به گزارش خبرنگار ایکنا، آیتالله علیرضا اعرافی، مدیر حوزههای علمیه، شب گذشته، ششم آبانماه در دیدار اعضای دبیرخانه و کمیته علمی همایش بینالمللی فقه و تربیت، ضمن تقدیر و ابراز خرسندی از فعالیتهای ارزشمند المصطفی در عرصههای آموزشی و پژوهشی، به سالروز ورود فاطمه معصومه(س) اشاره کرد و حضور حضرت را مبدأ تحولات بزرگ معرفتی، فرهنگی و تمدنی و سرمنشأ تأسیس و تقویت حوزه علمیه قم دانست.
وی با اشاره به تأخیر حوزههای علمیه در ورود به عرصه علوم انسانی و مباحث جدید پیرامونی، خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی، نقطه عطف مواجهه حوزه با سیر جدید افکار و اندیشههای غربی و نظریات گوناگون فلسفی و دینشناسی غرب و به نحوی علوم انسانی است و همچنین آیتالله مصباح یزدی نیز نقش ارزشمندی را در تولید نظریات علوم انسانی مبتنی بر اندیشه اسلامی ایفا کردند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارشی از ورود مناسب بزرگان حوزه به قلمروهای علوم انسانی در سالهای اخیر اشاره و اظهار کرد: نیاز است تا نگاه عمیق اجتهادی و روشمند حوزوی با موضوعشناسی درست و عمیق جمع شده، در قلمرو مباحث جدید و حوزه علوم انسانی و اجتماعی نیز باید در کنار موضوعشناسی قوی، به پایههای عمیق اجتهادی توجه جدی صورت گیرد.
امام جمعه قم، گره نخوردن دقیق و درست علوم پایه حوزه در مناهج معرفتی، فلسفی و فقهی را از جمله چالشهای پیش رو توصیف کرد و افزود: باید علوم پایه معطوف به حوزههای علومانسانی و اجتماعی را در حوزههای علمیه تقویت نموده، به سمت نظریهپردازیهای مبتنی بر اصلاح و معطوف به نیازها حرکت نماییم تا در حوزههای علمیه شاهد تولیدات اساسی در منظومه معرفتی و قلمرو علوم پایه باشیم.
آیتالله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حوزههای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی قلمروهای علوم انسانی، بایستی تفکر عقلی فلسفی که ریشه در شفا، اشارات و اسفار دارد را به طور عمیق پایهریزی و با بازسازی آثار و سنت کهن، در حوزههای جدید ورود کنیم.
وی جایگاه فعالسازی فقه نو و معاصر و نیز پردازش به مسائل جدید با عمق لازم را بسیار مهم ارزیابی کرد و یادآور شد: فلسفههای مضاف و فقههای معاصر دو قلمرویی است که اگر از منظر عقلی و اجتهادی در قلب حوزه عمق و گسترش یابد، شاهد اتفاقات ارزشمندی خواهیم بود.
مدیر حوزههای علمیه با تأکید بر اینکه اگر علوم انسانی با مبانی و مناهج دینشناسی ما گره نخورد، ارزشمند نخواهد بود، ادامه داد: ارتباط حوزههای علمیه با قلمروهای علوم انسانی باید در دو سطح رشتههای مرسوم نقد و بررسی و سطح تولید علم حجت آفرین دنبال شود.
آیتالله اعرافی با اشاره به اهمیت بررسی موضوع «فقه التربیة» تصریح کرد: این که تمام فقه را میتوان از منظر تربیتی، تحلیل و با توسعه مرزهای فقه، ابواب فقهی جدیدی را پیش روی مباحث دانش اسلامی گشود، بر کسی پوشیده نیست؛ لذا انتشار محصولات ارزشمند معرفتی در حوزه علوم انسانی با نگاه اسلامی امر بسیار مهم و ارزشمندی است که در ساحتهایی تربیتی ارزش بیشتری پیدا میکند.
انتهای پیام