انعقاد قرارداد با بانک‌ها برای دریافت وام؛ راهی برای حل مشکلات مؤسسات قرآنی
کد خبر: 4101284
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۹
دغدغه‌های مؤسسات قرآنی قم/ 8

انعقاد قرارداد با بانک‌ها برای دریافت وام؛ راهی برای حل مشکلات مؤسسات قرآنی

قائم‌‌مقام رئیس مؤسسه آموزش عالی رهپویان سیدالشهدا(ع) قم گفت: لازم است ارگان‌های مربوطه از مؤسسات قرآنی حمایت مالی کنند. برای نمونه می‌توان با انعقاد قرارداد با بانک‌های مختلف، وام‌های قرض‌الحسنه با سود کم را به مؤسسات پرداخت کرد تا آن‌ها محل مناسبی را برای انجام فعالیت‌های خود داشته باشند.

حمیده شریعتی نیاسر، قائم‌مقام رئیس مؤسسه آموزش عالی رهپویان سیدالشهدا(ع)خبرگزاری ایکنا از قم، به‌منظور مرتفع کردن مشکلات و دغدغه‌های مؤسسات قرآن در قم اقدام به پیگیری دغدغه‌ها و مطالبات این مؤسسات کرده است که در 6 شماره قبلی بخشی از دغدغه‌ها و مطالبات مؤسسات قرآن استان قم بیان شد و در این شماره نیز گفت‌وگو ‌با قائم‌مقام رئیس مؤسسه قرآنی و آموزش عالی رهپویان سیدالشهدا(ع) تقدیم مخاطبان ایکنا می‌شود.

حمیده شریعتی نیاسر، قائم‌مقام رئیس مؤسسه آموزش عالی رهپویان سیدالشهدا(ع) در گفت‌وگو با ایکنا از قم اظهار کرد: این مؤسسه از سال ۱۳۸۲ با مجوز از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و سازمان دارالقرآن، فعالیت قرآنی خود را به‌عنوان مؤسسه تخصصی تفسیر و علوم قرآنی آغاز و اقدام به جذب قرآن‌آموزان کرد. همچنین این مؤسسه از سال ۱۳۹۲ به‌عنوان مؤسسه آموزش عالی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مجوز دریافت کرده و به جذب دانشجویان خانم در مقطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد از طریق آزمون‌ سراسری سازمان سنجش، در راستای مباحث قرآنی و معارف اسلامی اقدام می‌کند.


بیشتر بخوانید:

وی با بیان اینکه رئیس مؤسسه، محمد فاکر میبدی و رئیس هیئت امنا و هیئت مؤسس سیدمحمدکاظم مدرسی هستند، افزود: این مؤسسه غیرانتفاعی دارای هیئت علمی بوده و در مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته در رشته‌های تربیت معلم قرآن، علوم قرآن و حدیث، فقه و حقوق و شیعه شناسی از طریق سوابق تحصیلی و بدون آزمون دانشجو جذب می‌کند.

شریعتی نیاسر گفت: مؤسسه رهپویان سیدالشهدا(ع) در مقطع کارشناسی ارشد نیز از طریق آزمون سازمان سنجش در رشته‌های تفسیر و علوم قرآن، علوم حدیث گرایش کلام و عقاید، امام‌شناسی و معارف ائمه، دانشجو می‌پذیرد.

قائم‌مقام رئیس مؤسسه آموزش عالی رهپویان سیدالشهدا(ع) ادامه داد: این مؤسسه سالانه، ظرفیت جذب حدود 100 نفر دانشجو در هر رشته را دارا بوده که برخی از دانشجویان به‌صورت مجازی در این مؤسسه مشغول به تحصیل هستند؛ همچنین درصدد هستیم در آینده رشته‌های دیگری از جمله رشته اسلام و روانشناسی اجتماعی و نیز سایر رشته‌های تربیتی در راستای معارف اسلامی را به رشته‌های موجود در این مؤسسه اضافه کنیم.

راهی برای حل مشکلات مؤسسات قرآنی

شریعتی نیاسر گفت: هدف ما این است که خانواده‌های طلاب را در این مؤسسه جذب کنیم تا همراه همسران خویش در تبلیغ پاسخگوی سؤالات مردم باشند که بیشتر دانشجویان ما نیز از خانواده‌های طلاب هستند. همچنین در این مؤسسه علاوه بر فعالیت‌های دانشجویی، کلاس‌های قرآنی تفسیر، تجوید و معارف اسلامی به‌صورت عمومی و با هزینه کم و یا رایگان برگزار و به شرکت‌کنندگان گواهینامه ارائه می‌شود.

وی با اشاره به انجام دیگر فعالیت‌های فرهنگی مؤسسه رهپویان سیدالشهدا(ع) بیان کرد: این مؤسسه دارای کتابخانه تخصصی با حدود هفت هزار کتاب است که تمام این کتاب‌ها یا توسط خود مؤسسه خریداری شده و یا به‌صورت اهدایی به دست ما رسیده است.

قائم‌مقام رئیس مؤسسه آموزش عالی رهپویان سیدالشهدا(ع) گفت: این مؤسسه به‌صورت خصوصی اداره می‌شود و تاکنون از هیچ ارگانی دریافتی نداشته و تمام هزینه‌های جاری مؤسسه از طریق دریافت شهریه و هزینه‌های شخصی هیئت مؤسس تأمین می‌شود.

شریعتی نیاسر در رابطه با مشکلات و دغدغه‌هایی که این مؤسسه با آن مواجه است، بیان کرد: قبل از ساخت ساختمان کنونی مؤسسه که هم‌چنان نیز در حال تکمیل است، هر چندماه جابه‌جایی مکان داشتیم تا در سال 92 با مساعدت برخی ارگان‎ها، زمین مؤسسه را به قیمت فرهنگی و اجاره به شرط تملیک خریداری کرده و با ساخت توسط خود مجموعه از سال 1396 در این ساختمان مستقر شدیم که در صورت تکمیل این ساختمان خدمات بیشتری را می‌توانیم در زمینه علوم قرآنی به علاقه‌مندان ارائه دهیم.

وی با اشاره به مشکل نبود ساختمان و مکان مناسب برای بسیاری از مؤسسات قرآنی، ادامه داد: لازم است ارگان‌های مربوطه نسبت به مؤسسات قرآنی حمایت‌های مالی انجام دهند تا مؤسسات بتوانند ضمن ارائه بهتر برنامه‌های خود، دغدغه مالی نداشته باشند. به‌عنوان نمونه در این زمینه می‌توان با انعقاد قرارداد با بانک‌های مختلف وام‌های قرض‌الحسنه با سود کم به مؤسسات پرداخت کرد تا آن‌ها بتوانند محل مناسبی را برای انجام فعالیت‌های خود داشته باشند.

بودجه قرآنی تنها به ارائه طرح تعلق می‌گیرد

قائم‌مقام رئیس مؤسسه آموزش عالی رهپویان سیدالشهدا(ع) بیان کرد: با وجود اختصاص بودجه فرهنگی قابل توجه به ارگان‌های مختلف، متأسفانه به مسائل قرآنی کم‌توجهی شده و در این زمینه سرمایه‌گذاری نمی‌شود؛ به علاوه اینکه بودجه فرهنگی فقط به طرح‌ها تخصیص داده می‌شود و برای مسائل عمرانی و هزینه‌های جاری مؤسسات بودجه‌ای در نظر نمی‌گیرند. لذا، با حمایت مناسب از مؤسسات قرآنی و فعالیت مفید و مستمر آن‌ها ما کمتر شاهد وضعیت کنونی مهجوریت قرآن و دوری جوانان از دین و معارف اسلام خواهیم بود.

شریعتی نیاسر تأکید کرد: تاکنون هیچ ارگانی به مؤسسه ما کمک نکرده و موضوعی که وجود دارد این است که خیرین نیز به دلایل مختلف حاضر به کمک به مراکز غیرانتفاعی نیستند و تنها کمک‌های آن‌ها شامل دانشگاه‌های دولتی می‌شود.

وی در پایان با اشاره به سایر دغدغه‌ها و مشکلات مؤسسه رهپویان سیدالشهدا(ع) گفت: مشکل دیگر ما بحث اطلاع‌رسانی برنامه‌هاست که امیدواریم با همکاری خبرگزاری ایکنا این مشکل مرتفع شود. موضوع دیگر هم عدم اختصاص بن خرید کتاب برای دانشجویان ما از سمت وزارت ارشاد است که تاکنون انجام نشده است.

انتهای پیام
captcha