بازداشت شهروند آمریکایی ـ یمنی در حین ادای عمره
کد خبر: 4099448
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵

بازداشت شهروند آمریکایی ـ یمنی در حین ادای عمره

مقامات امنیتی عربستان سعودی یک تبعه آمریکایی ـ یمنی را در حین ادای عمره در مکه مکرمه بازداشت کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، محمد سالم، شهروند آمریکایی یمنی است که در اول نوامبر(10 آبان ماه) در حالی که در مسجدالحرام برای انجام مناسک عمره آماده شده بود توسط مأموران امنیتی رژیم آل سعود بازداشت شده است.

عبدالله مغنی، یک وکیل سعودی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه می‌گوید که محمد سالم، 63 ساله به همراه دو فرزند پسر خود برای ادای مناسک عمره به عربستان و شهر مکه مکرمه سفر کرده بود.

وی افزود: محمد در حالی که در صف منتظر ورود به مسجدالحرام بود با نیروهای امنیتی که او را از دو پسرش جدا کرده بودند، مشاجره لفظی پیدا کرد و پس از آن دو مرد که خود را اهل لیبی معرفی کردند به او نزدیک شدند و از او پرسیدند چه اتفاقی افتاده است.

وکیل سعودی به نقل از فرزندان وی می‌گوید که موکل او در این لحظه که به شدت خشمگین و عصبانی شده بود می‌گوید اگر «مکه و مدینه نبود این کشور را به آتش می‌کشیدم».

به گفته مغنی، مشخص است این دو نفر که خود را لیبیایی معرفی کردند مأموران مخفی بودند و سالم پس از آن، دستگیر شد.

مغنی همچنین گفت که موکلش به یک نهاد شدیداً امنیتی که معمولاً برای بازداشت زندانیان سیاسی و مظنونین به ارتکاب اقدامات تروریستی استفاده می‌شود منتقل شده است.

وی افزود: سفارت آمریکا فهرستی از وکلایی را که می‌توانند روی پرونده او کار کنند، در اختیار خانواده او قرار داده است اما هنوز هیچ یک از آنها با دریافت پرونده موافقت نکرده‌اند.

مغنی ابراز امیدواری کرد که اختلافات سیاسی کنونی بین واشنگتن و ریاض بر نوع برخورد با موکلش تأثیر نگذارد. وی ابراز امیدواری کرد که شهروندان به دلیل بحث و جدال بین دولت‌ها مجازات نشوند.

وکیل سعودی افزود: ما بالاخره با یکدیگر متحد هستیم و در این مقطع باید متحد بودن فوایدی برای ما داشته باشد و این وحشتناک است که فکر کنیم سالم سزاوار برخورد خشن است.

مغنی تأکید کرد که موکلش مرتکب جرمی نشده و سخنانش از سر خشم بوده و به دنبال عملی کردن آن نبوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین هجدهم آبان نیز خبر داده بود که عربستان سعودی یک شهروند آمریکایی به نام کارلی موریس را بازداشت کرده است.

این زن آمریکایی هفدهم آبان به دلیل مخالفت‌های همسر سعودی سابقش با خارج کردن دختر خردسالش از عربستان بازداشت شده است.

روابط بین عربستان و آمریکا اخیراً و به دنبال مخالفت ریاض با درخواست افزایش تولید نفت اوپک پلاس با تنش همراه شده است.

انتهای پیام
captcha