نقش کمرنگ خانواده، تربیت فرزندان را به فضای مجازی سپرده است
کد خبر: 4095988
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۷
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور:

نقش کمرنگ خانواده، تربیت فرزندان را به فضای مجازی سپرده است

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: آنچه امروز شاهد هستیم کمرنگ شدن بخش خانواده است و در این چند ساله به جای خانواده و مادر، فضای مجازی تربیت کننده شده است البته نه به آن معنا که مادر در خانه نبوده، چرا بوده اما تربیت به فضای مجازی سپرده شد و آنچه فرزند دریافت می‌کرده، به جای پدر و مادر از بیگانه بوده و دیگران او را جهت‌دهی می‌کردند.

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، در مراسم اختتامیه جشنواره زوج‌های کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران که به میزبانی قرارگاه منطقه ای نیروی پدافند هوایی شمال شرق امام رضا(ع)، امروز 9 آبان ماه، در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: این پیوند مبارکی را که امروز در کنار مرقد امام رضا(ع) رقم زده‌اید، امید است پایدار، دائم و با خیرات و برکات همراه باشد.

وی ادامه داد: بنیانی که امروز بنا کرده‌اید، زیباترین، بهترین و مبارک‌ترین بنیانی است که در اسلام از آن یاد شده و خداوند در قرآن کریم از آن به عنوان مودت و رحمت یاد کرده؛ رحمتی که به پیامبر(ص) نسبت داده و ایشان را رحمت للعالمین لقب داده و مودتی که به اهل بیت نسبت داده و این مودت را از مردم درخواست کرده است.

خزعلی ابراز کرد: خداوند با این دو اوصاف، مهر، مودت، عشق و این ارتباط وسیع و پایدار را در خانواده ترسیم می‌کند، علاوه بر این نیز خداوند اوصاف دیگری را که اختصاص به ذات خود دارد، در این بنیان قرار داده، خداوند آرامشی که در نماز و ذکر خود قرار داده را در ارتباط زوجیت نیز قرار داده است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور با بیان اینکه این موضوع نشان‌دهنده جایگاه بزرگ نهاد خانواده است، گفت: باید قدر این نعمت را بدانید و برای حفظ آن و بیشتر شدن عشق و محبت در آن بکوشید.

وی خاطرنشان کرد: باید با هم ساخت، از یک سو همراهی اخلاق و سازش باید باشد و از دیگر سو، ساخت بنای مستحکمی برای خانواده و استمرار آن صورت گیرد. طبیعتا در خانواده اخلاق و حقوق در کنار یکدیگر است، البته رعایت حقوق و عدم ظلم به یکدیگر در خانواده کف ماجراست و مطلب اصلی اخلاق است که می‌تواند خانواده را متعالی کند، لذا در این مقوله باید کسب مهارت شود که اگر صبوری، ابراز محبت، ابراز عذرخواهی، گذشت و... در خانواده نهادینه شود، آن خانواده تبدیل به یک محفل گرم و صمیمی خواهد شد.

خزعلی بیان کرد: آنچه امروز شاهد هستیم، کمرنگ شدن بخش خانواده است و در چند سال اخیر، به جای خانواده و مادر، فضای مجازی تربیت‌کننده شده است، البته به معنای اینکه مادر در خانه حضور نداشته، نیست. چرا بوده است، اما تربیت به فضای مجازی سپرده شد و آنچه فرزند دریافت می‌کرده به جای پدر و مادر از بیگانه بوده و دیگران او را جهت‌دهی می‌کردند، هویت او را تحت‌تاثیر قرار می دادند و او را به پوچی و نیستی کشاندند. دیگران به او توصیه کردند که در لحظه زندگی کن و این خوشی ناپایدار را به آینده‌نگری، کمال و... ترجیح بده. او را به خواسته‌های کوچک، زودگذر و آنی مشغول کردند. چرا که نقش والدین به ویژه مادر که محور محبت و تربیت است، کمرنگ شد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور افزود: خداوند جایگاه خود را به زن سپرده و او را مربی و محور تربیت و پرورش قرار داده است که امیدواریم این نعمت به جای خود بازگردد. امروز آغوش رایگان را مطرح می‌کنند در حالی که خداوند اجازه نداده جایگاه زن با آن تقدسی که دارد، به ابتذال کشیده شود.

خزعلی ابراز کرد: شما خانواده‌های کارکنان ارتش وظیفه دارید که این دژ محکم را حفظ کنید، همانطور که مرزهای ارزشی، فکری و عقیدتی را حفظ کردید. مسئله عفاف، حجاب و حریم‌ها، تنها مختص بانوان نیست و در قرآن به حفظ حریم بین زن و مرد و عفاف بسیار تأکید شده است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با اشاره به اینکه بسیاری از حریم‌ها از مرزهای مجازی وارد خانواده‌ها می‌شود، گفت: بسیاری از گسست پیوندها و طلاق‌ها از فضای مجازی و ارتباطات بی‌قید و بند نشأت گرفته است. این‌ها مسائلی است که باید با همت بیشتر به صورت ویژه به آن پرداخته شود.

وی تصریح کرد: دولت در راستای تشکیل تحکیم خانواده از جمله تسهیلات ازدواج، مسکن و سایر هزینه‌ها اقداماتی کرده است، اما باید گفت که همه مسائل زوجین اقتصادی نیست، بلکه بخش عمده‌ای از این نیازها، به مباحث فرهنگی و کسب مهارت بستگی دارد.

خزعلی با بیان اینکه بیشتر طلاق‌ها در چهار سال نخست زندگی اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: لزوم مشاوره زوجین در سال‌های اولیه زندگی از برنامه‌های جدی است. همچنین موضوع جمعیت از دیگر مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد، چراکه یکی از چالش‌هایی که با آن مواجه هستیم، پیری جمعیت است و از دست دادن بزرگ‌ترین سرمایه نیروی انسانی، قابل مقایسه با هیچ سرمایه‌ای نیست.

انتهای پیام
captcha