ترویج سبک زندگی اسلامی مبتنی بر مهدویت ضروری است
کد خبر: 4102145
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰
مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس:

ترویج سبک زندگی اسلامی مبتنی بر مهدویت ضروری است

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با اشاره به ضرورت تبیین سبک زندگی اسلامی با محوریت حضرت بقیةالله(عج)، گفت: ویژگی مهم سبک زندگی اسلامی مبتنی بر مهدویت آن است که امام(عج) با عنایت به مشیت خداوند، مبنی بر غیبت ایشان، براساس ضرورت‌های عصر غیبت ترسیم شده و قطعاً می‌تواند نمونه باورپذیرتری از سبک زندگی اسلامی را به جامعه ارائه دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، 4 آذرماه در سلسله سخنرانی‌های مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» گفت: سبک زندگی در جوامع مختلف براساس مبانی فکری و نوع اندیشه غالب بر آن جامعه تعریف می‌شود.

وی با بیان اینکه مبانی فکری می‌تواند ریشه دینی و الهی داشته باشند و یا از اندیشه‌های مختلف بشری نشئت گرفته باشد، افزود: از سوی دیگر، نوع نگرش حاکمان هر جامعه به مردم و انگیزه آنها از تشکیل حکومت هم در ترویج سبک زندگی اهمیت بسیاری دارد.

حدائق ادامه داد: حاکمانی که به‌دنبال تأمین سعادت ابدی مردم خویش هستند و آن را در اتصال به عالم بالا و پیروی از دین الهی جست‌وجو می‌کنند سعی در ترویج عقاید دینی و ایجاد سبک زندگی مذهبی دارند که این خود البته مقوله‌ای بسیار گسترده است که باید مستقل به آن پرداخت.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز اظهار کرد: بی‌تردید نوع دریافت همه حاکمان از دین و جامعه دینی یکسان نیست و چه بسا بسیاری از آنها، تنها پوسته‌ای از آن را شناخته باشند که به تبع بیش از آن هم نمی‌توانند به جامعه تحت امر خود القا کنند.

وی تصریح کرد: گروهی دیگر از حاکمان هم تنها سودای حکومت بر مردم را در سر دارند و اهتمام واقعی به تأمین سعادت ابدی بشر ندارند. آنها هرچند برای رسیدن به اهداف خود ناچارند که شعار تأمین سعادت ابدی انسان را سر دهند، اما مسیری را که در راستای نمایش این ادعا برای جامعه خود ترسیم می‌کنند، در نهایت مقصود و مراد خودشان ـ که حکومت بر مردم است ـ را تأمین می‌کند و نه بیشتر.

حدائق اضافه کرد: ترویج لذت‌گرایی، غوطه‌ور شدن در انواع وسایل و امکانات آسایشی و محور قرار دادن آن و تأمین و تضمین آتیه‌ای که توان اندیشیدن برای هر نوع تغییری را از جامعه بگیرد و هزاران شگرد شیطانی دیگر از آن جمله است.

به گفته وی، حاکمانی که نیل به سعادت ابدی بشر بر پایه دین را سرلوحه خود قرار داده‌اند نیز در سطوح مختلفی قابل بررسی هستند و بی‌تردید برترین آنها کسی است که در عین تأمین آسایش دنیوی، مسیر سلوک الهی و سعادت اخروی جامعه تحت امر خود را نیز هموار کند.

آغاز مکتب تشیع نظام اجتماعی از خانواده

عضو جامعه روحانیت شیراز بیان کرد: نظام اجتماعی شیعه هم همچون سایر نظامات فکری، تأمین سعادت بشر را سرلوحه شعارها و آرمان‌های خود قرار داده است و حتی برای کوچکترین واحد اجتماعی یعنی خانواده، نظامی سعادت‌بخش تدوین کرده است. در واقع مکتب تشیع، نظام اجتماعی خود را از کوچک‌ترین واحد آن یعنی خانواده آغاز کرده است. این همان چیزی است که در ادبیات امروز بزرگان از آن به سبک زندگی تعبیر می‌شود.

وی با بیان اینکه سال‌ها رهبر معظم انقلاب به ضرورت تبیین منشور سبک زندگی اسلامی اشاره کرده و از اندیشمندان برای ترسیم آن دعوت کرده‌اند، افزود: ترسیم سبک زندگی اسلامی از ابعاد مختلف قابل بررسی است. هر چند همه آنها در نهایت به یک جا ختم می‌شود. در واقع ما برای ترسیم سبک زندگی اسلامی راه‌های مختلفی را پیش‌رو داریم که یا مکمل و یا مبین یکدیگر هستند، به طور اجمال می‌توان ادعا کرد که سبک زندگی اسلامی از قرآن، روایات و سیره اهل بیت(ع) قابل استخراج است.

حدائق با تصریح اینکه «مهدویت» نیز می‌تواند یکی از محورهای تبیین سبک زندگی اسلامی باشد، افزود: ضرورت تبیین سبک زندگی اسلامی با محوریت حضرت بقیةالله(عج) از آن جهت که ایشان امام عصر(عج) هستند، دو چندان است.

وی تأکید کرد: ویژگی مهم سبک زندگی اسلامی مبتنی بر مهدویت آن است که امام(عج) با عنایت به مشیت خداوند، مبنی بر غیبت ایشان، براساس ضرورت‌های عصر غیبت ترسیم شده و قطعاً می‌تواند نمونه باورپذیرتری از سبک زندگی اسلامی را به جامعه ارائه دهد چرا که سلوک مسلمین در زمانی که دسترسی به امام معصوم میسر نیست، تفاوت‌های بسیاری با زمان حضور و دسترسی به امام معصوم دارد. از این رو ترسیم سبک زندگی اسلامی براساس آموزه‌های مهدویت از اهمیت خاصی برخوردار است.

مسئول حوزه علمیه خاتم‌الانبیا(ص) شیراز با اشاره به دعای حضرت حجت(عج) تصریح کرد: می‌‎توان گفت هر یک از فرازهای این دعا، بخشی از منشور ترسیم‌کننده ابعاد مختلف سبک زندگی اسلامی است. این منشور توسط امام معصوم ترسیم شده است. با دقت در متن همین دعا می‌توانیم ترسیم منشور سعادت بشر در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی و نیز دنیوی و اخروی را به وضوح درک کنیم.

حدائق در پایان گفت: این بدان معناست که حلقه وصل بین انسان و آسمان با عنایت به نیازهای حقیقی زندگی بشر و با ترتیب و رعایت اولویت‌ها، نقشه راه سعادت بشر را تبیین کرده است. دانستن این معنا برای کسانی که می‌خواهند برنامه جامع سعادت دنیوی و ابدی انسان را تدوین کنند، بسیار حائز اهمیت است.

انتهای پیام
captcha