همایش بین‌المللی «سیره و زمانه امام حسن عسکری(ع)» در قم برگزار می‌شود
کد خبر: 4096123
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸

همایش بین‌المللی «سیره و زمانه امام حسن عسکری(ع)» در قم برگزار می‌شود

همایش بین‌المللی «سیره و زمانه امام حسن عسکری(ع)» پنج‌شنبه، 12 آبان‌ماه همزمان با سالروز میلاد امام حسن عسکری(ع) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضامطهری، رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع)به گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهری، رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نشست خبری همایش بین‌المللی «سیره و زمانه امام حسن عسکری(ع)» که امروز 10 آبان‌ماه در سالن همایش‌های غدیر برگزار شد، اظهار کرد: امروزه در جامعه، الگوی خوب و مناسب ارائه نشده است و اگر الگوهای دقیق، روشمند و مناسب عرضه کنیم به جامعه مطلوب می‌رسیم و در این راستا نیاز به تبیین سبک زندگی اهل بیت(ع) داریم.

وی ادامه داد: الگو به معنای این نیست دقیقا مانند زمان ائمه(ع) زندگی کنیم چون شرایط امروزه متفاوت است و زندگی هر یک از ائمه(ع) نیز متناسب با شرایط و مقتضیات زمان است، اما حتما نیاز به بهره‌گیری صحیح از سیره ائمه(ع) داریم تا بتوانیم در این عصر سبک زندگی مطلوبی داشته باشیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه برگزاری این‌گونه همایش‌ها قدمی در راستای ارائه الگوی مناسب به جامعه است، گفت: در همایش‌های مختلف، هدف نباید فقط تدوین مجموعه مقالات باشد بلکه باید این مطالب در جامعه ارائه و ترویج شود.

وی ادامه داد: همایش بین‌المللی «سیره و زمانه امام حسن عسکری(ع)» در ادامه سلسله همایش‌های انجمن تاریخ‌پژوهان انجام شده است که به زندگانی امام و تبیین سیره حضرت و ارائه اطلاعاتی از زمانه ایشان می‌پردازد.

مطهری افزود: در هیئت مدیره انجمن تاریخ‌پژوهان و کمیته علمی متشکل از نمایندگان مراکز علمی و دانشگاهی در قم و خارج از قم، بر این تأکید شد که همایش مختص ائمه ابن‌الرضا انجام شود و هر کدام به‌صورت انفرادی برگزار شود تا مظلومیت ناشناخته بودن‌شان در جامعه زدوده شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام حسن عسکری(ع) مظلوم‌ترین امام در میان ائمه(ع) است، بیان کرد: بیش از 100 مقاله به دبیرخانه این همایش رسید که 52 مقاله پذیرفته شد؛ چکیده همه مقالات منتشر می‌شود و سه جلد کتاب نیز در این راستا چاپ شد.

وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم با ترجمه آثار همایش به زبان عربی یک برنامه با عنوان ابن‌الرضا در کشور عراق برگزار کنیم، تصریح کرد: عصر ابن‌الرضا از مقاطع مهم عصر ائمه(ع) است، به‌دلیل اینکه شاهد ورود اندیشه‌های انحرافی و شکل‌گیری جریان‌های منحرف و نحوه مواجهه ائمه(ع) با آنها هستیم؛ همچنین در این دوران ائمه(ع) با محدودیت‌های زیادی رو‌به‌رو بودند و در خارج از مدینه زندگی می‌کردند.

رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) اضافه کرد: همچنین این مقطع زمانی متصل به عصر غیبت است که نیاز داریم با اقدامات اهل بیت(ع) برای ورود جامعه به عصر غیبت آشنا شویم.

مطهری گفت: تبیین و بررسی زندگانی حضرت در دوران قبل امامت و دوران امامت؛ تبیین شرایط و بسترشناسی تاریخی فعالیت‌های امام؛ سیره امام در ابعاد مختلف نسبت به خاندان، نزدیکان، پیروان و حتی دشمنانش؛ وضعیت شیعه در عصر امام و امام از نگاه دیگران مانند اهل تسنن و مستشرقان از جمله محورهای همایش است.

وی یادآور شد: همایش بین‌المللی «سیره و زمانه امام حسن عسکری(ع)» پنج‌شنبه، 12 آبان‌ماه همزمان با سالروز میلاد امام حسن عسکری(ع) از ساعت 9 تا 17 با مراسم افتتاحیه، برگزاری سه پنل تخصصی و مراسم اختتامیه با حضور اساتید دانشگاه و فضلای حوزه علمیه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha