(ع) برای دانشجویان جدیدالورود خود عدد ۳۷.۵ درصد را انتخاب کرد و برای دانشجویان قدیم نیز فقط ۳۵ درصد برای شهریه متغیر در نظر گرفته شد.

انتهای پیام
captcha