تولید فاخر و برندسازی در اولویت تولیدکنندگان صنایع‌دستی قرار گیرد
کد خبر: 4101257
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳

تولید فاخر و برندسازی در اولویت تولیدکنندگان صنایع‌دستی قرار گیرد

فرآیند تولید صنایع‌دستی از طراحی گرفته تا مواد اولیه و بسته‌بندی با مشکلات جدی روبرو است. نبود برنامه جامع حمایتی برای تولید صنایع‌دستی سبب شده است هنرمندان مشکلات متعددی را تجربه کنند و صنایع‌دستی از خلاقیت به‌روز شدن و کسب کاربرد‌های امروزی دور بماند.

کرسی تعاون و کارآفرینی

به گزارش ایکنا از کردستان، فرهاد حامدی، معاون صنایع‌دستی استان کردستان، در کرسی تعاون و کارآفرینی با عنوان «بررسی مسائل و مشکلات تعاونی‌های صنایع‌دستی سنندج» که امروز، 30 آبان‌ به همت جهاددانشگاهی کردستان برگزار شد، گفت: این نشست‌ها در راستای هم‌افزایی و هم‌اندیشی بیشتر بین ادارات و فعالان حوزه صنایع‌دستی و تعاون صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در بخش تعاونی به جای هم‌افزایی و تولید مشترک همان بحث جزیره‌ای عمل کردن بسیار مشهود است، افزود: تولید در حوزه صنایع‌دستی مفهوم خلقت را دارد لذا افزایش راندمان، خلاقیت و نوآوری، تولید براساس نیاز جامعه در تعاونی‌ها باید بسیار مشهود باشد اما بعد از گذشت 15 سال تعاونی‌ها به جای پویایی و فعال بودن بیشتر اسمی هستند.

معاون صنایع‌دستی استان کردستان با اشاره به مدل مشاغل خانگی گفت: یک فعال صنایع‌دستی در هر رشته ابتدا در قالب یک سنت خانگی کار خود را شروع می‌کند، بعد از قِبل آن به یک درآمد می‌رسد و در نتیجه اعضای خانواده را در این رشته همراه می‌کند و به کسب و کار در این بخش می‌پردازند.

شناسنامه‌دار شدن تولیدات صنایع دستی

وی افزود: زمانیکه سازمان صنایع دستی زیر نظر سازمان صنایع و معادن فعالیت خود را آغاز می‌کند برای این امر یک فرایند علمی و دولتی تشکیل می‌دهند لذا این صنایع شناسنامه‌دار می شوند و جامعه صنعتگران را تشکیل می‌دهند و در قالب این تشکل‌ها مورد حمایت قرار می‌گیرند.

حامدی با اشاره به اینکه در گذشته صنایع‌دستی جزو نیازهای اساسی جامعه ما بوده است، افزود: در این راستا صنایع‌دستی با توجه به نیازهای افراد جامعه ایجاد شد، بعد از استیلای صنعت بر کل جهان، صنایع‌دستی با تکیه بر اصالت و زیبایی‌شناسی خود پیش رفته است اما در کشورهای پیشرفته هند، چین، تایلند و آمریکا در راستای حفظ هویت خود، صنایع دستی را مورد حمایت قرار می‌دهند چراکه صنایع‌دستی را جزو هویت خود می‌دانند.

معاون صنایع دستی استان کردستان بیان کرد: در کشورهای جهان سوم به جای هویت بیشتر به فکر نان سفره‌هایمان هستیم چراکه ما هنوز به بلوغ صنعتی نرسیدیم و صنایع‌دستی به ما این مفهوم را تداعی می‌کند که ما مشغول تولید یک صنعت هستیم که باید کاربردی باشد نه تزئینی.

وی با اشاره به اینکه بنده به شخصه طالب مشاغل خانگی نیستم، افزود: یک کارگاه تولید صنایع‌‌دستی که بتوانیم برای آنان یک برنامه ریزی داشته باشیم، را بیشتر می‌پذیریم لذا اولویت ما در صنایع دستی کارگاه‌هاست چراکه در کار فردی در صنایع‌دستی این افراد ناملموس کار می‌کنند.

ورود جهادددانشگاهی به عرصه مشاغل خانگی

معاون صنایع‌دستی استان کردستان با ابراز خرسندی از ورود جهاددانشگاهی در مشاغل خانگی گفت: این نهاد دانشگاهی با آموزش، سازماندهی و بازدید از طرح‌های مشاغل خانگی و اتصال به بازار فعالان این عرصه را مورد حمایت قرار می‌دهد و به فعالان این عرصه نیز ایده می‌دهد.

وی افزود: صنایع دستی در کردستان تا زمانی که نتوانیم جنبه گردشگری را تقویت کنیم و از قدرت‌هایمان استفاده کنیم، جوابگوی حداقل‌های نیازمان نخواهیم بود.

حامدی با اشاره به اینکه تواید کنندگان صنایع دستی باید تولید را در اولویت فروش قراردهند، اظهار کرد: متأسفانه تولیدهای که در شأن صنایع دستی استان به عنوان یک محصول فاخر باشد، نداریم چراکه محصول فاخر و خوب قاطعاً راه خود را برای فروش پیدا می‌کند.

وی افزود: به دلیل ضعف بنیه مالی، نبود نیروی تولید، تولید کم فعالان عرصه صنایع دستی نمی‌توانند تولید انبوه داشته باشند که این امر خود از دلایل ضعف حوزه صنایع دستی استان است که اگر صنایع‌دستی ما به این سمت حرکت نکند قطعا شکست می‌خورد.

بزرگترین بازارچه صنایع‌دستی غرب کشور در کردستان

معاون صنایع‌دستی استان کردستان با اشاره به اینکه خوشبختانه در استان کردستان یک مجتمع صنایع دستی در استان ایجاد شده است، افزود: این مجتمع صنایع دستی با 23 کارگاه راه‌اندازی شده است و اولویت ما در استقرار در این کارگاه‌ها تعاونی‌های صنایع‌دستی است.

وی با اشاره به آغاز به کار بزرگترین بازارچه و مجموعه صنایع‌دستی غرب کشور در استان بیان کرد: با پیگیری‌های بسیار این بازارچه در یک مکان بسیار مناسب با کارکرد گردشگری تأسیس خواهد شد.

حامدی با اشاره به اینکه در این بازارچه 400 دهنه فروشگاه ایجاد خواهد شد، افزود: دراین راستا تعاونی‌های صنایع‌دستی و فعالان عرصه صنایع دستی باید تولیدات مناسب و خلاقانه برای عرضه در این بازارچه تولید کنند.

وی تولیدکننده دنبال راحت‌ترین راه برای درآمد است، افزود: ما به این تعداد افراد خلاق نتوانستیم در عرصه صنایع نمودعینی داشته باشیم و در عرصه صنایع دستی به آن جایگاه واقعی نرسیدیم.که در این راستا نیاز به آموزش زیاد، تقویت جسارت در وجود تولیدکنندگان داریم که این امر بنیه مالی، دانش فنی و سواد خوب می‌خواهد.

تخصیص اعتبار 100 میلیاردی به تعاونی‌های کردستان

محمدجمیل رحمانی، کارشناس مسئول بخش اشتغال اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کردستان در ادامه این نشست گفت: در راستای اجرای سیاست‌های وزارت صنایع‌دستی، گردشگری و میراث فرهنگی و حوزه تعاون تشکل‌های تعاونی در بخش صنایع دستی تشکیل و ارتقا یافت.

وی به نقاط ضعف و قوت تعاونی‌های صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: نبود زنجیره‌هایی در قالب اتحادیه و یا تعاونی زنجیره ارزشی و تعاونی تأمین نیاز تولیدکنندگان از معضلات اصلی این حوزه بوده است.

کارشناس مسئول بخش اشتغال اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کردستان با اشاره به تشکیل اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی استان کردستان بیان کرد: در چند سال آغاز فعالیت این اتحادیه فعالیت شاخصی انجام نگرفته است که برای پویایی این اتحادیه باید پیگیری تغییر بافت هیئت مدیرها و چابک‌سازی اتحادیه‌ها را در دستور کار خود داشته باشیم.

جزیره‌ای عمل کردن ادارات

وی جزیره‌ای عمل کردن ادارات مختلف را یکی دیگر از معایب تعاونی‌های صنایع دستی دانست و گفت: این امر موجب شده که استفاده آنچنانی از توان اتحادیه‌ها و تعاونی‌های تأمین نیاز تولیدکنندگان نداشتیم.

رحمانی به اتصال به بازار سه هزار نفر از فعالان حوزه صنایع دستی به همت جهاددانشگاهی کردستان اشاره و اظهار کرد: اگر ما بتوانیم فعالان حوزه صنایع دستی را به اتحادیه متصل کنیم بیشتر می‌توانیم از آنان حمایت کنیم.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه طی دو سال اخیر اعتبارات خاصی به بخش تعاون تخصیص داده شده است، گفت: ردیف اعتباری بانک توسعه تعاون تخصیص اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی به تعاونی‌های استان داشتیم، که امیدواریم با تخصیص این اعتبار بتوانیم در راستای اشتغالزایی در حوزه تعاونی‌های صنایع دستی گام مؤثری برداشته باشیم.

کارشناس مسئول بخش اشتغال اداره تعاون کردستان با اشاره به اعتبارات بانک رسالت به بخش تعاون در قابل تفاهم‌نامه ادامه داد: بیشتر این اعتبار با کار مزد دو درصد به تعاونی‌های فعال در بخش بانوان تخصیص داده شده است که می‌تواند به تعاونی‌های حوزه صنایع دستی تحت پوشش قرار دهد و تعاونی‌های روستایی از این اعتبار با کارمزد شش درصد می‌توانند استفاده کنند.

برندسازی و تبلیغات

سامان شیخ‌اسماعیلی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کردستان، در این کرسی به موضوع بازاریابی و برندسازی و تبلیغات پرداخت و گفت: امروز با وجود آنکه ابزار تغییر می‌کند اما روش‌ها و زمینه‌ها و مدل ذهنی ما همان روش‌ها گذشته است.

وی افزود: مشکلات را باید به مسئله تبدیل کرد تا بتوان راهکارهای رفع مشکل را پیدا کرد چراکه مشکلات غیرقابل کنترل و مسائل قابل کنترل هستند چراکه مسئله، مشکل صورت‌بندی شده و راه‌حل‌هایی برای آن معرفی شده است و فرد بین راه‌حل‌ها یکی را برمی‌گزیند.

شیخ‌اسماعیلی افزود: عدم رفع مشکلات ما را با سه بحران هدر رفت زندگی، بحران تصمیم، از دست دادن توان دیدن مسائل مواجه می‌کند که این امر می‌تواند کارآیی ما را پایین بیاورد.

وی با اشاره به اینکه یکی از معضلات عدم فروش تولیدات حوزه صنایع دستی منعطف کردن توجه فرد به بخش تولید است، افزود: هنرمندان بیشتر برای تولید باید به سمت برندسازی و تبلیغات بروند، اما هنرمندان بیشتر وقت خود را صرف تولید می‌کنند اما انسان‌های امروز بیشتراز اینکه کالا بخواهند دنبال هویت هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کردستان با اشاره به اینکه امروز در بازار بی‌کیفیت‌ترین محصولات بیشترین مصرف دارند، افزود: چراکه بیشتر روی تبلیغ و برندسازی کار کرده‌اند.

وی با اعلام اینکه بهترین نوع بازاریابی شناخت نیاز مصرف‌کنندگان است، افزود: کار بازاریابی فروختن محصولاتی که روز دست ما باد کرده نیست کار بازاریابی فروختن محصولاتی است که مردم برای خرید آن صف ببندند و بهترین نوع بازاریابی این است که شما را بی‌نیاز از عملیات فروش کند.

شیخ‌اسماعیلی خاطرنشان کرد: اصول بازاریابی، مبانی برندسازی، شناخت روش‌های تبلیغات، مذاکره و اقناع، مهارت‌های فروش، کانال‌های توزیع، تولید محتوا و ... در حوزه فروش محصولات بسیار حائز اهمیت است.

وی به انواع تبلیغات براساس رسانه و کانال تبلیغاتی اشاره کرد و یادآور شد: تبلیغات محیطی، فروشگاهی، تبلیغات انتشاراتی، رویدادی، دیجیتالی، رسانه‎ای و ... از انواع تبلیغات بوده است که فرد تولیدکننده باید آن را مورد توجه قرار دهد.

انعقاد قرارداد جدید مشاغل خانگی

رضا باقری‌نژاد، مدیر اشتغال و تجاری‌سازی جهاددانشگاهی کردستان در ادامه این نشست اظهار کرد: بر اساس آمار کسب شده یکی از بخش‌های موفق در حوزه مشاغل خانگی تعاونی‌ها هستند و مشاغل خانگی در کردستان در حوزه صنایع‌دستی بسیار موفق است.

وی افزود: با توجه به این پتانسیل و فعالیت تعاونی‌ها و کارآفرینان موفق در حوزه صنایع‌دستی لذا سیاستگذاران و مسئولان حوزه اشتغال جهاددانشگاهی طرح مشاغل خانگی را در راستای حمایت از فعالان این حوزه اجرا کرد.

مدیر اشتغال و تجاری‌سازی جهاددانشگاهی کردستان بیان کرد: جهاددانشگاهی کردستان از سال 1397 تا 1400 کار اتصال به بازار نزدیک به سه هزار نفر از فعالان حوزه مشاغل خانگی را به انجام رسانده است و قرارداد جدید مشاغل خانگی سال جاری منعقد شد.

وی با اشاره به اینکه در این طرح نیازمند همراهی و تعامل پیشرانان موفق در حوزه مشاغل خانگی هستیم، یادآور شد: امیدواریم بتوانیم همچون سال‌های قبل بتوانیم کارهای خوبی در حوزه مشاغل خانگی انجام دهیم.

انتهای پیام
captcha