اقبال روزافزون به تجارت حلال در آمریکا
کد خبر: 4101477
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹

اقبال روزافزون به تجارت حلال در آمریکا

در چند سال اخیر صنعت حلال در آمریکا به‌ویژه در بخش صنایع غذایی و خدمات مالی شاهد اقبال روزافزون از سوی جامعه آمریکایی بوده است.

به گزارش ایکنا به نقل از اسکای نیوز عربی، آمریکا در چند سال اخیر شاهد رشد روزافزون تجارت حلال در بخش صنایع غذایی و خدمات مالی بوده است به شکلی که این کشور به یکی از بزرگترین تأمین‌کنندگان گوشت حلال در جهان تبدیل شده است.

در سال‌های پایانی قرن بیستم ارزش تجارت حلال در جهان از چند 10 میلیارد دلار فراتر نمی‌رفت، اما تنها طی دو دهه گذشته به بیش از دو تریلیون و دویست میلیارد دلار جهش یافته است.

رشد سریع این صنعت، بخش سرمایه‌گذاری جذابی برای تولیدکنندگان انواع مختلف کالاها ایجاد کرده است.

کارشناسان بر این باورند که شتاب رشد کالاها و خدمات حلال در کشورهای غربی که مهم‌ترین آنها آمریکا است، در نتیجه عوامل زیادی رخ داده است که مهم‌ترین آن افزایش تعداد مهاجران از کشورهای اسلامی و از جمله کشورهای عربی و همچنین حاشیه سود بالا برای شرکت‌های فعال در تجارت کالاهای حلال در غرب است.

به گفته کارشناسان تجارت حلال در چند دهه اخیر شاهد رشد روزافزون بوده است به شکلی که گردش مالی در این تجارت تنها در سال 2019 به بیش از 200 میلیارد دلار رسیده است.

اگرچه این رقم به دلیل اختلال در زنجیره تأمین به دلیل شیوع کرونا، افزایش چندانی نداشت اما انتظارات حاکی از آن است که این رقم در سال 2030 به حدود 375 میلیارد برسد و این بدان معناست که نرخ رشد سالانه به بیش از 7 درصد خواهد رسید.

در حال حاضر تجارت حلال حدود چهار درصد از کل تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است. ارزش انواع مواد غذایی و آشامیدنی حلال به یک تریلیون و یک‌صد و هفتاد میلیارد دلار و خدمات و سایر معاملات اسلامی یک تریلیون دلار بوده است.

حاشیه سود بالا در تجارت حلال 

 حاشیه سود بالا در این صنعت سبب شده است که تأمین‌کنندگان کالاها و خدمات مالی حلال تنها به مسلمانان محدود نشود. به عنوان مثال آمریکا بزرگترین مصرف‌کننده گوشت در جهان است با سرانه 120 کیلوگرم مصرف در سال و به گفته وزارت کشاورزی این کشور صادرات گوشت حلال به آمریکا به یک هدف تبدیل شده است. بسیاری از شرکت‌های آمریکایی نه تنها به دلایل مذهبی، بلکه به این دلیل که برخی از مشتریان این محصول را خوشمزه‌تر می‌دانند، شروع به تأمین و عرضه آن کرده‌اند. شرکت‌هایی در ایالات‌ متحده، برزیل، آرژانتین و هند، علاوه بر اتریش، بیش از 80 درصد از فرآورده‌های گوشتی حلال را در جهان تأمین می‌کنند.

در دسترس بودن محصولات حلال مانند گوشت، مواد غذایی و حتی خدمات مالی اسلامی در برخی ایالت‌های آمریکا بیش از سایر ایالت‌ها دلیلی برای مهاجرت داخلی اعراب و مسلمانان مقیم آمریکا به ایالت‌هایی مانند میشیگان، شیکاگو و کالیفرنیا شده است.

خدمات مالی اسلامی صنعتی نوظهور اما در حال رشد

در مورد خدمات بانکداری حلال، این خدمات در میان مسلمانان رواج یافته است، اما علاقه به آن توسط مؤسسات بانکی آمریکایی در مقایسه با علاقه شرکت‌های آمریکایی به محصولات غذایی همچنان کم است.

در حال حاضر در آمریکا تنها سه مؤسسه مالی در ایالت‌های شیکاگو، کالیفرنیا و میشیگان هستند که خدمات مالی اسلامی به مشتریان ارائه می‌کنند. با این حال پیش‌بینی می‌شود که این بخش نیز به زودی رشد قابل توجهی را تجربه کند.

انتهای پیام
captcha