تفاهم‌نامه فوریت‌های چهارگانه در خراسان‌جنوبی به امضا رسید
کد خبر: 4100395
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰

تفاهم‌نامه فوریت‌های چهارگانه در خراسان‌جنوبی به امضا رسید

تفاهم‌نامه همکاری بین چهار خط فوریتی شامل فوریت‌های اجتماعی، انتظامی، پزشکی و آتش‌نشانی با هدف افزایش تعامل دستگاه‌ها برای ارائه خدمات امدادی در خراسان جنوبی به امضا رسید.

جلسه انعقاد تفاهم‌نامه فوریت‌های چهارگانه در خراسان‌جنوبیبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، حسین‌رضا نخعی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان‌جنوبی، امروز ۲۶ آبان ماه در نشست انعقاد این تفاهم‌نامه که با حضور مسئولان دستگاه‌های ذیربط در استانداری برگزار شد، گفت: تفاهم‌نامه همکاری بین چهار خط فوریتی به افزایش تعامل و همکاری در ارائه خدمات به گروه‌های آسیب‌دیده کمک می‌کند.

وی افزود: همه نیروهای امدادی و عملیاتی در این چهار خط فوریتی دارای تجربیات، دانش و تخصص خاص هستند که در گذر زمان به دست آمده و ارزشمند است لذا اشتراک‌گذاری این تجربیات بین تیم‌های عملیاتی می‌تواند در کاهش خطر و آسیب، اثرگذار باشد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان‌جنوبی بر لزوم برگزاری کارگاه‌های آموزشی مشترک بین نیروهای عملیاتی فوریت‌های مختلف تاکید کرد و گفت: با توجه به وجود مسائل متعدد در زندگی شهری و روستایی شناخت از آسیب‌ها در کنترل و کاهش آنها آثار مثبتی دارد.

وی تصریح کرد: اگر نیروهای امدادی و عملیاتی با قدرت و مطالعه وارد صحنه شوند کمترین خطا و بیشترین اثرگذاری را می‌بینیم.

نخعی با بیان اینکه تعامل بین فوریت‌های چهارگانه در کاهش آسیب‌های اجتماعی اثرگذار است گفت: امیدواریم نتایج خوبی از انعقاد این تفاهم‌نامه با همگرایی و هم‌افزایی در استان حاصل شود.

وی با تاکید بر ضرورت بازنگری و نظام‌مند شدن روش‌های خدمات‌رسانی در فوریت‌ها، افزود: از این طریق می‌توان در مواجهه با آسیب‌ها بهترین تصمیم را گرفت تا کمترین خطر متوجه فرد و جامعه باشد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان‌جنوبی افزایش تعامل را در تقویت روحیه نیروها موثر دانست و گفت: اتحاد و همدلی منجر به خلوص نیت در کارها می‌شود و نتیجه امور به نفع فرد و جامعه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه دشمن به دنبال جنگ شناختی است، تصریح کرد: نیروهای عملیاتی باید در زمان خدمات‌دهی به افراد آسیب‌دیده متناسب با دامنه خطر با اطلاعات به‌روز و کامل‌تر برخورد کنند.

تاکید بر تعاملات دستگاهی 

حسن شرفی، مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی نیز در این نشست افزایش همکاری و تعامل بین دستگاه‌های مسئول در فوریت‌ها را از اهداف انعقاد این تفاهم‌نامه برشمرد و گفت: با توجه به تغییر نوع آسیب‌ها ایجاد آمادگی برای ورود به موقع و ارائه خدمت در صحنه الزامی است؛ یکی از اهداف اصلی فوریت‌های اجتماعی ارائه خدمت در صحنه آسیب قبل از ورود به چرخه قضایی است تا افراد به آرامش برسند.

سرهنگ حسن شجاعی نسب، جانشین فرمانده انتظامی خراسان‌‌جنوبی نیز گفت: خدمت به مردم جزو اولویت‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی بوده و نیروی انتظامی در این عرصه جزو دستگاه‌های پیشرو است.

وی افزود: این تفاهم‌نامه بستری مناسب برای هم‌افزایی در راستای خدمت به مردم است که به بالندگی نظام جمهوری اسلامی کمک می‌کند؛ بخشی از خدمات چهار رده فوریت‌ها اقداماتی است که در حوزه زندگی و بستر اجتماع واقع شده لذا بین این عملیات‌ها وابستگی خاصی وجود دارد.

جانشین فرمانده انتظامی خراسان‌جنوبی گفت: با توجه به مخاطرات و بحران‌ها در سطح اجتماعات ناگزیر به تکمیل چرخه خدمت و هم‌افزایی هستیم؛ پس از انعقاد تفاهم‌نامه لازم است جلسات کارشناسی و تخصصی هم برگزار شود تا به تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف کمک کند.

سیدمحمدرضا حسینی، رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز با اشاره به پهناور بودن استان خراسان جنوبی گفت: تعامل و همراهی نیروهای امدادی در کاهش مشکلات ناشی از حوادث اثرگذار است.

وی اظهار کرد: نمونه این تعامل در حادثه قطار مشهد - یزد در طبس نمود پیدا کرد زیرا سر صحنه شرایط متفاوتی بوده لذا روحیه همدلی، همکاری، تعامل و دوستی فوق‌العاده اثربخش است.

حسینی به وجود برخی قوانین سختگیرانه برای ورود نیروهای انتظامی در مواقع خدمت به بیماران خاص اشاره کرد و گفت: گاهی نیروهای اورژانس برای خدمت به یک بیمار پرخاشگر ماموریت دارند که در تلاش است به خود یا فرد دیگری آسیب بزند و علیرغم اینکه نیازمند همکاری پلیس هستیم اما قوانین موجود مانع از ورود آنها می‌شود.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: حتی گاهی لازم است یک نیروی پلیس به همراه کادر درمان در آمبولانس برای انتقال برخی بیماران حضور داشته باشد که این هم با مانع قانونی مواجه است.

گفتنی است؛ براساس این تفاهم‌نامه فوریت‌های اجتماعی ۱۲۳، انتظامی ۱۱۰، پزشکی ۱۱۵ و آتش‌نشانی ۱۲۵ در حوزه‌های مختلف با هم همکاری می‌کنند.

انتهای پیام
captcha