مرکز اسلامی «سینسیناتی» و ایجاد همدلی و تفاهم در اوهایوی محافظه‌کار + عکس
کد خبر: 4101469
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵

مرکز اسلامی «سینسیناتی» و ایجاد همدلی و تفاهم در اوهایوی محافظه‌کار + عکس

مرکز اسلامی «سینسیناتی» بزرگ با وجود چالش‌هایی که به دلیل حضور در جامعه محافظه‌کار منطقه دارد اما تلاش کرده بین مسلمانان و ساکنان مسیحی منطقه تفاهم و همزیستی مثال‌زدنی ایجاد کند.

مرکز اسلامی «سینسیناتی» در اوهایو

به گزارش ایکنا‌ به نقل از The National News، نزدیک به یک بزرگراه بین ایالتی در حومه شهر و به شدت محافظه‌کار (مسیحی) شهرستان باتلر اوهایو، مناره طلایی در محوطه یک مرکز اسلامی پر جنب و جوش و پر رونق قرار دارد.

تضاد معماری الهام گرفته از «عثمانی، سوری و مور (مور به مسلمانان اسپانیا گفته می‌شد که نژادی عربی ـ‌ اسپانیایی ـ‌ بربری داشتند)»  در مرکز اسلامی سینسیناتی بزرگ(ICGC) با چشم‌اندازی از رستوران‌های زنجیره‌ای آمریکایی، خانه‌های ویلایی و مناظر مسطح اوهایو که شهر وست چستر را تشکیل می‌دهند، هدف بانیان اصلی مسجد نبود.

مرکز اسلامی «سینسیناتی» در اوهایو

شعبانة احمد، رئیس تورها و گفت‌وگوهای مرکز اسلامی سینسیناتی و عضو هیئت مدیره در این باره گفت: هدف افرادی که به ساخت این مسجد در وست چستر، اوهایو اقدام کردند،‌ ساختن چیزی بود که متفاوت به نظر برسد.

شعبانة احمد، رئیس تورها و گفت‌وگوهای مرکز اسلامی سینسیناتی و عضو هیئت مدیره

شعبانه احمد ادامه داد: وقتی مردم در بزرگراه I-75 رانندگی می‌کنند و این ساختمان زیبا از لحاظ معماری را می‌بینند، می‌پرسند «این ساختمان چیست و چه کارایی دارد؟» آنها در این منطقه از غرب میانه چیزی بسیار منحصر به فرد را می‌یابند.

این مرکز که در سال 1995 ساخته شد، به عنوان مسجدی برای جامعه مسلمان کوچک اما رو به رشد حومه سینسیناتی آغاز به کار کرد.

نمای بیرونی مرکز اسلامی «سینسیناتی»

به گفته ثمینة سهیل، نایب رئیس هیئت مدیره مرکز، اولین خانواده‌ها متشکل از مهاجران آسیای جنوبی و خاورمیانه بودند که در دهه‌های 1960 و 70 به آمریکا آمدند، سپس در دهه 1980 و 90 از شهرها به حومه شهر نقل مکان کردند.

بیش از 25 سال بعد، این مرکز به یک پردیس هفت هکتاری تبدیل شده است که شامل نمازخانه اصلی، مدرسه ابتدایی و مرکز ورزشی است که به ده‌ها هزار خانواده خدمات ارائه می‌دهد.

نمای بیرونی مرکز اسلامی «سینسیناتی»

خانم سهیل گفت: به یاد می‌آورم زمانی برخی از اولین مساجد ما فقط فضاهای اداری بودند که در انبارها اجاره می‌کردیم، بنابراین می‌توانستیم دور هم جمع شویم و نماز بخوانیم و برنامه شام و اجتماعات و چیزهایی از این قبیل داشته باشیم.

ثمینة سهیل، نایب رئیس هیئت مدیره مرکز اسلامی سینسیناتی در اوهایو

سهیل ادامه داد:‌ بسیاری از مساجد (در ایالت‌های غرب میانه)  به ویژه در دهه 90، به این زیبایی و اینقدر عظیم نبودند. فکر می‌کنم تقریباً هر کسی در این جامعه می‌تواند اولین باری که به این فضا قدم گذاشت، آن احساس هیبت و زیبایی را به خاطر بیاورد و بگوید «وای... باورم نمی‌شود این مسجد من است.»

معماری خاص یک مسجد خاص

معماران این مسجد،‌ به ویژه از معماری سلسله امویان و اسپانیای دوره حاکمیت مورها الهام گرفتند، اما فضایی را با تقریباً تمام قطعات ساخته شده در اوهایو طراحی کردند. این سازه شامل پنجره‌های شیشه‌ای رنگارنگ ساخته کارگران میدل‌تاون، فواره‌ها و کاشی‌هایی با نقش‌های پیچیده ابتکاری از طراحان و سازندگان در سراسر ایالت‌های غرب میانه است.

چلچراغی عظیم که بر فراز نمازخانه اصلی معلق است یکی از معدود اقلام غیر اوهایویی است که توسط یک هنرمند در سوریه ساخته شده است.

مصلی مسجد «سینسیناتی» در اوهایو

با وجود اینکه جامعه مسلمان آمریکایی در حومه سینسیناتی در حال رشد است، آنها همچنان در اقلیت هستند. جمعیت آنجا عمدتاً سفیدپوست است و بیش از 80 درصد از جمعیت را  تشکیل می‌دهد. اگرچه داده‌های سرشماری دولتی اطلاعاتی در مورد وابستگی مذهبی ندارند، برخی تحلیل‌ها نشان داده‌اند که مسلمانان تنها 0.5 درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند.

شهرستان باتلر نیز یک منطقه عمیقاً محافظه‌کار (مذهبی و سیاسی) است. در سال 2020، ساکنان این منطقه با اختلاف 24 امتیازی(آرای الکترال) به نفع دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا نسبت به جو بایدن رأی دادند.

در روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 2016، ترامپ، که کمپین انتخاباتی پر از بیگانه‌هراسی را رهبری و به سرعت فرمان اجرایی موسوم به «ممنوعیت ورود مسلمانان» را اجرا کرد؛ براساس این فرمان اجرایی، سفر اتباع هفت کشور مسلمان‌نشین به ایالات متحده را ممنوع می‌کرد. در همان روزها این مرکز میزبان یک جلسه بود؛ رویداد «همسایه خود را بشناس» با جامعه غیرمسلمان گسترده‌تر منطقه.

شعبانه احمد گفت که تقریباً 700 غیرمسلمان در آن رویداد در حمایت شرکت کردند.

بخشی از این کار در جامعه گسترده‌تر(غیر مسلمان) شامل وقت گذاشتن برای گذراندن درس‌های ویژه در مدارس کاتولیک سینسیناتی است. به‌ویژه مؤسسات مهمی در این شهر وجود دارند که به شدت کاتولیک هستند.

کیتی کالینز، مدرس ادیان جهانی در دبیرستان سنت خاویر است؛ یک مؤسسه کاملاً پسرانه که نزدیک به مرکز شهر حدود 30 دقیقه از مرکز اسلامی فاصله دارد.

دبیرستان سنت خاویر

ثمینه سهیل سالی یک تا دو بار به کلاس‌های دبیرستان خانم کالینز می‌رفت تا در مورد اسلام سخنرانی کند،  اما یک سال، ثمینه سهیل به کالینز اطلاع داد که در حالی که ماه رمضان روزه می‌گیرد، برای دانشجویان کاتولیک سخنرانی خواهد کرد.

از آن لحظه، کیتی کالینز هر سال یک تکلیف جدید به دانش‌آموزانش می‌داد تا برای سخنرانی‌های ویژه ثمینه سهیل آماده شوند: «تمام روز را روزه بگیرید و سپس مقاله‌ای بنویسید که چه برداشتی از این تجربه داشته‌اید».

کیتی کالینز در مورد تجربه شاگردانش در این دوره، هم در روزه گرفتن ماه رمضان و هم وقت گذاشتن پنج بار در روز برای نماز گفت: یکی از بزرگ‌ترین چیزها این واقعیت است که مسلمانان با ما اشتراکات بسیار بیشتری دارند تا تفاوت.

کیتی کالینز، مدرس ادیان جهانی در دبیرستان سنت خاویر

وی افزود: همچنین به دانش‌آموزان فرصتی می‌دهد تا فکر کنند... «آیا باید در زندگی خود زمانی را به دعا اختصاص دهم، ایمان من برای من چه معنایی دارد؟.»

کالینز گفت که برای بیشتر شاگردانش، این تمرین و درس اولین مواجهه آنها با اسلام بود. اما دانش‌آموزانی در این مدرسه مسلمان هستند، از جمله پسر خود خانم سهیل.

ثمینه سهیل اضافه کرد که همبستگی نوجوانان کاتولیک بر ارزش طرح درس خودش افزوده است.

او گفت: همه این پسرها در روزی که من به آن کلاس می‌رفتم، قبل از طلوع آفتاب از خواب بیدار شدند، سحری خوردند و تمام روز را روزه گرفتند.

این معلم افزود: خواندن مطالب آنها بسیار قابل توجه است... نه فقط اینکه چگونه آنها هنگام روزه‌داری برای مسلمانان احترام بیشتری قائل بودند، بلکه نسبت به دین خود و همکیشان خود احترام بیشتری قائل بودند؛ آن هم براساس انتظارات از دینشان.

تنوع در عین اشتراکات

کیتی کالینز معتقد است که آموزش سنت‌های اسلام به دانش‌آموزانش در سنت خاویر، معروف به سنت X، بخشی از ارزش‌های دینی آنهاست.

دبیرستان سنت خاویر

او در این باره می‌گوید: مذهب کاتولیک از ما می‌خواهد که با افرادی که ادیان مختلف دارند، حس همبستگی ایجاد کنیم، حسی که ریشه در درک عمیق‌تر فراخوان مشترک ما دارد.

برای کیتی کالینز، ارزش این درس‌ها بسیار بیشتر از یک نمره خوب یا اعتبار دوره دبیرستان است.

کیتی کالینز، مدرس ادیان جهانی در دبیرستان سنت خاویر

کالینز گفت: وقتی این امتیاز را دارید که من باید با جوانان کار کنم، بارها و بارها با اشتیاق برای یادگیری در مورد افرادی که متفاوت از آنها هستند مواجه می‌شوید.

وی ادامه داد: اگر اطلاعات صحیح را به آن دانش‌آموز مشتاق ارائه دهید... می‌توانید از شدت اسلام‌هراسی کاهش دهید.

برای ثمینه سهیل، حامیان مرکز اسلامی، یادآور تنوع در جامعه مسلمان آمریکایی هستند. او گفت که این حامیان طیفی از اقلیت‌های مهاجر سوریه، مصر و بسیاری از کشورهای آفریقایی، نوکیشان سفیدپوست آمریکایی و جمعیت عظیم ازبک هستند.

خانم سهیل گفت: فکر می‌کنم یکی از قابل توجه‌ترین چیزها در مورد جامعه ما تنوع ما است، ما یک جامعه مسلمان آمریکایی هستیم. بنابراین اینجا فقط یک گروه قومی نداریم.

علی‌رغم افزایش اخیر جنایات ناشی از اسلام‌ستیزی و وجود قوانین نظارتی (مبارزه با تروریسم) پس از 11 سپتامبر بر مسلمانان آمریکایی، خانم سهیل از مسلمانان خارج از ایالات متحده می‌خواهد بدانند که او احساس می‌کند که برای عمل به ایمان خود در آمریکا قدرت دارد.

او گفت: این کشور یکی از بهترین جاهایی است که بتوانیم به فرائض دینی خود عمل کنیم... من می‌توانم پنج بار در روز به مسجد بیایم، هیچ کس نمی‌تواند جلوی من را بگیرد. می‌توانم نظرم را بگویم و با پیروان ادیان دیگر معاشرت داشته باشم.

انتهای پیام
captcha