ایکنا؛ از ضرورت تبیین مبانی قرآنی تا مردمی شدن
کد خبر: 4098638
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
به مناسبت نوزده سالگی خبرگزاری قرآن

ایکنا؛ از ضرورت تبیین مبانی قرآنی تا مردمی شدن

به مناسبت نوزدهمین سالروز تأسیس خبرگزاری ایکنا در ۲۰ آبان سال ۸۲، مقارن با ۱۵ ماه مبارک رمضان و تأسیس این رسانه در استان در سال 86 روند فعالیت این مجموعه مورد بررسی قرار گرفته است.

چهره های قرآنی

برای هریک از رسانه‌ها تکالیف و رسالتی خاص تعریف شده است که خبرنگاران و عکاسان آن مجموعه خبری سعی دارند سیاست در نظر گرفته شده را به بهترین شکل ممکن عملیاتی کنند. پرداختن به موضوعات قرآنی شاید تنها موضوع و محوری باشد که تمامی رسانه‌ها قابلیت پرداختن دارند، هرچند گاه رسانه‌ها این فعالیت‌ها را مورد بی‌مهری قرار می‌دهند و رویدادهای مهم همچون مسابقات قرآن و همایش‌های قرآنی را جدی نگرفته و خود را ملزم به حضور نمی‌کنند.

خوشبختانه کمبود پرداختن رسانه‌ها به فعالیت‌های قرآنی تاحدی از سوی خبرگزاری ایکنا که 20 آبان سال 82 مقارن با پانزدهمین روز از ماه مبارک رمضان و میلاد امام حسن مجتبی(ع) آغاز به کار کرد جبران شد، اما نیک می‌دانیم هریک از مجموعه‌های خبری مخاطب خاص خود را دارند و می‌توانند به سهم خود پیام‌رسان آموزه‌های قرآنی باشند.  

ایکنا مرکزی فعالیت خود را از سال 86 آغاز کرده و امسال وارد شانزدهمین سال فعالیتی خود می‌شود و با وجود کمبود نیروی انسانی سعی دارد رسالت خود را به نحو احسن انجام دهد. این رسانه ضمن تقدیر از همکاری تمامی اساتید، مربیان و متولیان امور قرآن، دینی، فرهنگی و اجتماعی که این خبرگزاری را در این مدت یاری کردند، گفت‌وگویی در خصوص روند فعالیت این مجموعه در سال‌های اخیر انجام داده است که تقدیم مخاطبان می‌شود.

سینا دلشادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن تبریک سالروز تأسیس خبرگزاری ایکنا به فعالان این مجموعه در کشور و تقدیر از این رسانه در استان، ادامه داد: اگر بخواهیم براساس آنچه شایسته و بایسته است خبرگزای ایکنای استان را مورد ارزیابی قرار دهیم طبیعی است توقعی که از این رسانه می‌رود بیشتر از آن چیزی است که از آن شاهد هستیم، اما اگر بخواهیم براساس واقعیات بر این مجموعه نگاه کنیم باید بگویم با توجه به کمبودهایی که این رسانه دارد مجاهدانه در این مسیر قدم برداشته و سعی کرده به رسالت خود به بهترین شکل عمل کند.

سینا دلشادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکزی

ارزیابی ایکنا باید متناسب با داده‌های موجود باشد

وی با بیان اینکه ارزیابی خبرگزاری ایکنا در استان باید متناسب با شرایط، داده‌های موجود و حمایت‌های صورت گرفته باشد، بیان کرد: اگر بخواهیم بر اساس ایده‌آل قضاوت کنیم بدون شک با توجه به کمبودهایی که وجود دارد عادلانه نیست. در جامعه‌ای که جامعه اسلامی و مبانی آن منطبق با مبانی ارزشی و قرآنی هدف‌گذاری شده است توقع بنده بنده این است که همه نهادها، سازمان‌ها و ادارات خبرگزاری و در مجموعه رسانه‌های فعال د حوزه قرآن را بیشتر مورد حمایت قرار دهند.

دلشادی ضرورت کادر خبری ایکنا در استان از نظر تزریق تیمی حرفه‌ای متشکل از خبرنگاران و عکاسان و حمایت مالی را متذکر شد و افزود: مکان خبرگزاری باید مکانی در خور و شأن این مجموعه رسانه‌ای باشد تا با ورود افراد حال و هوای آنان به رایحه قرآن عطرآگین شود و این امر مستلزم آن است که همه ما نسبت به رشد و رونق خبرگزاری قرآنی توجه بیشتر داشته باشیم.

این مقام مسئول اضافه کرد: بنده به سهم خود از مجموعه ایکنای استان تقدیر می‌کنم که با وجود مشکلات و وجود کمبود نیروی انسانی اجازه نمی‌دهند چراغ خبرگزاری خاموش شود و این مجموعه را با وجود همه کم و کاستی‌ها زنده نگه داشته است.

دلشادی برلزوم تقویت خبرگزاری قرآنی تأکید و خواستار راه‌اندازی سایر رسانه‌های قرآنی شد و افزود: اگر شعار ما داشتن جامعه‌ای قرآنی است داشتن این جامعه مستلزم ساختارهایی همچون حمایت است و می‌طلبد با پشتیبانی شعارهای ما جنبه عملیاتی پیدا کند.

ایکنا؛ ستون مؤثر قرآنی شدن جامعه

وی خبرگزاری ایکنا را یکی از پایه‌ها و ستون‌های مؤثر در قرآنی شدن جامعه دانست و تصریح کرد: بدون شک تعدد خبرگزاری‌ها و رسانه‌های قرآنی پایه‌های قرآنی در کشور را مستحکم‌تر خواهد کرد و باعث می‌شود مبانی الهی در جامعه ترویج و انتقال داده شود.

دلشادی از خبرگزاری ایکنا خواستار ورود به حوزه‌های ترویجی و تبیینی مؤثر در جامعه شد و اضافه کرد: این رسانه در این بخش‌ها می‌تواند بهتر و مؤثرتر وارد عمل شود. اگر بتوانیم مبانی دینی و قرآنی را در جامعه نشر داده و تبیین کنیم بسیاری از شبهات موجود در ذهن جوانان پاسخ داده و برطرف می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: اگر توقع تحقق جهاد تبیین داریم یکی از مهم‌ترین روش‌ها تبیین مبانی قرآنی در جامعه است که تحقق این مهم می‌تواند یکی از رسالت‌های ایکنا باشد. پرداختن به تهیه چند خبر حداقلی‌ترین وظیفه این رسانه است  و این مجموعه باید مبانی قرآنی را ترویج و تبیین کرده و وارد مرحله تفسیر شود.

نقش ایکنا در اشاعه فرهنگ قرآنی

علی‌اصغر غفاری‌زاده، رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی، ضمن تبریک نوزدهمین سال فعالیت خبرگزاری ایکنا به عوامل اجرایی، دبیران، خبرنگاران و عکاسان این مجموعه، ادامه داد: فعالیت این رسانه در مجموعه رضایت‌بخش است و با تلاش بیشتر باید در رفع مشکلات تلاش کند.

علی اصغر غفاری زاده، رئیس جهاد دانشگاهی مرکزی

وی با بیان اینکه ایکنا خود را به حداقل‌ها محدود نکند، ادامه داد: ایکنا باید چشم‌انداز و برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت برای خود ترسیم کرده و نسبت به انجام آن اهتمام داشته باشد. خوشبختانه این رسانه در طول سال‌ها فعالیت جایگاه خود را در استان پیدا کرده و انتظار دستگاه‌ها از این رسانه بالاست، اما این توقعات و انتظارات باعث نشده اگر نقدی بردستگاهی باشد چشم‌پوشی شود.

غفاری‌زاده نقش ایکنا در توسعه و اشاعه مبانی دینی به ویژه مفاهیم و نهادینه شدن آموزه‌های قرآنی در جامعه را مؤثر توصیف کرد و افزود: فعالیت در این مجموعه خبری عرق خاص و انگیزه بسیار می‌طلبد که مجموعه ایکنای استان با علاقه این کار را انجام می‌دهند که جای تقدیر دارد.

وی با بیان اینکه بهره‌وری از آیات الهی بالاست و اگر نیروی متخصص در این مجموعه به کارگیری شوند قطعاً خروجی بهتر از این خواهد بود، ادامه داد: خبرگزاری ایکنا تاکنون سعی داشته با وجود افزایش آمار خبری، کیفیت را فدای کمیت نکند و محتواسازی و پرداختن به مشکلات جامعه قرآنی را در دستور کار دارد و از نقطه نظرات کاربردی اساتید و فعالان جامعه قرآنی برای پیشبرد هرچه بیشتر مفاهیم قرآن در زندگی مردم استقبال می‌کند.

ایکنا متعلق به همه مردم است

حبیب‌الله صابری‌نسب، پیشکسوت و مدرس دانشگاه، ضمن تبریک سالروز تأسیس خبرگزاری ایکنا و تقدیر از مجموعه فعال در استان گفت: ایکنا رسانه‌ای محدود به فعالان قرآنی نیست و متلق به همه مردم است و هریک به سهم خود می‌توانند از این رسانه بهره‌مند شوند.

حبیب الله صابری نسب

وی با بیان اینکه اخبار این مجموعه خبری مورد وثوق همگان است و هرآنچه باشد را انعکاس می‌دهد، ادامه داد: این مجموعه خبری دارای سازوکاری است که باید پیرو خط‌مشی تعریف شده حرکت کند، اما خوشبختانه با وجود محدودیت‌هایی که وجود دارد توانسته رسالت خود را به خوبی انجام دهد. اگر این رسانه در حوزه آموزش وارد شود قطعاً از خروجی بهتری برخوردار خواهد بود.

صابری‌نسب با بیان اینکه طیف مخاطب ایکنا جامعه قرآنی، اساتید دانشگاه و حوزه هستند، ادامه داد: خبرگزاری ایکنا نباید محدود به اقشار تحصیلکرده و خاص جامعه باشند، مطالب بیان شده در ایم مجموعه باید طوری باشد که این رسانه، به رسانه‌ای همگانی و مورد توجه مردم تبدیل شود. متأسفانه بسیاری از مردم و حتی برخی از مسئلان با این رسانه آشنا نیستند و تبلیغات جهت معرفی باید بیشتر صورت گیرد. ایکنا می‌تواند با زبان مردم با آنان سخن بگوید تا مخاطب جذب این فعالیت‌ها شود.

وی ضرورت تداوم و تقویت این رسانه را خواستار شد و افزود: اگر به قصص قرآنی بیشتر توجه شود می‌تواند اثرگذاری بهتری روی مردم داشته باشد. امروز مردم با روی آوردن به فضای مجازی و فضای مسموم شبکه‌های معاند از قرآن دور شدند و ایکنا با تعریف ساز و کار جدید باید طرحی نودراندازد و نوجوانان و جوانان با مفاهیم و آموزه‌های قرآنی بیشتر آشنا کند.

جلسات قرآنی از سوی ایکنا معرفی شود

حسین محمدی‌هزاوه، رئیس هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌ها و مؤسسات قرآنی استان مرکزی، نیز روند فعالیت خبرگزاری ایکنا را مطلوب و قابل قبول توصیف کرد و گفت: این رسانه بدون جانبداری به تکالیف خود عمل کرده و مشکلات را انعکاس می‌دهد و می‌طلبد دستگاه این مجموعه را مورد حمایت بیشتر قرار دهند.

حسین محمدی هزاوه

وی با بیان اینکه این خبرگزاری می‌تواند تعامل بیشتری با اتحادیه داشته باشد، ضرورت معرفی جلسات خانگی قرآنی و جلسات فعال در مساجد از سوی این رسانه را خواستار شد و افزود: در سطح اراک جلسات قرآن خوبی در حال برگزاری هستند که می‌تواند جهت اطلاع‌رسانی به مردم از سوی این رسانه معرفی شود.

فعالیت ایکنا به مرکز استان محدود نشده است

مجتبی غلامی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان مرکزی، ضمن تبریک سالروز تأسیس خبرگزاری ایکنا، با اشاره به عملکرد قابل قبول این مجموعه با وجود کمبود نیروی انسانی، ادامه داد: خوشبختانه به واسطه صداقت در نوشتار و اخبار، به تحلیل‌ها و نظرات این مجموعه استناد و ارجاع می‌شود و همین عامل باعث شده است تا این رسانه به مرجع در حوزه قرآنی تبدیل شود.

مجتبی غلامی

غلامی با بیان اینکه انتشار اخبار قرآنی از سوی ایکنای استان فقط به اراک محدود نشده و درج اخبار سایر شهرستان‌ها نیز مدنظر این رسانه قرار دارد، اضافه کرد: طبیعی است که در دل روستاها و شهرهای کوچک استعدادهای ناب قرآنی نهفته است با معرفی از سوی این رسانه می‌تواند به انگیزه بیشتر آنان و همچنین سایر نوجوانان منتج شود.

ایکنای استان مرکزی در طول سال‌های فعالیتش سعی کرده به رسالت واقعی خود که رفع مشکلات جامعه قرآنی است جامه عمل بپوشاند و امید است تمام مجموعه‌های فرهنگی و قرآنی این رسانه را در تحقق این هدف یاری کنند. ایکنای مرکزی به بهانه سالروز تأسیس این خبرگزاری بر خود واجب می‌داند از پیشکسوتان، اساتید قرآنی، نخبگان، مدیران مؤسسات قرآنی، جامعه روحانیت، مسئولان قرآنی و فرهنگی ادارات که با این مجموعه همکاری صمیمانه داشتند تشکر کند.

انتهای پیام
captcha