ستاد پیشرانان پیشرفت در استان یزد تشکیل می‌شود
کد خبر: 4095429
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۹

ستاد پیشرانان پیشرفت در استان یزد تشکیل می‌شود

استاندار یزد از تشکیل ستاد ویژه پیشرانان پیشرفت استان یزد با حضور مدیران دستگاه‌ها و صنایع بزرگ استان خبر داد.

مهران فاطمی، استاندار یزدبه گزارش ایکنا از یزد، مهران فاطمی، استاندار یزد، امروز، 7 آبان ماه در نشست کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان یزد به تبیین ضرورت تشکیل ستاد ویژه‌ای تحت عنوان ستاد پیشرانان پیشرفت استان یزد پرداخت و گفت: حرکت هرچه بهتر موتور اقتصادی استان، تعریف چشم‌انداز مناسب اقتصادی و بالندگی بیش از پیش در این حوزه، نیازمند اجماع صنایع بزرگ استان در قالب ستادی ویژه و بهره‌مندی از ظرفیت آن‌ها برای پیگیری پروژه‌های پیشران استان است.

وی با اشاره به احصای پروژه‌های پیشران استان در سند یزد نوین اظهار کرد: اجرای پروژه‌های تعریف شده؛ صرفاً با اهتمام بخش دولتی ممکن نیست و مستلزم ورود و مشارکت کارآفرینان، اصحاب سرمایه و شرکت‌های صنعتی، معدنی و اقتصادی استان است.

استاندار یزد با بیان اینکه ستاد مذکور با حضور نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و مدیران بخش دولتی و بخش خصوصی تشکیل می‌شود بیان کرد: قرارگیری افراد در قالب این ستاد سبب شکل‌گیری تصویری مطلوب‌تر و چشم انداز شفاف و روشن‌تر مبتنی بر راهبردهای استان می‌شود.

فاطمی، در ادامه «احصا پروژه‌های پیشران اقتصادی استان با همفکری اعضای نشست»، «مانع زدایی از مسیر اجرای پروژه‌ها»، «نظارت و بررسی میزان پیشرفت پروژه‌ها» و «دانش‌بنیان‌سازی صنایع بزرگ و استفاده از توان آنها» را از جمله مأموریت‌های این ستاد عنوان کرد.

وی با اشاره به طرح و پیگیری موضوعات مختلف از جمله مسائل مربوط به تأمین مالی پروژه‌ها، در ستاد پیشرانان پیشرفت استان تصریح کرد: با توجه به حجم بالای نقدیندگی در دست مردم و بلاتکلیفی آنها در خصوص انجام سرمایه‌گذاری در محل‌هایی با بهره‌وری بالا، در این ستاد می‌توان مدل تأمین مالی و استفاده از نقدیندگی‌های مردم در پروژه‌ها تدوین و ارائه کرد.

استاندار یزد همچنین به عدم توازن در سرمایه‌گذاری در استان و لزوم حرکت عدالت محور در این حوزه اشاره و بیان کرد: در این راستا باید برنامه‌ریزی جدی جهت هدایت بخشی از سرمایه گذاری‌های جدید به مناطق کمتر برخوردار و حل مسئله عدم توازن موجود، در افقی مشخص صورت گیرد.

فاطمی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی درون زا و برون نگر است، تبیین کرد: اقتصاد مقاومتی از این منظر «درون زا» است که متکی به توانمندی‌های درونی است لذا باید توانمندی‌های موجود در استان را تقویت کنیم.

وی در ادامه به ضرورت برون‌نگری در مسئله اقتصاد مقاومتی اشاره و تصریح کرد: در ستاد پیشرانان پیشرفت نگاه و جایگاه استان در سرمایه گذاری‌هایی همچون سرمایه‌گذاری در سواحل مکران کشور و نیز سهم استان از اقتصاد کشورهای همسایه مشخص و برنامه ریزی‌های لازم برای آن‌ها صورت خواهد گرفت.

استاندار یزد یکی از این پروژه‌های پیشران توسعه استان را تولید برق خورشیدی دانست و اظهار کرد: هدف‌گذاری‌های استان در این حوزه ایجاد نیروگاه‌هایی با تولید مجموعاً 2000 مگاوات برق خورشیدی در افق 4 ساله است که در این راستا نیروگاه‌هایی احداث، برخی در دست احداث و برای مابقی باید برنامه ریزی کرد.

فاطمی با بیان اینکه برق جزء لاینفک صنعت و فعالیت‌های این بخش است افزود: استان یزد موقعیت بسیار خوبی برای احداث و فعالیت نیروگاه‌های خورشیدی دارد لذا با احداث نیروگاه‌های خود تأمین برق در صنعت، صنایع استان ضمن تأمین برق مورد نیاز خود، می‌توانند مازاد آن را به شبکه توزیع برق بفروشند.

وی با اشاره به برخی مسائل و دغدغه‌های مطرح شده از صنایع در خصوص قطعی برق در برخی مقاطع زمانی و نیروگاه‌های خود تأمین برق، گفت: مسائل و دغدغه‌های موجود در این حوزه در سطح ملی پیگیری و در صورت لزوم، امتیازاتی اخذ خواهد شد.

وی در پایان با بیان اینکه نسبت به آینده استان و نسل‌های بعدی تکلیف شرعی، قانونی و عرفی داریم بیان کرد: موضوعات مربوط به انرژی خورشیدی باید با نگاهی بلند، فناورانه و علمی و به عنوان مسئولیت اجتماعی نسبت به نسل آینده، دنبال شود.

انتهای پیام
captcha