رویکرد حوزه‌های علمیه فارس برای تقویت منابر تفسیری
کد خبر: 4097298
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۱
تفسیر؛ گام اصلی فهم قرآن / ۱۱

رویکرد حوزه‌های علمیه فارس برای تقویت منابر تفسیری

مدیر حوزه‌های علمیه فارس با بیان اینکه بسیاری از منبرها با وجودی که ممکن است اسمشان منبر تفسیری نباشد اما در ضمن آن آیات قرآن، بیان و تفاسیر آن گفته می‌شود به تبیین رویکرد حوزه علمیه در این زمینه پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، مدیر حوزه‌های علمیه فارسحجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوارمیمندی، مدیر حوزه‌های علمیه فارس، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، در پاسخ به اینکه رویکرد حوزه علمیه استان برای تقویت منابر تفسیری در استان چیست، گفت: بسیاری از منبرهای ما با وجودی که ممکن است اسمشان منبر تفسیری نباشد اما در ضمن آن آیات قرآن، بیان و تفاسیر آن گفته می‌شود، البته باید به مبلغان در این زمینه توصیه کنیم.

وی افزود: منابع تفسیری غنی است و نرم‌افزار جامع‌التفاسیر که مرکز تحقیقات علوم اسلامی نور آن را آماده کرده است، بسیار منبع خوبی می‌تواند باشد و تفاسیر معتبر و همچنین ترجمه‌های خوبی در آن است که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

استوار میمندی با یادآوری اینکه حوزه علمیه نیز رشته تخصصی تفسیر و علوم قرآنی را جزو رشته‌های تخصصی خود گنجانده و برنامه‌ریزی کرده است، اضافه کرد: حدود ۸ سال است که در شیراز در مؤسسه آموزش عالی امام خمینی(ره)، رشته تفسیر علوم قرآنی را داریم و در مقطع سطح ۲ و ۳ یعنی کارشناسی و کارشناسی ارشد، طلاب پذیرفته می‌شوند و دوره‌های مختلفی برگزار می‌شوند که این فرایند تخصصی تربیت مفسران است اما فرایند عمومی نیز داریم.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس اظهار کرد: متن حوزه، متنی است که با قرآن، عترت و احادیث سر ‌و‌ کار دارد لذا مراجعه به آیات برای طلاب، اجتناب‌ناپذیر است البته معتقد هستم که نیاز است کار بیشتری انجام دهیم.

وی با یادآوری اینکه سال گذشته دارالقرآن علامه طباطبایی را در مرکز مدیریت حوزه علمیه استان فارس افتتاح کردیم، ادامه داد: چند مأموریت برای این مرکز تعریف شد که در حال پیگیری است.

استوار میمندی تصریح کرد: پایش قرآنی طلاب حوزه‌های علمیه، برنامه‌ریزی برای توانمند‌سازی قرآنی طلاب، برگزاری جلسات قرآنی صوت، لحن و قرائت در مدارس علمیه و همچنین برنامه‌ریزی برای توسعه کرسی‌های تفسیر قرآن کریم در استان از جمله مأموریت‌های دارالقرآن علامه طباطبایی است.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس در پایان با تصریح اینکه این اقدام در مرکز مدیریت حوزه علمیه استان، انجام و کارها شروع شده است، بیان کرد: کار زیاد است البته بودجه نداریم و تقاضا داریم از خیرین و کسانی که خودشان را دغدغه‌مند فعالیت‌های قرآنی می‌دانند در این زمینه کمک دهند تا بتوانیم پایگاه‌های فهم، درک و تدبر در قرآن کریم را توسعه دهیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha