هشتاد و پنجمین سالگرد شهادت آیت‌الله مدرس با حضور نایب‌رئیس مجلس/ کنگره ملی شهید مدرس(ره) برگزار می‌شود
کد خبر: 4101975
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰

هشتاد و پنجمین سالگرد شهادت آیت‌الله مدرس با حضور نایب‌رئیس مجلس/ کنگره ملی شهید مدرس(ره) برگزار می‌شود

مدیرعامل موسسه فرهنگی و بقاع متبرکه آستان قدس رضوی از برگزاری هشتاد و پنجمین بزرگداشت شهید مدرس(ره) با حضور نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در کاشمر خبر داد.

سید علی‌محمد سرابی، مدیرعامل موسسه فرهنگی و بقاع متبرکه آستان قدس رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سید علی‌محمد سرابی، مدیرعامل موسسه فرهنگی و بقاع متبرکه آستان قدس رضوی، امروز دوم آذرماه، در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت هشتاد و پنجمین سالگرد شهادت آیت‌الله مدرس در محل این زیارتگاه برگزار شد، اظهار کرد: تلاش می‌شود برنامه‌هایی که برای هشتاد و پنجمین سالگرد شهادت آیت‌الله مدرس(ره) پیش‌بینی شده در معرفی بهتر شخصیت این شهید، عالم مجاهد و فقیه با معرفت تأثیرگذار باشد.

وی بیان کرد: مشی، حرکت انقلابی و مقاومت بی‌نظیر شهید مدرس برای بسیاری از بزرگان که پایه‌گذار انقلاب اسلامی بودند درس‌آموز بوده است. تأثیرپذیری از مشی و منش شهید مدرس(ره) در کلام و مرام امام راحل مکرراً دیده و مشاهده می‌شد.

مدیرعامل موسسه فرهنگی و بقاع متبرکه آستان قدس رضوی با بیان اینکه در آستان قدس رضوی افتخار می‌کنیم که به این شهید بزرگوار خدمت می‌کنیم، از شهید مدرس به عنوان سیاست‌مدار مسلمان نام برد و اظهار کرد: امیدواریم شخصیت‌های انقلابی و مدیران کشور از روش و راه شهید الگو بگیرند.

سرابی عنوان کرد: آنچه در برنامه‌های بزرگداشت شهید مدرس به‌عنوان محور قرار می‌گیرد، تبیین و معرفی بیشتر ارزش‌هایی است که شهید مدرس به دنبال آن بودند.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه این بزرگ‌مرد عرصه دین و سیاست با مبارزات طولانی‌مدت و جهاد سختی که در دوران خفقان رضاشاهی داشتند، شیرینی این سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی را نچشیدند، اما به‌حق سهم بزرگی در شکل‌گیری نظام اسلامی داشتند و برماست که افکار و اندیشه‌های متعالی این شهید را به نحو احسن در جامعه معرفی و نشر دهیم.

مدیرعامل موسسه فرهنگی و بقاع متبرکه آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه می‌طلبد جوانان بیشتر با افکار و روش‌های مبارزاتی شهید مدرس آشنا شوند، تصریح کرد: اگرچه شهادت مظلومانه شهید مدرس برای انسان معمولی سخت است، اما واقعیت این است که این شهید اجر مبارزات خودش را دریافت کرده است.

سرابی عنوان کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبری درباره شهادت حاج قاسم سلیمانی فرمودند که ایشان اجر مبارزاتشان را گرفت، شهید مدرس نیز واقعاً لیاقت مقام شهادت را داشت و در جریان مبارزات به این مقام نائل آمد.

وی با توجه به اینکه آنچه وظیفه ماست به‌عنوان اداره‌کنندگان این زیارتگاه تا افکار و اندیشه‌های این شهید زنده تاریخ را در جامعه نشر دهیم تا اقشار مختلف مردم جامعه به‌ویژه جوانان بهره‌برداری کنند، گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده کنگره ملی شهید مدرس امسال آغاز بکار خواهد کرد.

مدیرعامل موسسه فرهنگی و بقاع متبرکه آستان قدس رضوی در همین خصوص گفت: مقدمات شکل‌گیری دبیرخانه علمی و اجرایی این کنگره در حال فراهم شدن است و طی سال آینده جلسات این کنگره برگزار می‌شود.

سرابی اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم در قالب این کنگره افکار و اندیشه‌های سیاسی، فقهی، اعتقادی شهید مدرس را در گام نخست بازشناسی و در ادامه نسبت به تبیین، ترویج و نشر این افکار تلاش کنیم.

وی با تأکید بر اینکه افکار و اندیشه‌های شهید مدرس برای امروز جامعه اسلامی، جهان اسلام و محور مقاومت می‌تواند بسیار اثرگذار و راهگشا باشد، گفت: اگرچه مبارزات در زمان خودش به‌ظاهر جواب نمی‌دهد، اما پایه‌گذاری یک حرکت و تربیت نسلی بود که چندین سال بعد آن آرمان‌ها محقق می‌شود.

مدیرعامل موسسه فرهنگی و بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی تصریح کرد: امیدواریم در این مقطع حساس تاریخ که آن تمدن نوین اسلامی که از آرمان‌های بزرگ انقلاب اسلامی بوده، قدمی برداریم و بتوانیم اندیشه‌های بزرگانی همچون شهید مدرس اگر به‌ درستی تبیین شود می‌تواند درس‌آموز باشد و روشن‌کننده مسیر نورانی باشد.

سرابی عنوان کرد: هم‌زمان با هشتاد و پنجمین سالگرد شهادت شهید مدرس برنامه‌های مختلفی در محل آرامگاه پیش‌بینی شده است.

برگزاری اختتامیه کنگره ملی شعر دفاع مقدس خراسان رضوی

محمد یعقوبی، مدیر مجتمع زیارتگاه شهید مدرس(ره) نیز در این نشست با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های انجام‌شده به‌منظور بزرگداشت هشتاد و پنجمین سالگرد شهید مدرس در کاشمر، گفت: آئین بزرگداشت شهید آیت‌الله سید حسن مدرس همچون سنوات گذشته در روز ۱۰ آذرماه با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان کشوری و استانی و اقشار مختلف مردم روز دهم آذرماه در زیارتگاه این مجاهد شهید برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سالروز شهادت آیت‌الله سیدحسن مدرس(ره) بنام روز مجلس نام‌گذاری شده و همه‌ساله بزرگداشت این عالم شهید در زیارتگاهش در شهر کاشمر برگزار می‌شود، تصریح کرد: امسال نیز مراسم بزرگداشت شهید آیت‌الله سید حسن مدرس(ره) با سخنرانی یکی از نواب رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

یعقوبی خاطرنشان کرد: برابر برنامه زمان‌بندی ویژه‌برنامه‌های سالگرد شهید مدرس(ره) از دوم آذرماه با برگزاری درس اخلاق کارگزاران نظام با حضور اعضای شورای اداری کاشمر و با سخنرانی امام‌جمعه شهرستان آغاز شد.

وی افزود: برگزاری اختتامیه کنگره ملی شعر دفاع مقدس خراسان رضوی با حضور شاعران برجسته کشوری، غبارروبی گلزار شهدا، اقامه نماز جمعه این هفته کاشمر در زیارتگاه شهید آیت‌الله مدرس(ره)، گردهمایی بسیجیان هم‌زمان با روز بسیج، کرسی تلاوت رضوی با حضور قاریان ممتاز کشوری و استانی، جشن سالروز ولادت حضرت زینب(س)، غبارروبی ضریح شهید مدرس(ره)، مراسم دعای روح‌بخش کمیل، دعای ندبه به همراه پخش مستقیم از شبکه یک و کارگاه مدرس شناسی با حضور طلاب بین‌المللی جامعةالمصطفی و روحانیون و اساتید دانشگاه و تبیین شخصیت شهید مدرس مهم‌ترین برنامه‌های امسال سالگرد شهادت شهید مدرس(ره) در کاشمر است.

مدیر مجتمع زیارتگاه شهید مدرس(ره) ادامه داد: با حضور دانش‌آموزان و دانشجویان منطقه کارگاه‌های قصه‌گویی و مدرس شناسی از پنجم تا 10 آذرماه در محل زیارتگاه شهید مدرس برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه سال گذشته مرکز پژوهشی شهید آیت آیت‌الله مدرس و شعبه دارالقرآن استان قدس در زیارتگاه شهید مدرس افتتاح شد، اکنون در 10 مسجد سطح شهرستان آموزش قرائت و حفظ قران در حال انجام است.

یعقوبی بیان کرد: برای معرفی بیشتر شخصیت شهید مدرس تاکنون چندین فراخوان ملی داستان نویسی، شعر و... داده شده است، همچنین تاکنون 16 اثر علمی ویژه گروه‌های مختلف سنی در حوزه‌های مختلف چاپ شده و در اختیار دانش آموزان، دانشجویان و پژوهشگران قرار دارد.

انتهای پیام
captcha