جای کلاس‌های سبک زندگی قرآنی در مؤسسات خالی است
کد خبر: 4097566
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۴

جای کلاس‌های سبک زندگی قرآنی در مؤسسات خالی است

یک حافظ بین‌المللی قرآن، جای کلاس‌های آموزش سبک زندگی در مؤسسات قرآنی را خالی دانست و گفت:‌ ضرورت دارد کلاس‌های سبک زندگی قرآنی جزو درس‌های ثابت مؤسسات قرآنی قرار گیرد و افراد بسیاری در این حوزه تربیت شوند.

مهدی حسینی قاری بین المللیمهدی حسنی، حافظ بین‌المللی قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، درباره لزوم برگزاری کلاس‌های سبک زندگی در مؤسسات قرآنی مشهد و خلأهایی که در این حوزه احساس می‌شود، اظهار کرد: در این حوزه با خلأهایی مواجه هستیم، زیرا حفظ، قرائت و تمامی فعالیت‌های قرآنی مقدمه‌ای برای عمل به دستورات قرآنی در زندگی شخصی و اجتماعی است که اگر این دستورات به‌کار گرفته شود قرآن خواندن، حفظ و قرائت تأثیرات خود را خواهد گذاشت که در این صورت مفاهیم قرآنی در زندگی ما مفید و کاربردی خواهد بود.

وی افزود: چنانچه قرآن را می‌خوانیم، اما از دستورات آن در زندگی خود استفاده نکنیم در واقع فقط یاد گرفته‌ایم که ظاهری از قرآن بخوانیم، به عبارتی اگر اینگونه باشد که با خواندن قرآن به دستورات آن عمل نکنیم و سبک زندگی ما را نیز تغییر ندهد، باید گفت که از قرآن به‌عنوان یک پوسته ظاهری استفاده می‌کنیم.

استاد حوزه تجوید و اختلاف قرائات عشر گفت: با وجود اهمیت چنین موضوعی متأسفانه مؤسسات قرآنی کمتر به این موضوع ورود پیدا کرده و بیشتر به مباحثی از جمله حفظ، قرائت، روانخوانی، تجوید و سایر برنامه‌های خود پرداخته و توجه داشته‌اند.

حسنی اظهار کرد: به نظرم عدم توجه به چنین موضوع مهمی به این دلیل است که مؤسسات قرآنی به دغدغه‌های دیگری که همان تأمین مخارج است، تمرکز بیشتری دارند که در حقیقت این موضوع چند سالی است پررنگ‌تر هم شده است.

وی بیان کرد: در واقع راهکار این مهم آن است که از اتحادیه جامعه قاریان درخواست شود که کلاس‌های سبک زندگی، اخلاق قرآنی در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند، اینگونه کلاس‌ها را در مؤسسات قرآنی راه‌اندازی و از اساتید متخصصی که در این حوزه از سواد کافی برخوردار هستند و بیان خوبی هم دارند، دعوت کنند تا در مؤسسات، کلاس‌های سبک زندگی قرآنی را برای افراد در سنین مختلف برگزار کنند.

این حافظ بین‌المللی قرآن تأکید کرد: کلاس‌های سبک زندگی قرآنی باید به‌صورت مرتبط با آیات قرآن برای افرادی که در مؤسسات قرآنی آموزش می‌بینند، برگزار شود تا هنگام حفظ و قرائت آیات، از راهکارهایی که در قرآن وجود دارد برای برطرف کردن مشکلاتی که در زندگی خود با آنها مواجه هستند استفاده کنند.

حسنی تصریح کرد: این در حالی است که برخی از قاریان و فعالان قرآنی حواسمان به مفاهیم آیات قرآن نیست و حتی مراجعه‌ای هم به قرآن نداریم تا از آیات قرآن دستور بگیریم و برای حل مشکلات از آنها استفاده کنیم و در همین راستا نیز متأسفانه شاهد هستیم که شاید فردی در حوزه قرائت بسیار موفق است، اما در عرصه اخلاق، رفتار، اعمال و برطرف کردن نیازها و مشکلات خود که ریشه تمامی آنها در قرآن وجود دارد، موفق نیست و نتوانسته آنگونه که باید از دستورات قرآنی در زندگی خود استفاده کند.

تربیت افراد در حوزه سبک زندگی قرآنی

وی در ادامه با تأکید بر اینکه جای چنین کلاس‌هایی در مؤسسات قرآنی خالی است، بیان کرد: باید کلاس‌های سبک زندگی قرآنی جزو درس‌های ثابت مؤسسات قرآنی قرار گیرد  تا افراد زیادی در این حوزه تربیت شوند و همچنین ضرورت دارد تربیت قاری و حافظ قرآن در کشور مورد توجه قرار گیرد.

استاد حوزه تجوید و اختلاف قرائات عشر در پایان گفت: لازم است که کلاس درس‌های سبک زندگی قرآنی در کنار سایر کلاس‌ها در مؤسسات قرآنی برگزار و اساتید برای این موضوع تعریف، سطح‌بندی و فصل‌بندی شوند و به فراخور هر جایگاهی اعم از مجرد، متأهل، کودک، نوجوان، بزرگسال و ... این کلاس‌ها تدریس شود. از این‌رو اگر در کنار مسائل قرآنی به موضوع سبک زندگی قرآنی توجه بیشتری شود، قطعاً می‌تواند راهبرد خوبی برای برطرف کردن مشکلات افراد و ارتباط بیشتر آنها با آموزه‌های قرآنی باشد.

انتهای پیام
captcha