اعتدال در اشعار قیصر امین‌پور به وضوح دیده می‌شود
کد خبر: 4096494
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۸

اعتدال در اشعار قیصر امین‌پور به وضوح دیده می‌شود

عضو گروه علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه نکته مثبت اشعار قیصر امین‌پور، اعتدال آن است، گفت: در شعر قیصر، زبان، موسیقی، خیال، و اندیشه به تعادل مناسبی رسیده است که برآیند کلی شعر او را بالا می‌برد.

محمدرضا وحید زادهبه گزارش ایکنا از خوزستان، محمدرضا وحیدزاده، عضو گروه علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مراسم بزرگداشت مرحوم قیصر امین‌پور که شامگاه سه‌شنبه، دهم آبان در حوزه هنری خوزستان برگزار شد، گفت: وجه اهمیت شعر قیصر امین‌پور، اعتدال آن است. در شعر قیصر، زبان، موسیقی، خیال و اندیشه به تعادل مناسبی رسیده است که برآیند کلی شعر امین‌پور را بالا می‌برد.

وی افزود: هرچند ممکن است شاعرانی باشند که در هر کدام از مؤلفه‌های مذکور نمره بالاتری از قیصر بگیرند، اما آنچه قیصر را در میان شاعران معاصر برجسته می‌کند، میانگین بالایی است که شعر او در مؤلفه‌های مختلف دریافت می‌کند.

وحیدزاده در بخش دیگری از سخنانش گفت: شاعرانی مانند قیصر که هم دوره انقلاب اسلامی را درک کرده‌اند و هم در دوره استقرار حکومت جمهوری اسلامی حضور داشته‌اند، از طرفی با تهدید تحقیر شدن توسط روشنفکرها و حکومتی خطاب شدن توسط آنان مواجه‌اند و از طرفی با شاعران سوداگری که صرفا به خاطر بهره‌مندی از مواهب حکومتی به ظاهر با امثال قیصر هم‌آوایی می‌کنند در تقابل قرار می‌گیرند.

در بخش دیگری از این مراسم، حجت‌الاسلام سیدمحمدمهدی شفیعی، شاعر خوزستانی نیز گفت: شاعر در عرصه ادبیات متعهد، نباید شعر را در سیاهی بگذارد. درد و اندوه جامعه در شعر قیصر کاملاً نمایان است. طبق تعریف علامه جعفری درباره هنرمند پیشرو و پیرو، شاعر باید جامعه را متوجه درد بکند و آثار قیصر گواهی می‌دهد که او چنین شاعری است.

شفیعی افزود: برخی محورهای شعر قیصر در مقیاس اجتماعی عبارت است از مبارزه با طاغوت، آزادی خواهی، عشق، مبارزه با بی‌ایمانی و از خودبیگانگی، نقد بی‌مسئولیتی انسان مدرن و ... قیصر چون شاعری متعهد است، وضع موجود را با یک مطلوب حقیقت‌محور نقد می‌کند و همواره ما را به آرمان‌های خود توجه می‌دهد. شعر «روز ناگزیر» یکی از بهترین نمونه‌های این‌گونه از شعرهای او است.

انتهای پیام
captcha