قدم اول در مسیر جهاد تبیین مبارزه با بی‌عدالتی است + صوت
کد خبر: 4094185
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
عباس سلیمی:

قدم اول در مسیر جهاد تبیین مبارزه با بی‌عدالتی است + صوت

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) با بیان اینکه قدم اول در مسیر جهاد تبیین تحقق عدالت، مبارزه با بی‌عدالتی و از بین بردن فساد است، گفت: باید با هر کسی که برخلاف عدالت و دستورهای قرآن حرکت کند، محترمانه مقابله و نیز امر به معروف و نهی از منکر را اجرا کنیم.

عباس سلیمی«جهاد تبیین» موضوعی است که ماه‌های اخیر در بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بارها مورد تأکید و اشاره قرار گرفته است و رهبر معظم انقلاب اسلامی ابعاد مختلف آن را بدین صورت توصیف کرده‌‌اند: «جهاد تبیین یک فریضه است. جهاد تبیین یک فریضه‌ قطعی و یک فریضه‌ فوری است و هر کسی که می‌تواند باید اقدام کند».

در همین راستا خبرنگار ایکنا با عباس سلیمی، معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)، هم‌کلام شده که مشروح سخنان ایشان در ادامه می‌آید:

ایکنا ـ از منظر شما چه دلایلی اعم از اجتماعی و فرهنگی منجر شد که رهبر معظم انقلاب بر اهتمام همگان در امر جهاد تبیین تأکید کنند؟

دلایل متعددی دارد. نسل جوان ما، که آینده‌سازان میهن اسلامی هستند و این کشور با همه عظمت و امکاناتش متعلق به آن‌هاست، از جنایات رژیم ستم‌شاهی خبر ندارد و نمی‌داند که امنیت کشور به چه قیمتی به دست آمده است. باید برایشان تبیین کنیم که برای حفظ امنیت این کشور و ملت بیش از 230 هزار شهید گلگون‌کفن دادیم، قریب 50 هزار نفر از جوانان ما بهترین دوره عمر خود را در اردوگاه‌های رژیم بعث عراق گذراندند و حدود 500 هزار نفر از جوانان رزمنده ما سلامتشان را از دست دادند و به جانبازی مفتخر شدند و این موارد غیر از لطمات دیگر است. 

اگر جوانان ما فقط به این نکته توجه کنند که از زمان صفویه تا 22 بهمن 57 سه و نیم میلیون کیلومتر مربع یعنی دو برابر مساحت کشور به دلیل خیانت سردمداران و زمامداران و توطئه بیگانگان و نبود نیروی مسلح مدافع امنیت کشور از دست رفت، متوجه می‌شوند که اگر کسی قرآن و پرچم جمهوری اسلامی را آتش می‌زند، به دنبال تجزیه کشور، براندازی و از بین بردن امنیت است. برای اینکه جوان معصوم و بی‌گناه بدانند که چه تاریخی بر این کشور گذشته است، مکلفیم که مسائل را در مسیر جهاد تبیین تشریح کنیم تا بدانند که از کدام نقطه به کدام نقطه رسیده‌ایم و باید هدف آن‌ها برای اعتلای کشور چه باشد.

ایکنا ـ جهاد تبیین در قرآن و روایات ائمه هدی(ع) چگونه بیان شده است؟

از «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» تا پایان قرآن و در بیانات امامان معصوم(ع) نکات مکرری مبنی بر سیر در تاریخ و عبرت‌آموزی از سرگذشت اقوام مختلف بیان شده است که می‌تواند مصادیق جهاد تبیین باشد و ما باید در امور سیاسی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و حتی خانوادگی این نکات را برای جوانان تشریح کنیم.

ایکنا ـ آیا با وجود برخی نواقص در امور و بی‌عدالتی‌هایی که برخی از جوانان در عرصه‌های مختلف مشاهده می‌کنند می‌توان در جهاد تبیین موفق شد؟

حتماً می‌توانیم، اما نباید تک‌بُعدی به قضایا نگاه کنیم. باید جهاد تبیین را انجام دهیم و باید متن بیانیه گام دوم رهبر انقلاب را که در بند چهارم آن تصریح شده است که تحقق عدالت و مبارزه با فساد(این عدالت و فساد مسئول و غیرمسئول ندارد) باید شجاعانه و صادقانه برای جوانان صورت گیرد و تبیین شود که هر کسی که بی‌عدالتی و فساد کند از نظر ما محکوم است. اگر مدیر و مسئول باشد به نحو مضاعفی مسئول است، چون موجب بدبینی مردم به دین و مقدسات می‌شود. اگر رهنمودهای مقام معظم رهبری را به ویژه در بند چهارم بیانیه گام دوم جدی بگیریم، بی‌عدالتی و فساد در جامعه باقی نمی‌ماند. پس، قدم اول در مسیر جهاد تبیین تحقق عدالت، مبارزه با بی‌عدالتی و از بین بردن فساد است.

ایکنا ـ فعالان عرصه تبلیغ و ترویج قرآن و عترت و مؤسسات قرآنی چه جایگاهی در جهاد تبیین دارند؟ 

صددرصد. کسانی که به قرآن خدمت می‌کنند یا مثل ما ادعای خدمت به ساحت مقدس قرآن را دارند، باید در دو شاخه در این مسیر حرکت کنند؛ یکی، تئوری ‌پردازی و بیان مسائل و دیگری، زندگی صحیح و ارائه الگوهای عملی در زندگی و مهم‌تر از اولی است. اگر من مدعی انتساب به قرآن باشم، اما مرتکب بی‌عدالتی و فساد شوم یا در برابر مصالح نظامِ شهدا حرکت نکنم، اتفاق بدتری رخ خواهد داد.

هم‌اکنون یکی از چالش‌های فعلی کشور ناشی از عملکرد مدعیان دروغین دینداری است. اگر منتسب به جبهه قرآن هستیم، باید این‌گونه باشیم که امام صادق(ع) فرمودند: «کونُوا لَنا زَيْناً وَ لا تَکونُوا عَلَيْنا شَيْناً»؛ مایه سرافرازی دین و مکتب و قرآن باشیم نه مایه سرشکستگی و بهانه به دست دشمنان دادن. مؤسسات و جلسات قرآنی، اساتید، مربیان، مروجان و مدیران قرآنی در این جبهه مسئولیت دارند و باید مراقب رفتار خود باشند.

ایکنا ـ دستگاه‌های قرآنی با توجه به متن اساسنامه‌شان، چگونه می‌توانند در امر جهاد تبیین دخیل باشند؟

سازمان‌ها باید در آیین‌نامه و اساسنامه‌شان به این موارد اشاره و تصریح کنند که در این باره مأموریت و رسالت الهی دارند و باید مطابق آن عمل کنند.

ایکنا ـ سخن پایانی.

اگر به گفته‌ها و ادعاها عمل کنیم، شاهد این چالش‌ها و تنش‌ها نخواهیم بود. باید در مسیر تحقق عدالت در آستانه ظهور امام عصر(ع) قدم برداریم و قوانین‌، رفتارها، برخوردها، حرف‌ها و شعارهایمان بر این اساس باشد و هر کسی که بر خلاف عدالت و دستورهای قرآن حرکت کرد، محترمانه با او مقابله و نیز امر به معروف و نهی از منکر را اجرا کنیم.

انتهای پیام
captcha