گزارش ایکنا از اولین دوره همایش حافظان قرآن دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور
کد خبر: 4099545
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱

گزارش ایکنا از اولین دوره همایش حافظان قرآن دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور

مراسم اختتامیه اولین دوره همایش فعالان و حافظان قرآن کریم دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور امروز، 23 آبان‌ماه با حضور جمعی از مسئولان و 300 نفر از حافظان و فعالان قرآنی در مجتمع یاوران مهدی(عج) قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی امینی‌نژاد، پژوهشگر و استاد فلسفه و عرفان اسلامیبه گزارش ایکنا از قم، مراسم اختتامیه اولین دوره همایش فعالان و حافظان قرآن کریم دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور، امروز، 23 آبان‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سعید کرمی، مدیرکل فرهنگی و امور اجتماعی نهاد رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین علی امینی‌نژاد، پژوهشگر و استاد فلسفه و عرفان اسلامی، سیده‌فاطمه موسوی‌، مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان کشور، کیانا کاوه، مدیرکل امور اجتماعی دانشگاه فرهنگیان کشور و 300 نفر از حافظان و فعالان قرآنی این دانشگاه در مجتمع یاوران مهدی(عج) قم برگزار شد.

تمام آموزه‌های دینی برای همه مردم نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین علی امینی‌نژاد، پژوهشگر و استاد فلسفه و عرفان اسلامی در این مراسم بیان کرد: گاهی اوقات تأمل در قرآن کریم توسط فعالان قرآن انجام می‌شود، اما نکته حائز اهمیت آن است که درباره قرآن هم باید مطالعه فراوانی انجام شود. خداوند در آیه چهارم سوره ابراهیم می‌فرماید: «وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ» این آیه به آن معناست که تمام انبیا به زبان قوم خود فرستاده شدند و این یک قاعده عقلی واضح و روشن است و در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که قوم رسول گرامی اسلام چه کسانی هستند؟ در باب این مسئله سه نگاه وجود دارد، یک نگاه قوم ایشان را اهالی حجاز و جزیرة‌العرب و کسانی که در زمان ایشان می‌زیستند، می‌دانند اما این مسئله با نص صریح آیات قرآن سازگاری ندارد که فرمود: «پیامبر خاتم انبیاست.»

استاد فلسفه و کلام حوزه علمیه قم تصریح کرد: نگاه دوم آن است که همه انسان‌ها در دوران ختمی از پس از رحلت پیامبر(ص) تا زمان قیامت با بسترهای فرهنگی و اجتماعی متفاوت قوم پیامبر هستند، اگر این نگاه را بپذیریم به وسعت مخاطبان قرآن کریم پی می‌بریم. نگاه سوم آن است که قوم رسول‌الله از اولین تا آخرین بشر روی زمین است؛ در واقع پیامبر گرامی اسلام انسان مطلق نهایی در همه اعصار و اولین حقیقت مخلوق است؛ در این فضا مُهَیمن بودن قرآن را بر همه کتب آسمانی و مهیمن بودن دین اسلام را بر همه ادیان درک می‌کنیم.

امینی‌نژاد گفت: تمام پیام قرآن در عصر پیامبر(ص) به‌واسطه ایشان به‌عنوان یک انسان کامل عرضه شد و این به آن معناست که قرآن برای همه مخاطبان و انسان‌ها پیام دارد و هر انسان به اندازه میزان ظرفیت و گنجایش و مأنوس بودنش با قرآن این پیام‌ها را درک می‌کند.

وی ادامه داد: دین برای همه مردم است، اما همه دین برای همه مردم نیست و هرکس به تناسب لایه‌های مختلف درونی و وجودی خویش، مخاطب قرآن می‌شود و بهره خود را می‌برد. در واقع همه می‌توانند سر سفره قرآن بنشینند و از آن بهره‌مند شوند، اما هرکس به اندازه ظرفیت و گنجایش درونی خویش.

امینی‌نژاد تصریح کرد: قرآن جایگاه تأدیب انسانی برای همه اقشار است؛ یعنی قرآن حدود و ادب انسانی زندگی کردن را تعیین می‌کند. همچنین قرآن خوان گسترده خداوند متعال برای همه بشر است؛ قرآن کتاب علمی نیست، اما منبع تولید همه علوم است. براساس روایتی از امام صادق(ع) کلام خداوند شبیه به کلام بشر است، اما کلام بشر نیست. بنابراین، اگر پذیرفتیم که این کلام خداست باید آداب صحیح آن را هنگام تلاوت کردن رعایت کنیم.

پژوهشگر و استاد فلسفه و عرفان اسلامی بیان کرد: در بخشی از روایت امام رضا(ع) درباره قرآن آمده است: «هُو حَبلُ اللّه ِ المَتينُ، و عُروَتُهُ الوُثقى؛ قرآن ريسمان محكم خدا و دستگيره استوارتر او» و همچنین پیامبر(ص) در توصیف قرآن فرمود: «هو حَبلُ اللهِ المَمدودِ مِن السَّماءِ الی الارض؛ آن (قرآن)، نور هدایتی است که از آسمان تا زمین را تابناک نموده و پر کرده است»؛ در واقع قرآن تنزیل من رب العالمین است یعنی قرآن سخنگوی خداست و مراتب قبل آن محفوظ است و اگر به الفاظ قرآن چنگ بزنیم می‌توانیم به عمق کلام الهی برسیم.

وی با بیان اینکه قرآن همیشه غذای ذهنی، فکری، اعتقادی و عقلانی را فراهم می‌آورد و گنجینه بی‌نهایت حضرت حق است که باید ما از آن بهره لازم را ببریم، افزود: امام حسین(ع) فرمود:«کتابُ اللّهِ عزوجل عَلی أربَعَةِ أشیاءَ: عَلَی العِبارَةِ، وَ الإِشارَةِ، وَ اللَّطائِفِ، وَ الحَقائِقِ؛ فَالعِبارَةُ لِلعَوامِّ، وَ الإِشارَةُ لِلخَواصِّ، وَ اللَّطائِفُ لِلأَولِیاءِ، وَ الحَقائِقُ لِلأَنبِیاءِ علیهم السلام؛ کتاب خدا، بر چهار گونه است: عبارت، برای عموم مردم است، اشاره؛ برای خواص، لطائف، برای اولیا؛ حقایق، از آنِ پیامبران(ع) است.»

تربیت 15 هزار حافظ قرآن دانشگاه فرهنگیان در دستور کار است

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید کرمی، مدیرکل فرهنگی و امور اجتماعی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به جریان قرآنی در دانشگاه‌های سراسر کشور بیان کرد: در طر‌ح‌های مختلفی از جمله حفظ و کرسی‌های ترتیل و تلاوت قرآن کریم از سوی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان در حال برگزاری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید کرمی، مدیر کل فرهنگی و امور اجتماعی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها

وی هدف اصلی از برگزاری طرح‌های قرآنی در سطوح دانشگاه‌های سراسر کشور را ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی در پرتو آموزه‌های قرآنی در دانشگاه‌ها دانست و افزود: تربیت قرآنی دانشجویان اولویت اصلی برنامه‌های قرآنی این شوراست و در ذیل آن، نگاه ویژه‌ای به ظرفیت دانشگاه‌ فرهنگیان سراسر کشور داریم.

کرمی تصریح کرد: دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، آینده‌سازان کشور و عهده‌دار تعلیم و تربیت هستند. لذا، ارتباطات بیشتری با فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی برقرار می‌کنند و خودمان را ملزم می‌دانیم که سرمایه‌گذاری فرهنگی بیشتری بر روی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور انجام بدهیم.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های قرآنی دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور متحول می‌شود، اظهار کرد: میزان مشارکت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور در فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی از سایر دانشگاه‌ها کشور به مراتب بالاتر است و حد نصاب فعالیت‌های آنان با هیچ دانشگاهی قابل مقایسه نیست.

کرمی با بیان اینکه حفظ مقدمه انس با قرآن کریم است، تصریح کرد: انس با مفاهیم و آموزه‌های قرآنی در خدمت ترویج و تبلیغ و در نهایت تبیین قرار می‌گیرد؛ در همین راستا گام اول ساماندهی شبکه حافظان قرآنی دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور است که برای این موضوع تربیت 15 هزار حافظ قرآن کریم در دانشگاه فرهنگیان را در دستورکار قرار دادیم.

وی گفت: علاوه بر افزایش آمار حافظان قرآن کریم دانشگاه فرهنگیان و تربیت 15 هزار حافظ قرآن کریم، دوره‌ها و کارگاه‌های مختلفی با محوریت جهاد تبیین و با هدف توانمندسازی حافظان و فعالان قرآنی دانشگاهی برگزار خواهیم کرد تا دانشجویان به‌عنوان جهادگران عرصه تبیین با سلاح و ابزار قرآنی حضور پررنگ‌تری در میدان عمل داشته‌ باشند.

حافظان قرآن دانشگاه فرهنگیان کمک مربی حفظ قرآن می‌شوند

سیده‌فاطمه موسوی، مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان کشور نیز در این مراسم ضمن ارائه گزارشی از عملکرد اولین دوره همایش فعالان و حافظان قرآن کریم دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور که به مدت سه روز در استان قم برگزار شد، بیان کرد: سه کارگاه نغمات قرآنی، تثبیت حفظ قرآن کریم و تربیت مربی قرآن در طی این سه روز برای کلیه فعالان و حافظان قرآنی دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور برگزار شد.

سیده‌فاطمه موسوی، مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان کشور

وی استفاده از ظرفیت شرکت‌کنندگان در این سه دوره برای برگزاری دوره‌های آموزش قرآن کریم در پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: برای کلیه شرکت‌کنندگان این دوره ابلاغیه کمک مربی حافظ قرآن در پردیس‌های دانشگاه‌های استان محل سکونت و تحصیل آنان صادر خواهد شد و فعالیت خود را از هفته قرآن و عترت آغاز می‌کنند.

موسوی اظهار کرد: شناسایی دانشجومعلمان برای برگزاری دوره روخوانی و روانخوانی قرآن کریم ویژه آنان گام دوم فعالیت‌های قرآنی اداره‌کل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان کشور در راستای این همایش است که زمان برگزاری آن به‌زودی اطلاع‌رسانی می‌شود.

مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان کشور بیان کرد: حضور نخبه عرصه ماهواره‌های فضایی و برگزاری کارگاه آشنایی ویژه حافظان و فعالان قرآنی از دیگر فعالیت‌های اولین دوره همایش فعالان و حافظان قرآن کریم دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور بود.

وی حضور پرشور فعالان قرآنی دانشگاه‌ فرهنگیان سراسر کشور در جشنواره‌های ملی قرآن و عترت را مورد توجه قرار داد و افزود: در اولین فرصت آیین‌نامه این جشنواره به دانشگاه فرهنگیان ارسال خواهد شد و امیدوارم شاهد حضور گسترده دانشجویان در این جشنواره باشیم.

موسوی گفت: با توجه به اسقبال ویژه فعالان قرآنی دانشگاه فرهنگیان قرار بر این شد تا آموزش‌های روش تدریس ویژه روخوانی و روانخوانی قرآن کریم برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور در سال آینده برگزار شود.

وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم تا ضمن برقراری ارتباط و تعامل با کلیه فعالان و حافظان قرآنی دانشگاه فرهنگیان، تدارک برپایی دومین دوره این همایش را نیز در دستور کار قرار دهیم.

اجرای اثر «اسماء‌الحسنی» توسط گروه تواشیح حافظان و قاریان فرهنگیان پایان‌بخش اختتامیه اولین دوره همایش فعالان و حافظان قرآن کریم دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور در استان قم بود.

انتهای پیام
captcha