می‌خواهم قاری ماندگاری شوم + فیلم
کد خبر: 4096070
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳
گفت‌گو با امیررضا مهرداد به بهانه روز دانش‌آموز

می‌خواهم قاری ماندگاری شوم + فیلم

قاری نوجوان قزوینی، برای آینده‌اش در عرصه قرآن غایتی زیبا متصور است. او می‌گوید: می‌خواهم قاری ماندگاری شوم و قاری ماندگار را کسی می‌دانم که مستمع را به سوی انس با قرآن هدایت کند.

امیررضا مهرداد13 آبان سالروز اعتراضی است که دانش‌آموزان در سال 57 به سیاست‌های رژیم پهلوی داشتند و در محوطه دانشگاه تهران جمع شدند. حال که 44 سال از آن تاریخ می‌گذرد، که به نماد مبارزه با استکبار تبدیل شده است، این مسیر به انحای مختلف ادامه دارد. امیررضا مهرداد یکی از دانش‌آموزان موفق این سرزمین است که فعالیت‌های متنوعش در 16سالگی مایه مباهات است. این روز بهانه‌ای شد تا به معرفی ایشان بپردازیم.

امیررضا در پایه دهم و در رشته ریاضی تحصیل می‌کند و علاوه بر رتبه‌های برتری که در تحصیل کسب می‌کند، رتبه‌های برتر مسابقات قرآن، مسابقات ورزشی رشته هاپکیدو و نقاشی را نیز دریافت کرده است. همچنین، یک قلم‌زن حرفه‌ای محسوب می‌شود.

زهرا کاکوند، مادر او، دارای مدرک فوق لیسانس در رشته مدیریت است و در گذشته کارمند بانک بوده است. پدر امیررضا نیز در سمت معاون پرورشی در آموزش و پرورش شاغل است. امیررضا یک برادر 10 ساله به نام امیرعلی دارد که در سال تحصیلی گذشته توانست رتبه اول قرائت تحقیق مسابقات دانش‌آموزی در پایه سوم و رتبه دوم استان در رشته اذان مسابقات مدهامتان زیر ۱۶ سال را کسب کند.

امیررضا مهرداد

اولین بارقه‌های علاقه امیررضا به قرآن را شاید بتوان در کودکی‌‌اش جست‌وجو کرد؛ زمانی که به صدای قرآن خواندن مادر در خانه گوش می‌داد و تکرار می‌کرد. بعدها که پدرش اقامه اذان را به او یاد داد در مسجد و جمع‌های خانوادگی موقع نماز، اذان می‌گفت. به سبب این یادگیری و استمرار، هر وقت که در دوره ابتدایی در مسابقات اذان شرکت می‌کرد، رتبه اول را به دست می‌آورد.

امیررضا در 12 سالگی برای شرکت‌ در کلاس‌های قرآن به مؤسسه بیان می‌رود و بعد از یک ترم در مسابقات مدهامتان شرکت و رتبه اول استانی را در رشته اذان کسب می‌کند. این رتبه در او انگیزه مضاعفی را ایجاد می‌کند تا با جدیت و به صورت تخصصی در قرائت فعالیت کند. در مسابقات کشوری نیز رتبه ششم را به دست آورده و به عنوان مؤذن ثابت نماز جمعه استان قزوین انتخاب شده است. سپس با بیشتر شناخته‌ شدنش برای پخش اذان در هنگام افطار ماه رمضان به صدا و سیما دعوت می‌شود و پس از آن مجوز شورای عالی قرآن را برای قرائت اذان در صدا و سیمای استان قزوین کسب می‌کند.

از اساتید این قاری نوجوان می‌توان به مصطفی فضل‌علی، از مدرسان ممتاز استان قزوین؛ مجید وفاپور، از پیشکسوتان قرآنی این استان و قاری ممتاز کشوری و نیز علی محرابی و هادی رحیمی، قاری و مدرس قرآن، اشاره کرد. البته هر هفته برای تلمذ در محضر استادان محرابی و رحیمی به تهران سفر می‌کند. همچنین، امیررضا به واسطه تنوع فعالیت‌هایش در بنیاد البرز به عنوان دانش‌آموز نمونه انتخاب شده است. 

حکم قهرمانی

از افتخارات این دانش‌آموز می‌توان به رتبه سوم کشوری در ورزش رزمی دوک مو هاپکیدو ،که هنوز در آن فعال است و کمربند قهوه‌ای دارد، رتبه پنجم کشوری مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور در رشته قرائت ترتیل قرآن در پایه متوسطه اول، رتبه اول در رشته هنرهای دستی تجسمی با گرایش پاستل در سی و نهمین و چهلمین دوره مسابقات استانی فرهنگی ـ هنری فردا و رتبه اول رشته هنرهای دستی تجسمی با گرایش قلم‌زنی در سی و نهمین و چهلمین دوره مسابقات استانی فرهنگی ـ هنری فردا، اشاره کرد.

در مسابقات قرآنی تلویزیونی اسراء نیز رتبه برتر و در مسابقات بسیج نیز رتبه اول کشوری را دارد.

امیررضا مهرداد

در تحصیل هم مقطع اول متوسطه (کلاس‌های هفتم، هشتم و نهم) را با معدل 20 گذرانده است. در جشنواره جابر ابن حیان و جشنواره خوارزمی نیز توانسته است که در سال‌های مختلف رتبه‌های اول، دوم و سوم را کسب کند.

قلم زنی

وقتی از او درباره برنامه‌اش برای آینده در عرصه قرآن می‌پرسم، می‌گوید: دوست دارم در قرائت قرآن قاری ماندگاری در جهان باشم.

امیررضا قاری ماندگار را این‌طور تعریف می‌کند: سالیان سال، هنوز تلاوت‌هایش تقلید شود و ماندگار باشد و مستمع جذب تلاوتش شود و این متفاوت از کسی است که در مسابقات کشوری یا بین‌المللی رتبه کسب می‌کند.

در مورد غایتی که برای دیگر فعالیت‌هایش متصور است می‌گوید: دلم می‌خواهد در اوقات فراغتم به رشته‌های هنری و ورزشی بپردازم و آموخته‌هایم را به دیگران یاد بدهم. در مورد انتخاب رشته تحصیلی نیز فعلاً تصمیمی ندارم، ولی به نظرم مهندسی هوافضا را انتخاب خواهم کرد.

نقاشی

در بخشی دیگر از این گفت‌وگو مادر امیررضا به طرح درخواستی از مسئولان قرآنی کشور می‌پردازد و اظهار می‌کند: در حال حاضر قاریان را با توجه به مسابقات می‌سنجند، در حالی که واقعاً مسابقات ملاک نیست. امیررضا مدت زیادی نیست که در مسابقات شرکت می‌کند، چراکه نتیجه‌ای که کسب می‌شود چندان براساس شایستگی نیست که اغلب همان نتایج هم ملاک قرار می‌گیرد.

امیررضا مهرداد

امیررضا درباره خلأها می‌گوید: در گذشته در مسابقات دانش‌آموزی آموزش و پرورش بخش بین‌المللی نیز وجود داشت، ولی تقریباً از دو سال پیش این بخش وجود ندارد و قرار شده است که یک سال در میان باشد. به نظرم اگر هر سال باشد بهتر است. سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در گذشته مسابقاتی را برای زیر 18 یا 16 سال برگزار می‌کرد که الان حذف شده است. باید جلسات قرآن پرشورتر برگزار شود و نوجوانان بیشتر حضور داشته باشند تا علاقه بیشتری ایجاد شود و برای دانش‌آموزان در مورد قرآن حرف زده شود تا با آن‌ مأنوس شوند.

از خداوند متعال و ائمه هدی(ع) برای این نوجوان کوشا آرزوی پیروزی‌های بیشتر را داریم.

لیلا شرف
انتهای پیام
captcha